היסטוריה באירופה: האיחוד העביר חוקים לפיקוח על שירותים דיגיטליים

האיחוד העביר סופית את תקנות ה-DSA וה-DMA, שיחולו בכל המדינות החברות בו ● אפל, גוגל, מטא, אמזון, עליבאבא ומיקרוסופט יהיו כפופות לרגולציה החדשה והפרות מצידן יגררו קנסות של עד 10% מהמחזור העולמי שלהן

מפעילים לחץ רגולטורי מאסיבי על ענקיות הטק באיחוד האירופי. חוקי ה-DSA וה-DMA. עיבוד ממוחשב.

הפרלמנט האירופי (European Parliament) העביר אתמול (ג') באופן סופי שני חוקים רגולטוריים דרמטיים שיחולו על תחום הדיגיטל.

החקיקה – שכבר "מתבשלת" מזה תקופה ושנכנסת לתוקף בקרוב היא במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) וחוק השווקים הדיגיטליים (DMA), שיחולו בכל המדינות החברות באיחוד האירופי. המטרה הסופית של חוקים אלה היא "להבטיח סביבה עסקית הוגנת יותר ויותר שירותים לצרכנים", כך על פי ההודעה לעיתונות של הפרלמנט.

תוצאות ההצבעה היו חד-משמעיות מאין כמותן, וניכר כי מדינות האיחוד כמהות לפיקוח הדוק יותר על ענקיות הטק. שתי חבילות החוק עברו ברוב עצום: ה-DMA זכה ב-588 מצביעים בעד, 11 נגד ו-31 נמנעים; ול-DSA היו 539 תומכים, 54 מתנגדים ו-30 נמנעים.

התקנות החדשות נועדו על מנת לרסן את עוצמתן הגדולה של ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות – אפל, גוגל, מטא (החברה האם של פייסבוק), אמזון ומיקרוסופט בעיקר. בנוסף עתידים החוקים החדשים להגן טוב יותר על אזרחים ועל זכויות היסוד שלהם באינטרנט, ובעיקר לבלום שנאה והקצנה פוליטית.

תיירי ברטון, המשמש משנת 2019 כנציב האירופי לשוק הפנימי, כתב בבלוג שלו "היום מציין רגע היסטורי ברגולציה דיגיטלית, עם ההצבעה המוחלטת של הפרלמנט האירופי שאימץ את חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) וחוק השווקים הדיגיטליים (DMA) שעליו עבדתי יחד עם הצוותים שלי".

הוא הוסיף וציין כי "שני החוקים הללו, שסוכמו בזמן שיא, זכו לתהודה ברחבי העולם כנקודות ציון – עם סיקור תקשורתי בעמוד הראשון במדינות רבות, ואפילו הכרה פוליטית ברמה גבוהה, כולל של נשיא ארה"ב לשעבר. האיחוד האירופי הוא תחום השיפוט הראשון בעולם שקבע סטנדרט מקיף להסדרת המרחב הדיגיטלי. יצרנו מסגרת משותפת לשירותים דיגיטליים, שיש לכבד אותה באותה צורה בכל מקום בשוק אחד של 450 מיליון צרכנים".

"העולם הדיגיטלי התפתח למערב פרוע"

"במשך זמן רב מדי ענקיות הטכנולוגיה נהנו מהיעדר כללים. העולם הדיגיטלי התפתח למערב פרוע, כאשר הגדול והחזק ביותר קובע את הכללים. אבל יש שריף חדש בעיר", צוטטה חברת הפרלמנט הדנית, קריסטל סקאלדיימיסן, בהצהרה לתקשורת.

על פי מחברי התקנות, חוק השירותים הדיגיטליים וחוק השווקים הדיגיטליים יאפשרו להוביל למצב שבו הרשת תהיה ממוקדת יותר במשתמשי האינטרנט ופחות באינטרסים של התאגידים הגדולים.

בין השאר נועדו התקנות שאומצו לצמצם את השפעתם של אלגוריתמים שנוצרו על ידי ענקיות טק, הממיינים ומציעים תוכן למשתמשים. בגדול עתיד האיחוד לדרוש מהחברות שקיפות על אופן ניהול התוכן ועל האלגוריתמים, וכן על אפליקציות מותקנות מראש ופרסום ממוקד.

מה יקרה בפועל?

לאחר אימוץ רשמי על ידי המועצה, של ה-DSA ביולי וה-DMA בספטמבר, שני החוקים יפורסמו בכתב העת הרשמי של האיחוד האירופי וייכנסו לתוקף עשרים יום לאחר פרסום זה.

תקנת שירותי DSA תחול חמישה-עשר חודשים לאחר כניסתה לתוקף, או החל מה-1 בינואר 2024 (לפי המועד המאוחר מביניהם). בכל הנוגע לחובות של מנועי חיפוש מקוונים ופלטפורמות גדולות, הכללים החדשים יחולו מוקדם יותר – ארבעה חודשים לאחר קביעתם על ידי הנציבות. תקנת השווקים הדיגיטליים של DMA תחול שישה חודשים לאחר כניסתה לתוקף.

יש לזכור כי לא כל חברות הטכנולוגיה נופלות תחת החקיקה החדשה. ה-DMA יתמקד בחברות בשווי של יותר מ-75 מיליארד יורו (כ-77 מיליארד דולר), או עם הכנסה שנתית ברוטו של יותר מ-7.6 מיליארד יורו. כדי להיחשב למה שהוגדר כחברה שהיא "שומרת סף", לשירותים של חברה יצטרכו להיות גם לפחות 45 מיליון משתמשים חודשיים באיחוד האירופי ו-10,000 משתמשים עסקיים שנתיים. חברות העומדות בדרישות אלו כוללות את אפל, גוגל, מטא, אמזון ו-עליבאבא.

על תאגידים אלה ואחרים הגדולים מספיק כדי להיחשב כ"שומרי סף" ייאסר להעדיף או לחייב שימוש שירותים משלהם בחומרה שלהם (לדוגמה, התקנת הדפדפן ספארי כברירת מחדל במכשירי iPhone). כל התוכנות המותקנות מראש יצטרכו להיות כאלו שניתן לבטל את התקנתן. העברת הודעות תצטרך להיות בתוך תאימות בין פלטפורמות שונות (למשל לא עוד תכונות בלעדיות של iMessage).

בנוסף, ה-DMA מגביל עד כמה חברות יכולות לעקוב אחר משתמשים למטרות פרסום ללא קבלת הסכמה מפורשת.

ה-DSA רחב יותר ומכסה שירותים של מתווכים, כמו ספקיות של שירותי אינטרנט, שירותי אירוח של אתרים, פלטפורמות מקוונות ופלטפורמות מקוונות גדולות מאוד (שמגיעות ליותר מ-10% מאוכלוסיית האיחוד האירופי) – אם כי מערכות שונות של תקנות יחולו על כל קטגוריה.

כדי להבטיח שההוראות החדשות של חוק השווקים הדיגיטליים מיושמות בצורה נכונה ובהתאם להתפתחות המתמשכת של המגזר הדיגיטלי, הנציבות רשאית לבצע סקרי שוק בנדון.

אם שומר סף אינו עומד בכללים, הנציבות יכולה להטיל קנסות של עד 10% מסך המחזור העולמי של המפר אותם משנת הכספים הקודמת, או עד 20% במקרה של אי ציות חוזר.


תגובת ארגון החברות האירופיות

BusinessEurope – הארגון הגדול ביותר המייצג חברות אירופיות מכל הגדלים ומכל המגזרים, והעוסק בתובנות על מדיניות האיחוד האירופי, כלכלה, תחרותיות וסחר מהמטה שלו בבריסל – צייץ וכתב כי: "ההצבעה הסופית בפרלמנט על DMA ו-DSA היא צעד נועז בכלכלה הדיגיטלית. עסקים תומכים באור הירוק של האיחוד האירופי למגזר דיגיטלי תחרותי ובטוח יותר".

כמו כן פרסם הארגון תגובה לחקיקה שבה ציין כי הוא תומך ב"כוונות" של החקיקה הדיגיטלית החדשה שעברה בפרלמנט האירופי, אך הדגיש כי "האתגר המהותי כעת הוא היישום וההשפעה האפקטיבית של פעולות החקיקה הללו. בעוד שאור הזרקורים היה על הביג טק בתהליך, החבילה הזו מתייחסת לכלכלה הדיגיטלית בכל הרמות. התחרותיות של השחקנים הדיגיטליים שלנו עומדת על כף המאזניים. לכן, הבטחת עמידה (בכללים) חייבת ללכת יד ביד עם הצרכים וההזדמנויות שעומדות לפנינו לעסקים קטנים, כדי שיהפכו למובילים הדיגיטליים של העשורים הבאים".

יצוין כי הליך מקביל מתרחש מתחילת השנה בסנאט האמריקני.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    מה עמדת / תגובות של שומרות הסף; זה הכי חשוב

אירועים קרובים