"השימוש ברחפן מוזיל עלויות בדיקה של גשרים בעשרות אחוזים"

"הוא הביא לקיצור לוחות זמנים בכ-60%, לצמצום ההפרעות לתנועה, לשיפור הבטיחות של הסוקרים ולהפחתת עלויות הסדרי התנועה", אמר עידו דרופיבסקי, מנהל המרחב הצפוני בנתיבי איילון

עידו דרופיבסקי, מנהל המרחב הצפוני בנתיבי איילון.

הרחפנים משמשים לשלל מטרות – משמירה על ביטחון המדינה ועד לייעול עסקים וחברות, מצילומים ועד לספורט לשעות הפנאי, ועוד רבים. אחת החברות שמשתמשות בהם היא זאת שאחראית, בין היתר, על כבישים בערים ומחוצה להן, כולל על נתיבי איילון, שהוא אחת הדרכים הפקוקות ביותר במדינה – אבל ממש לא רק על כבישים, כפי שיפורט בהמשך.

עידו דרופיבסקי, מנהל המרחב הצפוני בנתיבי איילון, סיפר על השימושים שהחברה עושה ברחפנים בכנס Elios 3 on the road – Israel 2022 conference, שאותו ערכו היום (ד') גיב סולושנס ופלייאביליטי (Flyability SA) באולם East בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים.

הוא אמר כי "נתיבי איילון מתמקדת בפיתוח, הקמה וניהול תשתיות תחבורה חכמות במרחבים העירוני והמטרופוליני בישראל, במטרה לשפר את מצב התחבורה בישראל. החברה מקימה תוכנית אב לתחבורה, מקדמת פרויקטי תחבורה ציבורית ומטמיעה טכנולוגיות בתחומי התשתית והתחבורה החכמה והאוטונומית, כדי לקדם מערכת תחבורה בת קיימא".

"אנחנו עוסקים כל הזמן בחיפוש אחר טכנולוגיות שיסייעו למהנדסים הסוקרים ועורכים לנו בדיקות תשתיות. אנחנו פועלים לשילוב טכנולוגיות מתקדמות שיביאו לייעול תהליכי האחזקה ולצמצום הפגיעה בציבור. השימוש שאנחנו עושים ברחפן מוזיל את עלויות הסקירה של כל גשר בעשרות אחוזים", ציין דרופיבסקי.

"הרחפן מסייע להגדלת רמת הבטיחות"

נתיבי איילון זה כבר מזמן לא רק הכביש במטרופולין תל אביב. תחום האחריות של דרופיבסקי הוא השטח מחדרה ועד הגבול הצפוני של ישראל. בין השאר, הוא מטפל ברכבלית חיפה, במסופי תחבורה ציבורית, ביניהם מרכזית המפרץ, שהוא הגדול בארץ, בתחנות מרכזית בקריות, בקווי המטרונית ובאוטובוסים. "אני לא בא מהצד הטכנולוגי, אלא מצד המשתמש, ותפקידי הוא לייעל ולצמצם את עלויות התפעול, ולצמצם סיכונים ולהגדיל את רמת הבטיחות. הרחפן מסייע לי בכך", אמר.

לדבריו, "במשך שנים, תשתית הגשרים התחבורתיים והמחלפים לא נסקרו ולא טופלו כראוי. הנושא עלה למודעות לפני כמה שנים, לאחר כמה אירועי בטיחות שבהם נפגעו אנשים, ובהם התמוטטות גשר בר אילן. הבנו שיש פה אתגר: לסקור עשרות גשרים ומאות מבני דרך. הקמנו מנהלת לטובת סקירה תכנון ושיקום הגשרים. עד הגעת הרחפנים, ביצענו את הסקירות בשיטה המסורתית – סקירה ידנית של מהנדס, סוקר גשרים, שבודק אותם פיזית ומתעד את הפגמים. הסקירה בדרך זו היא ארוכה, כוללת צורך בכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) ויכולה להיעשות רק בלילות".

"סקירה שכזו אורכת בממוצע 14-20 לילות עבודה", ציין דרופיבסקי. "חיפשנו פתרונות חדשניים לייעול התהליכים. יחד עם רשות החדשנות וגיב סולושנס ערכנו פיילוט לביצוע סקירת גשר מבצע קדש בסמוך לקניון איילון, ולאחר שהוא הצליח, עברנו לפיילוט מלא תחת תנועה זורמת, במנהרת הביל"ויים באיילון דרום".

דרופיבסקי סיכם באומרו כי "השימוש ברחפן הביא לקיצור לוחות זמנים בכ-60%, לצמצום ההפרעות לתנועה, לשיפור הבטיחות של הסוקרים ולהפחתת עלויות הסדרי התנועה. אנחנו מקבלים תיעוד אפקטיבי יותר ורציף, וכך יש לנו יכולת לניתוח מיטבי בזמן אמת ובדיעבד. בשנה הבאה נשלב סקירות רבות מבוססות רחפנים".

גיב סולושנס מייצגת מזה כשנה את פלייאביליטי השווייצרית, יצרנית הרחפן Elios – רחפן ייעודי לביצוע צילומי סקירות לתשתיות, נכסים, ציוד ומתקנים. בכנס הוצגו היכולות של גרסה 3 של הרחפן.

מאיר גבעון, מייסד ומנכ"ל גיב סולושנס.

מאיר גבעון, מייסד ומנכ"ל גיב סולושנס. צילום: עמית אלפונטה

מאיר גבעון, מייסד ומנכ"ל גיב סולושנס, אמר כי "השימושים ברחפנים החכמים הם רבים, והולכים ומתרחבים. הרחפן מחליף את הצורך באדם שיגיע למקומות בעייתיים, שקשה להגיע אליהם. הרחפן הייעודי מעניק מודלים בתלת ממד, ומדגיש פגמים שלא תמיד ניתן לראותם בעין בלתי מזויינת. הוא יכול להיכנס לארובות, לנקיקים, לפירים של מעליות ועוד. כך, הרחפן הופך ל-'זרוע טכנולוגית' קדמית של חיישנים מעופפים למערכות ניהול נכסים הנדסיים מכל תחום שהוא".

"כשמנהלים מתקנים ונכסים הנדסיים, נדרש לבצע סקירות הנדסיות שחלקן מאתגרות, כגון סקירת גשרים, מנהרות, צינורות, מובלים ומכלים, ולעשות זאת לאורך מחזור החיים של התשתיות, לשנים ארוכות. כיום, עקב קושי פיזי, וכן היבטי נגישות ובטיחות, לעתים אין כיסוי מלא של כל חלקי התשתית בסקירות ההנדסיות. זאת, עקב סיכון בטיחותי, או אילוץ אובייקטיבי. המשמעות היא שמבוצעות סקירות עם אמינות חלקית או שיש הימנעות מביצוע סקירות עד לכשל תשתית, מה שאומר שנוצר סיכון בטיחות חמור", הסביר גבעון.

לדבריו, "אנחנו, בגיב מקימים מערכות לניהול נתונים חכמים. ארגון חכם הוא כמו גוף האדם: החושים נדמים לחיישנים בעיר החכמה, ההולכה העצבית היא כרשת תקשורת והמוח הקטן נדמה למערכות IoT ו-SCADA. הלב הפועם והמוח נדמים למערכת לניהול ארגונים חכמים".

גבעון סיכם באומרו כי "ניהול תשתיות ונכסים הוא חלק מתהליכי הליבה עבור הלקוחות שלנו. אנחנו מציעים פתרונות למיטוב התפעול של התהליכים המורכבים הללו. אנחנו מספקים ניטור ל-'בריאות' של ציוד תשתית ומתקנים, ועם הלקוחות שלנו בתחום נמנים ארגוני ביטחון, תחבורה ותשתיות – כבישים, גשרים, מנהרות, תשתיות רכבת קלה, חברות אנרגיה, מאגרי מים, נדל"ן ועוד. הרחפנים מסייעים לנו לספק תהליכים דיגיטליים לתכנון ניהול האחזקה, סקירות הנדסיות וניטור".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים