הערכה: אלה האויבים שביצעו את מתקפת הסייבר על המפעל באיראן

כנראה שזאת לא ישראל, ואנחנו לא האויב היחידי של איראן - אז מי כן ביצע את המתקפה? עמרי וקסלר, חוקר בכיר במרכז הסייבר של אוניברסיטת תל אביב, מנסה להעריך

עמרי וקסלר, חוקר בכיר במרכז הסייבר של אוניברסיטת תל אביב

"למרות לקיחת האחריות על המתקפה על מפעל הפלדה באיראן, קשה ומוקדם לדעת מטעם מי פועלת קבוצת ההאקרים שתקפה אותו בסייבר והביאה להשבתתו. לא מן הנמנע כי מדובר בקבוצות של אקטיביסטים, או מתנגדי משטר, אשר פועלות באיראן ומחוצה לה", כך אמר עמרי וקסלר, חוקר בכיר במרכז הסייבר של אוניברסיטת תל אביב, שמשתתף בשבוע הסייבר השנתי.

אתמול (ב') דיווחה איראן על מתקפת סייבר שכוונה כנגד מפעל פלדה, מהגדולים ברפובליקה האסלאמית. לפי הפרסומים של סוכנויות הידיעות החצי רשמיות במדינה, אף שהמתקפה סוכלה, הייצור במפעל הושבת.

חברת חוזסטאן, הקרויה על שם המחוז העשיר בנפט שבו המפעל נמצא, מסרה בהודעה, כי ההחלטה להשבית את הפעילות במפעל "עד להודעה חדשה" נבעה מ"בעיות טכניות" שגרמה מתקפת הסייבר. לפי החברה, עלה בידה לסכל את המתקפה. המפעל ממוקם בעיר אהוואז שבדרום מערב איראן. מומחים ציינו, כי מדובר באחת מהמתקפות הגדולות בסייבר על מפעל תעשייתי, שהוא סוג של תשתית קריטית, במדינה. איראן היא מיצרניות הפלדה הגדולות בעולם. על פי משרד האוצר האמריקני, המפעל מצוי תחת עיצומים של ארה"ב.

קבוצת האקרים בשם The Predatory Sparrow, הדרור הטורף, נטלה אחריות על ביצוע מתקפת הסייבר. חברי הקבוצה פרסמו במדיה החברתית סרטון, המתעד, לכאורה – את רגע הפיצוץ שהסב נזק למפעל.

לדברי וקסלר, "תקיפות רבות, משמעותיות פחות – יוחסו בעבר גם לארגון מוג'הידין א-חלק, ארגון המתנגד למשטר האייתוללות עוד מזמן המהפכה האסלאמית". הפעם, אמר, "נראה שמדובר במתקפה משמעותית יותר, שהתמקדה במערכות לבקרה תעשייתית. מדובר במכונות תעשייתיות המחוברות למחשבים לשם שליטה מרחוק. מתקפות אלו מחייבות היכרות טובה מאוד עם הארכיטקטורה של המפעל. היכרות שכזו מחייבת יכולות מודיעיניות טובות – דבר שעשוי לרמוז דווקא על קשר מדינתי, או על האקרים שמקבלים סיוע פנימי מצוות המפעלים".

"תקיפות מסוג זה", סיכם, "יוחסו בעבר בעיקר למדינות ולשירותי מודיעין זרים, אולם קהילת המחקר הזהירה בשנה האחרונה, שגם גורמים לא-מדינתיים שמים את ידיהם על יכולות תקיפה מתקדמות, העלולות לאפשר תקיפות שכאלה. לאיראן יש אויבים רבים, ולכן קשה לקבוע בשלב זה מי באמת עומד מאחורי המתקפה".

 

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סימה

    ישראל מתחפשת כבר שמים לקבוצה כזו או אחרת.תשאלו אותי.פורים לא??

  2. כתבה בלא כלום!

    לא רלוונטית והשערות שמסתכמות בשורה אחת וללא תוכן!

אירועים קרובים