"הבנו שהרכבת חייבת לעלות כיתה – מלואו-טק להיי-טק"

כך אמרה נטלי כץ, משנה למנכ''ל בפועל, רכבת ישראל באירוע שקיים מערך החדשנות של רכבת ישראל ● הזוכה בתחרות חדשנות שערכה הרכבת הוא מיזם WiseSight

נטלי כץ, המשנה למנכ''ל בפועל של רכבת ישראל.

קטר הרכבת והקטר של המשק מתחברים: תחרות של מיזמים שקיימה היום (ב') רכבת ישראל מבקשת לחבר את החברה עם חדשנות, נוסף לזו הפנימית שקיימת בה.

נטלי כץ, המשנה למנכ"ל בפועל של רכבת ישראל, התראיינה לאנשים ומחשבים במהלך האירוע, ודיברה על ההתפתחויות הטכנולוגיות בחברה הממשלתית ועל הגישה שלה להיי-טק ולחדשנות. "במשך עשרות שנים, ממשלות ישראל לא השקיעו בנו, כי הן לא הבינו את החשיבות של הסעת המונים. רק בעשור האחרון נפל האסימון, והממשלה, על הרכביה השונים, הבינה שהרכבת היא הפתרון היחיד למשבר הגודש בכבישים. על מנת לענות לאתגר לא פשוט זה ולהזריק חדשנות מבוססת טכנולוגיה ו-IT, הבנו שהרכבת צריכה לעלות כיתה ולפעול כחברה מבוססת טכנולוגיה – מהקטר ועד אחרון הקרונות".

מערך החדשנות של רכבת ישראל נמצא תחת אחריותה של כץ. היא אמרה בראיון כי "הביקוש לרכבת רק הולך וגודל, ומונע על ידי משבר הדיור, הגידול הדמוגרפי והרכישה הרבה של כלי רכב פרטיים. הבעיה היא הקיבולת: בעוד שהביקוש לרכבת גדל, כאמור, התשתיות לא גדלות באותו הקצב. ב-2010 נסעו ברכבת 29 מיליון נוסעים וב-2019, הנתון יותר משהוכפל – 70 מיליון נוסעים בשנה. זהו גידול שאין לו אח רע בעולם, אולי מלבד סין". היא ציינה ש-"מדי יום, א.נשים נוסעים ברכבת 250 אלף נסיעות, כאשר 80% מהנוסעים.ות רוצים.ות להגיע לארבע התחנות של תל אביב ולהרצליה".

"צריך להבין שהרכבת מייצרת הזדמנויות תעסוקה לתושבי הפריפריה, כי בעזרתה, תושבי הצפון והדרום יכולים לגוון את ההיצע התעסוקתי שלהם ולא לעבוד רק בסמוך למקום המגורים, אלא גם בירושלים או בתל אביב", אמרה.

"הבעיה היא הצפיפות, והשירות שנפגע מהעומס", הוסיפה כץ. "ה-IT מסייע לנו בצמצום הפערים. אנחנו כל הזמן מנסים לאמץ טכנולוגיות חדשניות לטובת שיפור חוויית הלקוח".

"החדשנות מצמצמת סיכונים, מאיצה התייעלות ומשפרת את חוויית הנוסעים"

חגי רוזנפלד, ראש מערך חדשנות ברכבת ישראל, ציין שהיחידה הוקמה במרץ 2020, בעקבות החלטת ממשלה שלפיה "כל חברה ממשלתית נדרשת להטמיע טכנולוגיות בהתאם לאסטרטגיה ולאתגרי הליבה שלה". הוא הסביר כי "החדשנות מביאה לצמצום סיכונים, להאצת פתרונות התייעלות ולשיפור חוויית הנוסעים". היחידה, ציין, מנהלת תקציב של עשרות מיליוני שקלים, שמגיע מקרנות הון ממשלתיות (GVC). לדבריו, "במהלך הקורונה הכנסנו חדשנות על מנת להתמודד עם אתגרי הריחוק החברתי ושאר מגבלות הקורונה. היינו מהמובילים בעולם בשימוש בטכנולוגיות למדידת חום לשם מניעת תורים בתחנות. הרמנו מערכת כרטוס מקוונת בתוך שבוע, כדי שהנוסעים ידעו מה מצב התפוסה וכדי לשמור על הריחוק החברתי שהיה חיוני בזמנו לשמירת הבריאות".

רוזנפלד התייחס לשיתופי הפעולה שיש לרכבת עם סטארט-אפים וציין כי "יוצרים מצב של ניצחון כפול – הסטארט-אפים נהנים מהתשתית, נהידע ונכוח האדם ההנדסי, ואנחנו נהנים מהחדשנות שלהם".

חגי רוזנפלד, ראש מערך חדשנות ברכבת ישראל.

חגי רוזנפלד, ראש מערך חדשנות ברכבת ישראל. צילום: יח"צ

תחרות אתגר נערכה במטה הרכבת בלוד, באירוע שבו השתתפו יזמים, עמותת נגישות ישראל, נציגי שגרירויות, משרד הכלכלה, המכון הישראלי לחדשנות, משרד התחבורה ועוד. 36 מיזמים ניגשו לתחרות, בעקבות קול קורא שהוציאה הרכבת. לאחר בדיקת היתכנות ראשונית (POC) הוחלט להמשיך עם 19 מהם, ושישה הגיעו לשלב הגמר. המיזמים היו בשלושה תחומים: נגישות, First & Last mile ותחנה/קרון חכם.מה.

המיזם שניצח בתחרות הוא WiseSight – מערכת שו"ב לניהול חניונים מבוססת מצלמות ניתוח וידיאו. עוד השתתפו בשלב הגמר: BioShade – הצללה ירוקה בתחנות באמצעות צמחייה; Gauzy – הצללה חכמה לחלונות הקרונות, מה שאומר ויסות ההצללה בהתאם לעוצמת האור, עם יכולת לשילוב פרסום תוכן על גבי החלונות; Mappo – שירות לנוסע, אפליקציה שמספקת מידע לגבי שירותי דרך חיצוניים לרכבת במסלול הנסיעה; NewSight – התראת פס צהוב וספירת נוסעים בטכנולוגיית LIDAR; ו-RightHear – אפליקציה לנגישות ללקויי ראייה באמצעות הכרזה קולית.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דן4

    כמעט 10 דקות להגיע מרכבת השלום לרחוב בגלל גרם מדרגות צר, ומעברים איטיים מיושנים ולרוב גם לא לגמרי תקינים.... היי טק אלק, וזה עוד בתחנת תל אביב השלום, לא בדימונה

אירועים קרובים