ה-IT שמאחורי חדר המיון החדש באיכילוב

בית החולים לרפואה דחופה של איכילוב, שנחנך באחרונה, הוא טכנולוגי במהותו - הרבה יותר מחדרי מיון אחרים בבתי חולים בארץ ● מה הוא כולל? ומי עומדים מאחורי הפיתוחים החדשים?

מוחמד גרה, סגן מנהל אגף המחשוב ומנהל אגף הדיגיטל של בית החולים איכילוב, ליד עמדת הקבלה העצמית למיון.

באיכילוב נחנך באחרונה בית חולים לרפואה דחופה, המהווה המיון החדש של המרכז הרפואי התל אביבי. למבקר במקום מתגלה מבנה מרהיב עין, שלא דומה לאף חדר מיון בבתי החולים האחרים, ובניגוד אליהם, חדר המיון החדש של איכילוב משרה מיד עם הכניסה אליו אווירה רגועה ומרווחת.

בית החולים לרפואה דחופה של איכילוב משתרע על פני 8,000 מ"ר, בשלוש קומות. הוא נבנה בעזרת תרומה של הפילנתרופ סילבן אדמס (מי שהביא לארץ את מרוץ האופניים ג'ירו ד'איטליה), ומיישם תפיסת חדשנות מתקדמת, שלא מוכרת במרכזים רפואיים אחרים בארץ. כבר בקומת הכניסה למבנה, המכונה בשפה המקצועית טריאז, מתחבר המטופל לעולם החדשנות והדיגיטל, שנועד להקל על השהות הלא נעימה בחדר המיון.

בין היתר, הוטמעו במקום כלים דיגיטליים שמאפשרים לבצע חלק גדול מתהליכי המיון הראשוני והקבלה באופן עצמאי, בדיקות ראשוניות עצמיות, אפליקציות ואפילו רובוטים, שמובילים את המטופלים למקומות שהם צריכים להגיע אליהם. בכך הופך חדר המיון החדש של איכילוב לחדר מיון דיגיטלי, עם טכנולוגיות מתקדמות.

"עד כה מחשבנו תהליכים ידניים רבים"

לכל החדשנות הזו אחראי אגף מערכות המידע והמחשוב של איכילוב, ומי שהוביל את התהליך הוא מוחמד גרה, מנהל הדיגיטל של בית החולים וסגנו של המנמ"ר, אייל קלנר. באגף מועסקים 75 עובדים, שמשרתים את 5,000 משתמשי המחשב בבית החולים, בהם 1,500 רופאים ו-2,500 אחים ואחיות.

גרה הגיע לאיכילוב לפני כשלוש שנים, כאשר מאחוריו קריירה ארוכה בעולמות התקשוב והדיגיטל. בין היתר, הוא עבד באגף התקשוב של בנק לאומי, בישראכרט ובאתר וואלה. גרה הוא מהנדס תוכנה בהשכלתו, בוגר אוניברסיטת בן גוריון ותושב הכפר ג'ת במשולש.

מוחמד גרה, סגן מנהל אגף המחשוב ומנהל אגף הדיגיטל בבית החולים איכילוב.

מוחמד גרה, סגן מנהל אגף המחשוב ומנהל אגף הדיגיטל בבית החולים איכילוב. צילום: אנשים ומחשבים

"גויסתי לאיכילוב כדי להוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית בבית החולים. לפני כן, התפקיד שלי לא היה מאויש", אמר. "עד כה מחשבנו תהליכים רבים שהיו ידניים, הן ברמה האדמיניסטרטיבית והן בתהליכי הטיפול בחולים".

הוא ציין כי האפליקציות שפותחו נועדו לתת חוויית שירות טובה יותר למטופל, והן מתממשקות בצורה חלקה ושקופה עם מערכות הלגאסי ועם המערכות המרכזיות, כגון התיק הרפואי, שמבוסס על המערכת הוותיקה נמר. כמו כן, הן מתממשקות ומסתנכרנות עם מערכות של ארגוני בריאות אחרים.

מענה לנקודות הכואבות

"התפיסה שלנו בתהליך הייתה צמודה לתהליכי העבודה המקובלים בכל חדר מיון: קבלה, מיון ראשוני וניתוב המטופל – האם הוא יישאר לאשפוז או ישתחרר לאחר בדיקות וטיפולים", הוסיף גרה. "נעשתה עבודת הכנה קפדנית, תוך שיתוף פעולה עם המשתמשים, הצוותים במחלקות וגם עם המטופלים. עשינו סקר שבו שאלנו אותם מהן הנקודות הכואבות". כפי שניתן לצפות, מה שמטריד את המטופלים שמגיעים לחדר המיון הוא זמן ההמתנה הארוך, ההתמצאות במבנה המיון ושקיפות מלאה של המידע. "מטופל שנשלח לבדיקות או ממתין לרופא נמצא בחוסר ודאות, לא תמיד ברור לו לאן הוא הולך ומדוע. בתהליך המחשוב השתדלנו לתת מענה לנושאים אלה ואחרים", אמר גרה.

המענה שהפיתוחים החדשים נותנים לנושא זמן ההמתנה במיון הוא אפשרות לבצע תהליכי קבלה אוטומטית, באמצעות ממשק שמבוסס על תהליכי זיהוי ידידותיים, בדומה לממשקים של קיוסקים בשירות עצמי. הדבר מקצר את זמן ההמתנה ומשקף למטופל מה הסטטוס שלו, ולאן הוא צריך להמשיך. "יתרה מזאת, הצוות הרפואי מקבל חיווי על המטופל שהוא בדרך – לא רק ברמת הזיהוי שלו אלא גם מצבו הרפואי ושלל נתונים חשובים", ציין.

 עמדת הקבלה באולם הכניסה לבית החולים החדש לרפואה דחופה באיכילוב.

עמדת הקבלה באולם הכניסה לבית החולים החדש לרפואה דחופה באיכילוב. צילום: אנשים ומחשבים

המטופל גם יכול לבצע כמה בדיקות בסיסיות שעושים בכל תהליך קליטה במיון, כמו מדידת לחץ דם. הבדיקות נעשות באמצעות מערכות חכמות, שמשדרות את המידע ישירות לתיק שנפתח לו מרגע שהוא ביצע את הקליטה.

לגבי שקיפות המידע, גרה ציין ש-"המענה שניתן הוא חיבור המטופל שהגיע למיון, שם הוא מקבל משובים בזמן אמת, מה קורה עם תוצאות של בדיקות, סטטוס שיחה עם רופא וכדומה. זה חוסך את הפנייה לדלפק הקבלה לקבלת האינפורמציה".

גרה הדגיש כי התהליכים הדיגיטליים לא מחליפים את ביצוע הקליטה והמיון באמצעות הדלפקים ועובדי המיון עבור אלה שלא יכולים לבצע או מתקשים בפעילות.

"היינו צריכים לעשות את הכול בזמן אפס"

אגף המחשוב של איכילוב היה שותף לתהליך הבנייה והתכנון של חדר המיון החדש גם ברמת התשתיות וההכנה לתקשורת. גרה ציין נקודה מעניינת: ההחלטה ללכת על תהליכי מחשוב דיגיטליים במיון התקבלה סמוך למועד שבו המבנה נחנך.

"תהליך הדיגיטציה החל רק בפברואר השנה", אמר. "היינו צריכים לעשות את הכול בזמן אפס, כי ההחלטה התקבלה בשלבים מאוחרים, וזה הכניס את כולנו לסיר לחץ. כולם התגייסו למשימה באופן מעורר כבוד".

מעבר לתהליכי הדיגיטציה של בית החולים לרפואה דחופה, באיכילוב ממשיכים בביצוע תהליכי טרנספורמציה דיגיטלית בכל מחלקות בית החולים. "אנחנו נמצאים בשיאם של תהליכים אלה, במטרה לשפר את הטיפול הרפואי בחולים. בין היתר, אנחנו מעבים את מערך הרפואה מרחוק של בית החולים", אמר גרה לסיום.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יששכר

    אם הכל יהיה דיגיטלי מה עם קצת אמפטיה אסרטיבית

  2. אמנון

    דוגמא אמיתית ואיכותית לאיך עושים שימוש בטכנולוגיה ודיגיטציה לטובת האזרח.

  3. עופר ט

    איכות גבוהה מאוד. צוות מנצח - אייל ומוחמד

  4. אמיר

    מרשים ביותר, שאפו להנהלת בית החולים ולאגף המחשוב

אירועים קרובים