בלעדי

"עלות השחר – לא רק שם של מבצע, אלא גם מה שקרה ל-IT הצה"לי"

בראיון לאנשים ומחשבים לרגל ראש השנה מספר הקשר"ר, תא"ל יוסי כראדי, על פעילות אגף התקשוב במבצע, ומתייחס לאתגרי האגף וצה"ל בנושאי מחשוב הענן, אבטחת הסייבר, קידום נשים ועוד

תא"ל יוסי כראדי, קצין קשר ותקשוב ראשי.

"מבצע עלות השחר לא הפתיע אותנו: נערכנו לקראתו עם כלל מערכות ה-ICT, בעיקר אלה המבצעיות. הבאנו לשיפור הדיוק בפגיעה, לסגירת מעגלי אש-מטרה קצרים ומהירים יותר ולתהליכים מבוססי התשתית והדיגיטל שייצרנו. עלות השחר היה, במובנים רבים, המודל לעבודה קשה, שהניב פירות מבצעיים, מבוססי תקשוב. ניתן לומר שעלות השחר זה לא רק שם של מבצע, אלא גם מה שקרה ל-IT הצה"לי במהלכו", כך אמר תא"ל יוסי כראדי, קצין קשר ותקשוב ראשי באגף התקשוב וההגנה בסייבר של צה"ל.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים, לרגל ראש השנה, אמר תא"ל כראדי כי "גם בחודש המלחמה שעברנו באחרונה וגם בעלות השחר, התחקירים המקצועיים העלו שביעות רצון גבוהה ממערכות השליטה והבקרה, מה שאני מכנה צי"ד רבתי. זה לא נובע מצירוף מקרים, אלא משיתוף פעולה של אגף התקשוב עם זרוע היבשה, עם מיקוד ביציבות המערכות. זה עבד טוב".

לדבריו, "הבאנו לירידה משמעותית, בסדרי גודל, בסגירת מעגל Sensor2Shooter. קיצרנו את זמן חיות המטרות. שם המשחק הוא מידע, מידע – ומידע. הנגשנו את המידע בשני הכיוונים: מלמעלה למטה, לכוחות שבשטח, שמהווים קצה והם מעין חיישנים, ומלמטה למעלה – למפקדים ולמיפקדות. לקחנו את המידע והפכנו אותו לנגיש. בימים אלה אנחנו עושים צעדים משמעותיים נוספים – לוקחים את המידע המבצעי ומעבדים אותו כך שיסייע למפקדים בתהליכי קבלת החלטות מושכלות, מהירות ונכונות יותר".

הנגשת המידע ל-"לקוחות" – גם בצה"ל

"בשנה האחרונה", אמר הקשר"ר, "אפשרנו את אסטרטגיית המידע, שגורסת שיש להביא ליצוא המידע שיש לנו בצבא והבנה שעלינו לארגן אותו באופן מונגש ל-'לקוחות' (הכוונה היא לחיילים ולמפקדים בשטח, ולדרגי קבלת ההחלטות – י"ה). עלינו לייצר ארכיטקטורה שמחברת בין העולמות ולהנגיש את המידע הנאגר באגמי המידע, במפעלי המידע". לדבריו, "זה תהליך ארוך, שילווה אותנו בשנים הקרובות, משולב הליכי בינה עסקית ומלאכותית. אין ספק שהתהליך הזה יביא לשיפור האפקטיביות המבצעית שלנו. בעולם האזרחי זה כבר קורה: תחומי הענן והטיפול במידע מאוד מתקדמים. חובה עלינו ללמוד מ-'מפלצות' כגוגל ואמזון, ועל זה להתפתח ולהוסיף קומה ייחודית משלנו".

תא"ל כראדי חשף טפח מהאופן שבו פועלים ומתכוונים לפעול באגף התקשוב בעולם הענן. "נתבסס על כמה עננים", אמר. "האתגר והחוכמה הם להתבסס על כמה תשתיות, לא להיות תלויים באחת, וכך ליהנות מכמה עולמות. השונות בין העננים תיקבע על פי מהות הנתונים שיעברו בכל אחד מהם, לפי הצורך. בתוך תשתית זו יהיו לנו משתמשים שיצרכו שירותים, אולם הם לא יהיו באותו מרחב. צריכת הנתונים והשירותים מהעננים תהיה מטריציונית. אין דין אפסנאי בפיקוד כדין מפקד, ולכל אחד מגיעה פיסת מידע אחרת. תמיד ננוע במתח שבין הרצון לשתף כמה שיותר לבין מגבלות ביטחון המידע".

"הפעילות של צה"ל בממד הקיברנטי – כמו העיגולים האולימפיים"

הקשר"ר התייחס לנושא הגנת הסייבר ואמר כי "אני מאמין בהקשר זה במוטו 'לא לעולם חוסן'. סייבר זה ממד בעל מנעד רחב, שבו האויב והאיום הפנימי – כולם על אותו המגרש. אנחנו נערכים לתרחישי ייחוס שבו 'שותף' גם האויב הכי משמעותי ומעצמתי. כל התארגנות של איום בסייבר עלולה לפגוע. גופי ההגנה בונים מערכות ונערכים לאויב, כל אויב, גם מעצמתי – בראייה הכי מחמירה, עם הפקת לקחי עבר ומערכות ניטור ובקרה".

הדגל האולימפי.

הדגל האולימפי. צילום: BigStock

"אני מדמה את הפעילות שלנו בממד הקיברנטי כחמשת העיגולים השלובים בסמל האולימפיאדה", ציין תא"ל כראדי, ופירט: "תקשוב – כינון המרחב הדיגיטלי והתשתית; לומ"ר, לוחמה מבוססת רשת – קישוריות והיישומים ש-'רוכבים' על אותה תשתית; מידע לסוגיו – מודיעיני, מבצעי ודיגיטל, ומיצוי שלו, עם חיזוי, היתוך לאמבטיות ביג דטה ושימוש בלימוד מכונה ובבינה מלאכותית; לוחמת ספקטרום בכל גבולות ישראל, תוך איפשור למערכות שונות לפעול יחד בלא הפרעה; והגנה בסייבר. החדשנות בתפיסה היא בחיבור בין חמשת העיגולים, עם תפיסה מוכללת".

אחד הנושאים ששמים עליו דגש באגף התקשוב, לדברי הקשר"ר, הוא קידום נשים. "אגף התקשוב מהווה סמן ימני בכל הקשור לכך – מזה זמן רב", אמר. "יש באגף תת אלוף אישה וכמה קצינות בדרגת אלוף משנה. כמחצית מקציני הקשר הם נשים, קצינות. בימים אלה אנחנו פועלים לשנות את מסלול הכשרות הפיתוח בחיל, כדי לשלב בצורה טובה יותר בין חיי הצבא והמשפחה, בלי לוותר על איכויות. נביא לעוד שילוב של עוד נשים באגף".

לסיכום אמר תא"ל כראדי כי "מימוש כלל האתגרים יאפשר לנו לבצע את קפיצת המדרגה הנדרשת, עם יכולת לעשות עוד, הכול ומהר. מדובר במסע ארוך ומרובה עולמות ומשימות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים