כך ה-IT סייע לחיסול מפקדי הג'יהאד בעזה

התקשוב חיבר בין גורמים שונים, בצה"ל ובקהילת הביון, עם הענן המבצעי, והביא לכך שחאלד מנסור ותייסיר ג'עברי, מפקדי הג'יהאד בעזה, עלו השמיימה

רגע החיסול של בכיר הג'יהאד האיסלאמי תייסיר ג'עברי, בסוף השבוע.

אתמול (ש') ישב בביתו שבשרון ירון ניסקי, במאי עטור פרסים, מפיק ודוקומנטריסט, מיוצרי הסדרה (המשובחת) אויבים, שמשודרת בכאן 11. יש להניח שהוא צפה בחיסולם של חאלד מנסור, מפקד החטיבה הדרומית בעזה של הג'יהאד האיסלאמי, ושל תייסיר ג'עברי, מפקד מרחב צפון הרצועה בארגון, חכך את כפות ידיו והתלבט: "על איזו דמות אפיק את הפרק הבא בסדרה?"

"המקרה אינו אלא הכרח מצועף בצעיפים", אמרה הברונית מארי דובסקי פון טרבומיסליצה (מריה פון אבנר אשנבך), סופרת מוראבית-אוסטרית מהמאה ה-19.

מקריות חביבה 1.0: לפני ימים אחדים שודר בסדרה אויבים הפרק על השייח' אחמד יאסין, מייסד ומנהיג החמאס, שלא הגיע לשיבה טובה וחוסל ב-2004. מקריות חביבה 2.0: לפני ימים אחדים, איימן א-זוואהירי, סגנו של אוסאמה בן לאדן ואחרי חיסולו מנהיג אל-קאעידה, חוסל אף הוא – בקאבול, בירת אפגניסטן, מטיל אמריקני שהכיל סכינים מסתובבות.

מה משותף לארבעת המחוסלים? שה-IT סייע לקיצור חייהם.

 

ה-IT – "שותף שווה זכויות" בקרב

אגף התקשוב וההגנה בסייבר, שהוקם ב-3.3.2003, נועד לאגם את משאבי המחשוב הצה"ליים, כדי לממש את התפיסה שהשלם גדול מסך חלקיו. חזונם של הוגי האגף היה להפוך את התקשוב הצה"לי ל-"שותף שווה זכויות" בקרב – ונראה שהוא קורם עור וגידים.

כך, במבצע שומר החומות, במאי אשתקד, מטוסי קרב של צה"ל תקפו מתחמים של המחלקה הטכנולוגית של החמאס, שבאחד מהם אוחסן ציוד סייבר של המודיעין הצבאי של הארגון. צה"ל חיסל באותו המבצע גם בכירים ב-"פורום המטכ"ל" של החמאס, בהם ג'מעה טחלה, ראש מערך הסייבר של הארגון. אלה הן דוגמאות לשילוב המערכות בין הממדים הקינטי והקיברנטי – לטובת מימוש היכולת המבצעית של צה"ל, כמו גם חלק מהניסיון של הצבא לסכל יכולות סייבר של אויבי ישראל.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי.

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. צילום: דובר צה"ל

כשנכנס הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, לתפקידו, הוא הגדיר את מהפכת הדיגיטל והמידע כאחד הנושאים המרכזיים בהשתנותו של צה"ל: "(אני) מתחייב להעמיד צבא קטלני, יעיל וחדשני". בדצמבר 2020 הוא אמר כי "מרחב הלחימה המשמעותי ביותר שהשתנה השנה הוא ממד הסייבר, שביצענו בו השנה מבצעים התקפיים רבים". הייתה זו הפעם הראשונה שבה הוא התייחס לנושא הסייבר ההתקפי.

באגף התקשוב הוקמה מינהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, שמשלבת גורמים מבצעיים וטכנולוגיים, במטרה להפוך את צה"ל לארגון חדשני, דיגיטלי ומבוסס מידע, וככזה – להשפיע על התהליכים המבצעיים. הבסיס לשינוי הוא תוכנית "האינטרנט המבצעי" – מרחב דיגיטלי מבצעי, משותף, אמין ומאובטח, מהקצה הטקטי ועד למפקדות הראשיות. מרחב זה מאפשר פעולה רשתית, מבוססת היתוך ומיצוי מידע, בכל מקום ובזמן הרלוונטי.

השינוי כולל כמה היבטים: אינטרנט מבצעי; שיפור בפן הטכנולוגי של מערך האש ואיכות המטרות של הצבא; שיקוף קצב השמדת האויב בזמן אמת; קיצור זמנים על ידי תכנון מטרות ממוכן; ויותר מודיעין מונגש לכוחות המתמרנים בזמן אמת, לטובת שיפור בקבלת ההחלטות. עוד מביא השינוי לכך שניתן יהיה לראות את הכוחות המתמרנים מכל מקום, להנגשת מקורות וידיאו ותמונה רב זרועיים לכוחות המתמרנים ולתאי תקיפת אש במפקדות, לשיח מבצעי רב זרועי משותף, המתאפשר בזכות ניידות המידע, לרבות מידע חזותי, ולשיפור ביעילות הקצאת האש.

המעבר מהקינטי לקיברנטי

השינויים בשדה הקרב קשורים במעבר מהפיזי לקיברנטי. בעולם הפיזי, צה"ל הגיע לתקרת זכוכית, ולכן עבר למרחב הקיברנטי, לסייבר. השינויים שאותם עובר הצבא נועדו לשפר את האפקטיביות המבצעית שלו, לקצר את משך הזמן של ה-Sensor2Shooter – מהמועד שבו המחבל מזוהה על ידי חיישן כלשהו ועד לזמן שבו הוא נורה ומת. כך, כולם יודעים איפה נמצאים כולם והיכן האויב – ואז מחליטים מי פוגע בו, תוך קיצור לוחות הזמנים.

החיסולים של מנסור וג'עברי

ניתן להעריך שלתקשוב היה חלק מרכזי בחיסולים שבוצעו לאורך השנים, לרבות אלה שאירעו בסוף השבוע האחרון – של מנסור וג'עברי, מפקדי הג'יהאד. התקשוב היה הגוף המשלב, המתכלל והמתזמר של היחידות השונות בצבא, וביניהן חיל האוויר וגורמי מודיעין.

המחוסלים.

המחוסלים. צילום: דובר צה"ל

על מנת לחסל את מנסור וג'עברי, על צה"ל לדעת את מיקומם. לצורך כך, נדרש מעקב אלקטרוני – אם אחרי ההתנהלות שלהם בעולם הקיברנטי ואם יירוט של השיחות שלהם, בין שבוצעו בטלפונים ניידים לשימוש חד פעמי ובין שבוצעו בטלפונים בעלי יכולות הצפנה, או מבוססי תקשורת לוויין. נראה שהמקבילה הישראלית של ה-NSA עקבה אחרי טביעות האצבע הדיגיטליות שאותן הותירו השניים, בסלולר או במחשב.

המערכת שבנה צה"ל מגדירה שפה משותפת ממוכנת בין המודיעין, יצרן המידע, לחיל האוויר, שעושה בו שימוש מבצעי. נוצר תהליך ארגוני מורכב, רב ממדי, שבמסגרתו, כך נראה, פותח אלגוריתם ייחודי, שמייעל את תהליך תכנון התקיפות ומספק גם הצגה חזותית של התכנונים האופציונליים.

ביג דטה ובינה מלאכותית

ההנחה בקרב המומחים היא שהכניסה של צה"ל לעולם הביג דטה הניבה לו תובנות חדשות, בזמן אמת, על מגוון יעדים ותבניות נסתרות של אויביהם. בצבא עשו זאת, בין השאר, בעזרת בינה מלאכותית ולימוד מכונה.

כך, צה"ל התקדם ועשה מסע בעולם ה-BI, שלקח אותו מה-BI המסורתי, שעוסק בדו"חות וניתוח העבר, והפך אותו לארגון שעושה בינה אוטומטית, עם למידה מתקדמת ויכולות לניתוח צופה פני עתיד. הדבר הוביל לכך שבצבא הגיעו לתובנות מעניינות, עם ערכים מבצעיים ומודיעיניים גדולים יותר מההשקעה.

לסיכום, התקשוב הפך ל-"מעצב" פני המערכה, ולא רק ל-"מאפשר". הוא חיבר בין גורמים שונים – בצה"ל ובקהילת הביון – עם הענן המבצעי, והביא לעבודה מתואמת ביניהם, שבסופה הגיעו מנסור וג'עברי, מפקדי הג'יהאד, לעננים.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Erez

    בסד באותה שנה של מלחמת המפרץ הראשונה מה שאיפיין אותה שמס התינוקות שבאו לעולם הכפיל את עצמו באו לעולם כפול תינוקות וזה אומר הכל אני אוהב את צהל מאד אך הלוחמים הם אזרחי ישראל היהודים שבכל מחיר אוחזים בקרקע בעמדות שלהם ושום דבר לא שובר אותם יש ענינים של פיצוי כלכלי זה או אחר שולי גם שבעלי מפעלים נאלצים לשלם מחיר מלא לעובדים על כל ימי המלחמה ומקבלים רק חצי מההפסד אין תלונות מקבלים מה שנותנים וממשיכים הלאה מה עוד אוסיף ואומר מי שרוצה באמת לילמוד מה קורה כאן שיבוא אליי אני אלמד אותו ולעם ישראל עם כזה מגיע כל טוב שלום וגם משיח שיבוא בקרוב אמן ואמן.

  2. Erez

    בסד למרות כל זאת מי שעומד כאן למיבחן זה עוז רוחו של עם ישראל שב74 שנים האחרונות ויותר עומד איתן אל מול פני צבאות אדירים ואירגוני טרור חסרי רחמים ובידיים חשופות וילדים קטנים מגלה גדלות רוח לא נשבר חי ובועט ואזרחי ישראל היהודים הם המטרה ולהם יש כיפת ברזל אך זו תופעה חדשה זכור לי ימי מילחמת המפרץ הראשונה שנורו כ120 טילי סקאד ועם ישראל התגונן בנילונים ומסכות ללא צורך זכור לי גם טרום מילחמת לבנון הראשונה תושבי הגליל האיומים הקיומיים על עוטף עזה ולא רק שהאזרחים אוחזים בקרקע יש תנופה התישבותית ואת זה אני גם רואה ומעריך תושבי הנגב תושבי ישראל כולה עומדים תחת נטל זה ויש כאן צמיחה ושיגשוג בתחום הבריאות החינוך הכלכלה המשק וגם הצבא אינו מרפה ונילחם בסוריה כבר שנים ואנחנו לא מתעייפים יש גם אויב מבית התושבים הערבים בישראל יורקים לבאר שהם שותים מימנה מניפים דיגלי אשף וחיזבאלה ותושבי ישראל לא נשברים ההיפך מתיישבים ובונים תוך שמירה קפדנית על זכטיות אדם וטוהר הנשק צדק לכל שונאי ישראל לומדים באוני מקצועות ומשתלבים בעבודה נהנים מזכויות אדם וחסד מדינת ישראל טיפלה בחיילים סורים שנפצעו ונשארו בשטח למות ולדמם זו עומצה גדולה מאד שאני כבן אנוש מתקשה לתפוס וכל זאת ללא כחל וסרק משוא פנים העדות שלי.אליהו ארז טננבוים בעזה יתברך על כל אלה נעשה ונצליח נצליח לא הסייבר החוסן הלאומי שדווקא הוא הולך ומתעצם ולא נשברים ומתבכיינים דווקא ואדרבא בעיתות משבר עם ישראל מגלה את גדלותו העם מתגבש ליחידה אחת עוזרים ומסייעים זה לזה מגלים סולידריות ללא הבדל דת גזע או מין ויתרה מזאת ממשיכים הלאה בשגרת חיים יוצאים לבלות ואף נהנים שמחים אוהבים את ישראל מאד יהודים ישראלים גאים זאת עדותי ושמשמרות המהפכה ידעו זאת וילמדו שעם ישראל לא רק שלא ישבר הוא ישבור את השנאת חינם היוקדת מאיראן בורח חייו של ניהודי והישראלי עם ישראל חי וקיים ונראה לנצח.

  3. Erez

    קראתי את הכתבה והתרשמתי מאד מהיכולות אבל התרשמתי יותר מהעוז ורוח הלחימה של לוחמי הגיהאד שללא יכולות סייבר כלים פרמיטיבים עמדו בעוז מול מכונת הלחימה צהל על כל הציוד והעוצמה קבוצה קטנה של לוחמים עמדו איתן ולא הרימו דגל לבן צהל למרות הכתבה עומד חסר אונים אל מול פני עקשנותם ועוז אוחו של האויב שלא נשבר ונלחם צריך לציין זאת יהיה קשה לשבור את רוחם או בשיטות שפועלים לא ניתן הלואי ולי היתה מעט מעוז רוחו של לוחם גיהאד שללא יכולות טכנולוגיות רק אומץ ודבקות כזו שלדעתי בשל היכולות הטכנולוגיות חיילי צהל איבדו באופן משמעותי את עוז רוחם היכולות הטכנולוגיות הפכו את צהל למחשב בינה מלאכותית ואין חיילים ואין עוז או דבקות חולשה שנובעת מהסתמכות על הלופות הטכנלוגיות זה מעבר אבולוציוני הפרמיטיבים חייבים לגלות אומץ עוז רוח ודבקות עם מפקדים או בלי הגיהאד הוא אירגון קטן אך לדעתי הלוחמים גילו גדלות נפש שאותה יש להעריך 5 אלף לוחם מיתוכם כמה בפועל ציוד מימי הרומאים מול הIT לא ברחו או נמלטו עמדו איתן בעמדות לא משנה כמה ירו או דייקו זה מחיר האבולוציה אני מקווה שחיילי צהל ילמדו מה זה עוצמה ועוז רוח יקחו לקח טוב מהלוחמים האילו בכל עומד על יראת שמיים וחדורי אמונה.

  4. Erez

    החיסולים של בכירי הגיהאד עקרים לא נגרם כל נזק לאירגון הוא יתאושש ויתעצם הפיקוד של הגיהאד זה משמרות המהפכה והלוחמים הם חיילי מילציה איראנית בעזה.כל הבכירים שחוסלו הם בסך הכל בובות שמבצעים פקודות ולא חסר בובות לתפוס את מקומם מי שרוצה להיפטר מגיהאד איסלאמי צריך להיפטר ממשמרות המהפכה.בהצלחה

  5. ארי

    להזכיר לחבר הטוני את דברי שלמה המלך "בנפול אויבך אל תשמח..." אין צורך בשפה שחצנית ומתנשאת כדי לתאר את העליונות הטכנולוגית של צהל.

אירועים קרובים