ארה"ב: רשות הסחר הפדרלית מתנגדת לכך ש-מטא תרכוש את Within

צו שהוציאה ה-FTC חוסם את חברת האם של פייסבוק מהמיזוג עם החברה, העומדת מאחורי Supernatural - שירותי כושר שפועלים באמצעות Oculus Quest ● הרשות סבורה כי מטא מחפשת שליטה מונופולית בתחום המטאברס העולמי

ביטלה את רכישת Within בידי מטא. ה-FTC. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

באוקטובר האחרון הודיעה מטא (Meta) על כוונתה לרכוש את מפתחת המציאות המדומה Within. כעת הגישה רשות הסחר הפדרלית האמריקנית, ה-FTC, צו מניעה נגד העסקה.

הצו חוסם באופן מלא את האפשרות לרכישת Within בידי מטא, בשל טענות ה-FTC שהעסקה ה"לא חוקית", לכאורה, תחנוק את התחרות בשוק ה-VR כעת, ובעתיד תחבל גם ביכולות של חברות אחרות להתחרות במטא בתחום שאליו היא מתכווננת מאז מיתוגה מחדש – המטאברס (Metaverse).

תחום שמטא כבר דומיננטית בו. כושר וירטואלי. אילוסטרציה.

תחום שמטא כבר דומיננטית בו. כושר וירטואלי. אילוסטרציה. צילום: BigStock

Within מפתחת את אפליקציית האימון והכושר Supernatural, עבור אוקולוס (Oculus) – הנמצאת בבעלות מטא. היישום פועל בצוותא עם קסדת המציאות המדומה Oculus Quest. מטא תכננה לרכוש אותה תמורת 400 מיליון דולר, אך העסקה משכה את תשומת הלב של ה-FTC, שמאמינה, כאמור, כי הרכישות השונות של מטא עלולות לחסל את התחרות ולגרום לה שלוט ללא עוררין בתחום ה-VR. בצו המניעה נטען כי מטא עצמה, בשל משאביה הנרחבים, מסוגלת לתחרות משמעותית בתחום, מול החברות האחרות העוסקות בו, וכן שכבר יש לה בעלות על Beat Saber, אשר גם היא למעשה אפליקציית כושר VR מובילה.

סגן מנהל הלשכה לתחרות של ה-FTC, ג'ון ניומן, טוען כחלק מנימוקי מתן הצו החדש כי מטא יכלה לבחור להתחרות באפליקציית Supernatural של Within, ולא לנסות רכוש את המפתחת ולמעשה לבלוע אותה אל קרבה. אלא שלדבריו, הענקית ממנלו פארק "בחרה לקנות פוזיציה בשוק במקום להרוויח אותה".

ה-FTC אף עדכנה באתרה על הצו וציינה כי היא טוענת ש-"מטא והמנכ"ל מארק צוקרברג עוסקים ברכישה בלתי חוקית, כדי להרחיב את אימפריית המציאות המדומה שלהם".

מטא, שהתביעה מציינת שהיא כבר "ענקית טכנולוגיה עולמית", לנוכח היותה משרתת מיליארדי משתמשי אפליקציות חברתיות ומסרים מידיים דרך החברות שבבעלותה, נמצאת כעת, לסברת הנציבות, ב"קמפיין לכיבוש תחום ה-VR".

נחשבת אויבת של ענקיות הטק. לינה קאן, יו"ר ה-FTC.

נחשבת אויבת של ענקיות הטק. לינה קאן, יו"ר ה-FTC. צילום: מתוך אתרה של קאן

לינה קאן נגד ענקיות הטק ומארק צוקרברג

את תביעת ההגבלים העסקיים בנוגע לעסקה המסוימת הגישה לינה קאן, המכהנת כבר קצת יותר משנה כיו"רית נציבות הסחר של ארצות הברית. קאן, הנחשבת כמבקרת קשוחה של ענקיות הטק, טענה שהרגולטורים נאלצים לעצור הפרות של חוקי הגנת הצרכן בנושאי טכנולוגיה חדשנית, במיוחד בתחומי המציאות המדומה והרבודה.

נזכיר כי ביולי אשתקד ביקשה פייסבוק לפסול את יו"רית ה-FTC החדשה מעיסוק בתביעות הגבלים נגדה, ממש כפי שהקדימה ועשתה ענקית טק אחרת – אמזון – אשר לה ולקאן "סכסוך" ארוך ימים. אלא שקאן בהחלט עוסקת בעניין מטא וכעת היא הגורם שניצב מאחורי הצו שחיבל בעסקה האחרונה שעמדה על הפרק.

ואולם צו המניעה הזה, כפי שצוין, אינו בעל השפעה פוטנציאלית רק על התחרות בגזרת ה-AR וה-VR. למעשה, עתידות להיות לו השלכות על התוכניות של מטא עבור המטאברס – עולם דיגיטלי ווירטואלי אלטרנטיבי שחברות רבות, ובעיקר מטא, מפתחות כיום בתוך תקווה לכבוש את הגולשים ולשאוב אותם לחיי מטאברס שוקקים.

ה-FTC הרחיבה וציינה כי מלבד שוק הכושר באמצעות VR, הרכישה של Within תקרב את מטא "צעד אחד קרוב יותר למטרה הסופית שלה להיות בבעלות על המטאברס כולו", כך לפי לשון התביעה.

בין מתחרותיה של מטא בעולמות המטאברס נמצאת למשל גם חברת ענק כמו אפל, ויצוין כי צוקרברג אף הודה באחרונה ואמר לעובדיו שהחברה שלו ואפל יכנסו בקרוב למלחמה כדי "להחליט לאיזה כיוון המטאברס ילך". כשנשאל על ידי עובד אודות הדבר, ענה המנכ"ל ומייסד פייסבוק כי חברת הטכנולוגיה מקופרטינו "עומדת להיות מתחרה עבורנו, לא רק בתור מוצר, אלא מבחינה פילוסופית".

לפייסבוק-מטא יש היסטוריה של יחסים מתוחים וקשוחים עם ה-FTC. ב-2020, נציבות הגישה תביעה נגד מטא (כשעדיין כונתה פייסבוק), בטענה שהחברה חיבלה בתחרות החופשית בתחום המדיה החברתית, באמצעות הרכישות שביצעה סביבו, בעיקר של ווטסאפ ואינסטגרם.

ולא מדובר בסתם היטפלות למטא. באותה שנה תבע משרד המשפטים האמריקני את גוגל בטענה שניצלה לרעה את המונופול שלה בתחום החיפוש אונליין. וככלל, הגופים הפדרליים בארה"ב מנסים – לא עם הרבה הצלחה – להפריע לענקיות הטק להשתלט על שוק הטכנולוגיה בכלל ועל תחומים ספציפיים בו בפרט.

ה-FTC, בהובלת קאן, ממשיכה בזמנים אלו את חקירת חברות הטכנולוגיה הגדולות, וכרגע חוקרת האם אמזון הפרה חוקי הגבלים עסקיים כלשהם. משרד המשפטים בוחן את טכנולוגיית הפרסום של גוגל, יחד עם המדיניות של אפל עבור ה-App Store שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים