הממשלה אישרה תוכנית להגדלת מספר המועסקים בהיי-טק

התוכנית כוללת את הרחבת החינוך להיי-טק, יעדים להעסקת אוכלוסיות שנמצאות בתת ייצוג בענף, וכן הבאה לישראל, לעבודה בענף, של עוד מומחים זרים וזכאי חוק השבות ● האם הממשלה הבאה תשמר את התוכנית?

יו"רית ועדת המשנה החדשה לבינה מלאכותית, ח"כ אורית פרקש הכהן.

הממשלה אישרה הבוקר (א') תוכנית לאומית למה שהיא קוראת "הגדלה ופיתוח של ההון אנושי בהיי-טק". התוכנית כוללת חינוך להיי-טק כבר משנת הלימודים הנוכחית, צעדים להגדלת כמות בני האוכלוסיות שנמצאות בתת ייצוג בהיי-טק, עידוד עולים להשתלב בענף, הבאת מומחים זרים להיי-טק ויותר מקצועות טכנולוגיים בשירות המדינה. כמו כן, היא כוללת התייחסות ללימודים אקדמיים של מקצועות המחשוב והטכנולוגיה.

מדובר בהצעה של שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן, בתמיכת ראש הממשלה, יאיר לפיד, שהציב בעבר יעד של מיליון עובדים בהיי-טק הישראלי. היא כוללת תוכנית לחינוך להיי-טק, שמטרתה להטמיע בקרב התלמידים מיומנויות טכנולוגיות, קוגניטיביות ודיגיטליות הנחוצות להשתלבות בשוק העבודה של המאה ה-21, בהתאם לשכבת הגיל. פיילוט התוכנית יחל השנה ב-600 כיתות ח' ב-120 בתי ספר וב- 1,500 גני חובה, כאשר בשנה הבאה היא אמורה להתרחב לכיתות ח' נוספות ולכיתות ט'. בממשלה מציינים שהתוכנית נותנת עדיפות לפריפריה, והשאיפה היא להגיע בעתיד לפריסה מלאה בכל בתי הספר.

בהודעה שנשלחה מטעם הממשלה נכתב כי היא "מאמצת את יעדי שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה להגדלה של 4,500 עובדים מהחברה הערבית ו-2,800 עובדים מהחברה החרדית בהיי-טק, ושלפחות 45% מההכשרות של רשות החדשנות יהיו לנשים". למעט הנתון האחרון, לא מצוין כיצד מתכוונת הממשלה לממש את היעדים שהוצבו.

החלטת הממשלה כוללת בנוסף אימוץ של דו"ח הביניים של הוועדה שהקימה, בראשות דדי פרלמוטר, שבמסגרתו הומלץ שגם עובדים במקצועות טכנולוגיים בחברות מסורתיות, דוגמת הבנקים, יוגדרו כעובדי היי-טק.

כמו כן, אושרה תוכנית ישראל טק, שתאתר ותפעל לעלייתם לארץ של זכאי חוק השבות בעלי השכלה רלוונטית לעבודה בהיי-טק. המטרה היא לשלב לפחות 1,500 עובדים כאלה בשנים בתוך ארבע שנים.

השאיפה: עוד 2,000 מומחים זרים בהיי-טק

התוכנית אף מדברת על הגדלה ב-2,000 של מספר המומחים הזרים שמגיעים לישראל לעבודה בחברות היי-טק – צעד שנוי במחלוקת, שעורר בעבר ביקורת בתעשייה. גם כאן, היעד אמור להיות מושג בארבע השנים הקרובות. לצורך סיוע לעמידה בו, רשות החדשנות תפעיל מרכז תמיכה לענף ההיי-טק, שיסייע לחברות בענף בהסרת חסמים ביורוקרטיים, שמקשים על הבאת אותם מומחים מחו"ל, וכן יוקם צוות בין משרדי שיפעל להסרת אותם חסמים.

עוד כוללת התוכנית: שאיפה להגדלה של 20% בכמות הסטודנטים הלומדים מקצועות היי-טק במכללות ו-30% באוניברסיטאות; תוכנית לעידוד שוויון מגדרי בענף, במטרה להטמיע פרקטיקות של חשיבה מגדרית בחברות בתעשיית ההיי-טק; ומיפוי וגיבוש תוכניות לשילוב עוד עובדים במקצועות ההיי-טק והמדעים במגזר הציבורי.

לפיד אמר כי "אנחנו מחויבים לחזק באופן דרמטי את ההיי-טק הישראלי. חינוך מגיל צעיר להיי-טק והרחבת הייצוג והתפקידים הם צעדים הכרחיים, ונכונים ערכית וכלכלית". לדבריו, "הממשלה שלנו לא מדברת במונחים של שימור הקיים, אלא של פריצה קדימה. לישראל יש את הנתונים והפוטנציאל להיות אחת מ-10 המדינות המצליחות בעולם, והתוכנית הזאת היא התחלה טובה לכך".

השרה פרקש הכהן ציינה כי "עם כניסתי לתפקיד יזמתי תוכנית חינוך – יחד עם שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון – בבתי ספר ובגנים, שיוצאת לדרך כבר השנה. החלטת הממשלה מאמצת את התוכנית החשובה הזו, שתצטרך להמשיך ולהתרחב בממשלות הבאות. באשר לתעסוקה של עוד ישראלים בהיי-טק – החלטת הממשלה מאמצת ונותנת תוקף לדו"ח פרלמוטר שיזמתי, ומאמצת את יעדי התעסוקה שקבעתי כמדיניות ממשלה לשנים הבאות".

יש לציין שמדובר בהחלטת ממשלה וכמו רבות מסוגה, הממשלה הבאה, שתקום לאחר הבחירות, יכולה לבטל אותה או להחליט על תוכנית אחרת לתעשיית ההיי-טק הישראלית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים