IT בקודש: בית התוכנה הירושלמי העירוני שמפתח עשרות מערכות

נועה נירמן, מנהלת תחום הפיתוח בעיריית ירושלים, מספרת כיצד המערכות מסייעות לה לתת שירות לתושבים בתחומים שונים ומגוונים – מחינוך ועד קורונה

נועה נירמן, ממונה על תחום הפיתוח באגף מערכות מידע בעיריית ירושלים.

"בשלוש השנים האחרונות, היקף הפיתוח שביצענו ושאנחנו מבצעים יותר מאשר הכפיל את עצמו: בקרוב נגיע למעל 100 אלף שעות פיתוח בשנה. הפכנו לבית תוכנה לכל דבר ועניין, והוצאנו תחת ידינו בשנתיים האחרונות כ-50 מערכות ואפליקציות חדשות", כך אמרה נועה נירמן, ממונה על תחום הפיתוח באגף מערכות מידע בעיריית ירושלים.

נירמן משמשת בתפקידה זה ארבע שנים ואחראית על צוות שמונה 80 אנשי פיתוח במיקור-חוץ, רובם מומחי נס (Ness). היא אמרה כי "הנהלת העירייה מבינה כיום, יותר מתמיד, את הקריטיות של אספקת שירותים דיגיטליים וחוויית תושב. בשנתיים האחרונות מתרחשת בבירה תנופת פיתוח חסרת תקדים, והפרויקטים המוצלחים הביאו להגדלת תקציבי הפיתוח בצורה משמעותית. כך, ברבעון הראשון של השנה ביצענו פרויקטי IT בהיקף דומה לזה שהיה במשך שנה שלמה לפני שהגעתי לתפקיד".

פרויקטים בתחומים החינוכי והחברתי

"אגף מחשוב ומערכות מידע של עיריית ירושלים שותף בין היתר למאמץ לעצב את מערכת החינוך הירושלמית כעדכנית", אמרה נירמן. "מבט לחינוך הוא פרויקט לשדרוג כלל המערכות המשרתות את מינהל החינוך וקהילת הלומדים בעירייה, שמונה 300 אלף תלמידים. מינהל החינוך משתמש במערכות מרובות למגוון תהליכים עסקיים, חלקן בנות יותר מעשור. בסיום הפרויקט תהיה בעירייה מערכת אחת, אחודה, שתתמוך בתהליכי עבודה מורכבים וחוצי מחלקות, ותשקף מידע על כלל התלמידים ומוסדות החינוך בעיר למקבלי ההחלטות – בצורה בהירה, שמניעה לפעולה. כמו כן, נפתח פורטל נוח ומזמין לתלמידים ולהוריהם. באחרונה העלנו לאוויר מודול ראשון, שמטפל בנתונים אודות מוסדות החינוך בעיר, ועד סוף השנה נעלה עוד שלושה מודולים".

היא סיפרה על מערכת נוספת, בשם מבט לתושב, והסבירה שהיא "מאפשרת לנהל פרויקטים מגוונים בתחום החברתי. היא מאפשרת גמישות כמעט בלתי מוגבלת בהקמת פרויקטים עם מאפיינים שונים ומתאימה לניהול תהליכים מגוונים, כדי לענות מיידית לכל תרחיש, עם התאמות מינימליות לכל אירוע. המערכת שימשה אותנו לנהל את חמ"ל הקורונה: על בסיסה מתנדבי העירייה יצרו קשר עם מבודדים שהיו פזורים ברחבי העיר וסייעו להם במגוון היבטים לוגיסטיים, כגון חלוקת תרופות. השנה, המערכת שימשה אותנו לקליטת כ-1,000 משפחות עולים מרוסיה ומאוקראינה, עם מענה כולל לצרכי העולים החדשים, שהגיעו בחופזה וחסרי כל, בעקבות המלחמה שם".

פיתוח נוסף שבוצע השנה הוא מערכת לניהול טפסים מקוונים, עבור תושבים שניגשים לעירייה. "אנחנו מפעילים כ-100 טפסים מקוונים, שמשרתים 800 אלף פניות תושבים – והכמות צפויה לגדול. המערכת מניבה לנו חוויית משתמש משופרת, שיפור ביצועים וקיצור זמני התגובה, כך שיש התאמה מלאה לתהליכי העבודה של הפקידים".

פרויקט גדול באגף האכיפה והשיטור העירוני

נירמן ציינה פרויקט גדול נוסף שבוצע בשנתיים האחרונות ועולה לאוויר בימים אלה – מערכת ואפליקציית שטח באגף האכיפה והשיטור העירוני. "הפרויקט עתיד לשפר משמעותית את ניהול המרחב הציבורי בירושלים, שהיא עיר גדולה ומורכבת לניהול", אמרה. "המערכת תשמש ככלי עיקרי לתפעול הפיקוח בעיר מקצה לקצה ותשמש את הפקחים, ראשי הצוותים ומרכז השליטה לניהול המשימות השוטפות, כמו גם לקבלת קריאות מאזרחים ולניהולן. בנוסף, היא תסייע רבות להעלות את איכות הטיפול באירועים, לקבל תמונת מצב עדכנית של האכיפה בעיר ולפקח בשטח לקבל מידע אונליין. הפרויקט מאופיין בחדשנות טכנולוגית: הקמה בענן, תוך שילוב תהליכי CI/CD מלאים, שימוש בטכנולוגיות מובייל, GIS ,OCR, הודעות פוש ועוד".

"אנחנו רואים בנס שותף חשוב, שתורם להצלחת הפרויקטים ולמימוש מהלך הטרנספורמציה הטכנולוגית שהעירייה עוברת", סיכמה נירמן. "אנשי נס ירוצו עמנו למימוש מהיר של היעדים המקצועיים באגף, לרבות דגש על חוויית משתמש עדכנית ואיכות התוצר סופי. בעת עיצוב ותכנון המערכת, צוותי הפיתוח יהיו צמודים לשטח ויבינו לעומק את הדרישות ואופי עבודת העירייה, לצד האתגרים העסקיים, עם פתרונות בהלימה מלאה לצרכים הללו".

איתמר קורנפלד, מנהל אגף מחשוב ומערכות מידע, ציין כי "האגף רואה ערך עליון בשיפור השירות לאזרח וייעול עבודת אגפי העירייה באמצעות חדשנות טכנולוגית, תוך הגדלת סל הכלים והתאמת תהליכי העבודה העירוניים למציאות המשתנה. בשנים האחרונות עמדנו בכל יעדי תוכניות העבודה באופן מלא, ואנחנו מקווים לעמוד בהם בהצלחה גם בהמשך".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים