ראש סוכנות הביון של יוון התפטר עקב סקנדל עם מעורבות ישראלית

הפיטורים מגיעים לאחר שהסוכנות עקבה אחרי יו"ר האופוזיציה היווני באמצעות פרדטור - תוכנה שפותחה על ידי חברה מצפון מקדוניה שהבעלים שלה הוא בכיר לשעבר במודיעין הישראלי

התפטרות ביוון.

פנטיוגיס קונטוליאון, ראש סוכנות הביון של יוון, התפטר בסוף השבוע עקב שערורייה עם הקשר ישראלי: לפי האשמות מצד האופוזיציה, המודיעין היווני חדר למכשיר הטלפון של העומד בראשה, ניקוס אנדרולאקיס, באמצעות תוכנת הריגול הישראלית פרדטור (Predator – טורף). ראש ממשלת יוון קיבל את ההתפטרות.

פרדטור היא רוגלה שפותחה על ידי סייטרוקס – חברה שרשומה בצפון מקדוניה, שנוסדה ב-2017 ושנמצאת בבעלות בכיר לשעבר במודיעין הישראלי. על פי קראנץ' בייס, המטה של החברה הוא בפתח תקווה, ואחת המשקיעות בסבב הסיד שלה הייתה התעשייה האווירית. דו"ח של סיטיזן לאב מאוניברסיטת טורונטו, שפורסם בסוף השנה שעברה, קושר את התוכנה עם פריצה לטלפונים של הפוליטיקאי המצרי הגולה איימן נור ומגיש חדשות פופולרי במדינת הנילוס, שלא היה מעוניין בחשיפת שמו. גילויים אלה הביאו את מטא להסיר מפייסבוק חשבונות של סייטרוקס.

בחזרה ליוון, קורבן נוסף שעל פי החשד הטלפון שלו נפרץ באמצעות התוכנה הוא העיתונאי תנסיס קוקאקיס, שעובד עבור CNN, הפייננשל טיימס ו-CNBC.

ממשרד ראש הממשלה של יוון נמסר כי "קונטוליאון התפטר מתפקידו עקב פעולות לא נכונות שבוצעו בתהליך המעקב החוקי". בהודעה לא נמסר באילו "פעולות לא נכונות" מדובר, כמו גם לא מי היה הגורם למעקב.

ממשלת אתונה: המעקב אחר יו"ר האופוזיציה היה חוקי

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה בשבוע שעבר שני חברים בפרלמנט היווני, שטענו שקונטוליאון הודה בשימוע בפרלמנט, שנערך בדלתיים סגורות, שסוכנות המודיעין שבראשה הוא עומד, EYP, אמנם עקבה אחרי העיתונאי קוקאקיס. השימוע כונס בעקבות תלונה מצד אנדרולאקיס, שלפיה היה בספטמבר אשתקד ניסיון לפרוץ לטלפון שלו באמצעות תוכנת מעקב. יצוין כי אם התלונה נכונה, הניסיון בוצע שלושה חודשים לפני שנבחר לתפקיד יו"ר המפלגה הסוציאליסטית PASOK וליו"ר האופוזיציה. לאחר השימוע הוא אמר ש-"מצאנו היום ש-EYP, שמדווחת ישירות לראש הממשלה, המשיכה במעקב אחריי גם במהלך תהליך הבחירות לראשות המפלגה".

בממשלה באתונה טענו כי המעקב אחריו היה חוקי, מאחר שהוא אושר על ידי נציג התביעה הכללית, כפי שמחייב החוק היווני. עוד טענו נציגי הממשלה כי הם חיפשו אחר אנדרולאקיס כדי לעדכן אותו במעקב אחריו, אולם הוא לא השיב לפניותיהם.

התפטרות נוספת שאירעה בסוף השבוע ביוון היא זו של גרגורי דימיטריאדיס, המזכיר הכללי של ראש ממשלת המדינה. בהודעה לא ניתנה כל סיבה להתפטרותו, אולם על פי מקור ממשלתי, זו קשורה ל-"אקלים הרעיל" שנוצר סביב דימיטריאדיס – ו-"בשום אופן" לא לתוכנת פרדטור, שעל השימוש בה לא הוא ולא הממשלה ידעו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים