אירופה: אינסטגרם הפרה פרטיות של בני נוער – ונקנסה ב-400 מיליון דולר

נציבות הגנת המידע של אירלנד קנסה את החברה האמריקנית מטא לאחר שחקרה את האופן שבו היא טיפלה בנתוני בני הנוער המשתמשים בפלטפורמת אינסטגרם שבבעלותה ● החקירה אינה קשורה ישירות לדיווחי חושפת השחיתויות האוגן

חטפה קנס באירופה. מטא. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

הרשת החברתית אינסטגרם, חברת בת של קבוצת מטא, נקנסה באיחוד האירופי בסכום שיא של 402 מיליון דולר, בגין טיפול לקוי בנתונים של בני נוער וקטינים העושים שימוש בשירותיה, כך הודיעה נציבות הגנת המידע של אירלנד, ה-DPC, ביום ב' האחרון.

"אימצנו את ההחלטה הסופית שלנו ביום ו' האחרון, והיא קובעת קנס של 405 מיליון יורו. פרטים יפורסמו בשבוע הבא", בישר דובר ה-DPC למדיה העולמית.

הענישה היא הקשה ביותר שהוטלה על ידי רשות זו מאז 2018, אז נכנסו לתוקפן תקנות הגנת המידע האירופיות המחמירות, ה-GDPR, ועניקו יותר כוח לרגולטורים להגן על הצרכנים מפני השליטה של ענקיות הטק מטא, גוגל, אפל, אמזון ודומותיהן.

מנצלת תמימות של קטינים? אינסטגרם.

מנצלת תמימות של קטינים? אינסטגרם. צילום: BigStock

פרטי התקשרות של קטינים – נגישים לכל

ה-DPC הוא הגוף המפקח על מטא מטעם האיחוד האירופי, משום שהמטה האזורי שלה נמצא באירלנד. הרגולטור פתח בחקירה בסוף 2020, כדי לקבוע אם אינסטגרם העניקה את אמצעי ההגנה הדרושים לצורך הגנה על נתוני המשתמשים בפלטפורמת המדיה החברתית שלה. החקירה התמקדה במיוחד בנתוניהם של קטינים, משמע ילדים ובני נוער החל מגיל 13 – גיל המינימום לפתיחת חשבון בשירות.

הרגולטור האירי היה מודאג במיוחד מכך שמשתמשים מתחת לגיל 18 יכולים לעבור לחשבון מקצועי בקלות רבה מדי, משום שחשבון שכזה מחייב את המשתמש לפרסם את פרטי הקשר שלו לציבור, מה שאומר שהם גלויים לכל ברשת החברתית. ה-DPC גם מתחה ביקורת על אינסטגרם על כך שתוכן החשבונות של הקטינים העושים בה שימוש פתוח כברירת מחדל במועדים מסוימים לכל המשתמשים, ולא מוגבל למנויים מאושרים בלבד.

מטא אמרה ששיתפה פעולה עם חקירת הנציבות האירית, אך עם היוודע החדשות על הקנס הודיע דובר מטא לתקשורת כי בכוונת הקבוצה לערער על הענישה החמורה, ​​וציין כי החקירה בחנה את ההגדרות הקודמות, אך אלו השתנו במהלך השנה האחרונה.

פרנסיס האוגן בתוכנית 60 דקות.

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום: צילום מסך

חשיפותיה של פרנסיס האוגן – הגיעו אחרי פתיחת החקירה

האופן שבו מטא – ואינסטגרם בפרט – מתמודדות עם החוויה שצעירים וקטינים עוברים אצלן בפלטפורמות משך תשומת לב אדירה, ובדיקות רבות, בשנתיים האחרונות. הסיבה המרכזית לכך הייתה עדותה של פרנסיס האוגן, עובדת מטא שחשפה לתקשורת בשנת 2021 מידע פנימי אודות התנהלות החברה בחדרי חדרים, ופרטים שהעידו כי מטא אספה והייתה מודעת להשפעתה של אינסטגרם על בריאות הנפש של משתמשיה הצעירים – אך התעלמה מכך במקרה הפחות חמור, או מינפה את המצב, במקרה הרע.

האוגן, שאף העידה בפני הסנאט, קבעה כי "פייסבוק שמה את רווחיה העצומים לפני האנשים" וסיפרה כיצד הפלטפורמות שבבעלות החברה, שבינתיים שינתה את שמה ומיתוגה למטא, פוגעות בבני ובנות נוער באופן פעיל ושיטתי, ומפיצות מידע מוטעה מסוכן.

כלי למינוף הפלטפורמה? רזון באינסטגרם.

כלי למינוף הפלטפורמה? רזון באינסטגרם. צילום: צילום מסך מעובד

מאות מסמכי פייסבוק הפנימיים שהודלפו לתקשורת על ידי העובדת לשעבר שלה לא הפסיקו להטריד ולהדהים, כשבשלב מסוים התפרסמו גם מסמכים פנימיים שמעידים, לכאורה, על כך שהרשת החברתית אינסטגרם, טרגטה במכוון צילומים ותמונות של אנורקסיה, ושאר תופעות הקשורות להפרעות אכילה, אל נערות שסובלות מהבעיה, דבר שככל הידוע החמיר את מצבן. גילוי זה היה חלק מרעיש במיוחד ממה שניתן ללמוד מסדרת מסמכי פייסבוק הפנימיים שהודלפו בידי חושפת השחיתויות האוגן שהוציאה לאוויר העולם את שלמדה בזמן היותה חלק מחברת הענק העוצמתית.

מנכ"ל אינסטגרם, אדם מוסרי, נאלץ להתייצב לשימוע בקונגרס האמריקני ולענות על שאלות קשות עקב ההאשמות על כך ששיתוף תמונות בפלטפורמה שבניהולו פוגע בבריאותם הנפשית של בני נוער, ועל כך שעוצב בכוונה כדי לשמר את התמכרותם. הסנאטורים הצביעו גם על נקודות מסוימות במודל העסקי של הרשת ואמרו, כי "הילדים שלנו הם לא פרות מזומנים, אבל זה בדיוק מה שקורה". הם תקפו את מוסרי גם על כך שמצאו פרצות במדיניות של החברה. למשל, חשבון פיקטיבי של נערה בת 15 שהוגדר כפתוח לכולם, כשבניגוד להודעת החברה מיולי 2020 על כך שכל החשבונות של בני 16 ומטה יהפכו אוטומטית לפרטיים כברירת מחדל – לא שונה לפרטי.

יצוין כי אינסטגרם ניסתה, גם אחרי שהאוגן הציפה את שידעה, לבנות מוצרים נוספים עבור הצעירים שבלקוחותיה, מה שזכה לתגובות נגד עצומות. עם זאת מוסרי טען בתגובה לכך בהמשך: "אני חייב להאמין שהורים יעדיפו את האפשרות שילדיהם ישתמשו בגרסה המותאמת לגיל של אינסטגרם – שנותנת להם פיקוח – מאשר את האלטרנטיבה". מוסרי הבטיח לעבוד עם הרגולטורים כדי שהאופציה לצעירים תהיה מקובלת עליהם.

הפרטים שחשפה האוגן לעולם לא היו הסיבה או העיסוק המרכזי של החקירה האירית, שכאמור החלה עוד בטרם פרסמה האוגן את ממצאיה. אך לא מן הנמנע שהרעש התקשורתי סביב דבריה נתן רוח גבית ל-DPC גם בחקירתו, וגם בענישה שעליה החליט כעת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים