"מפעלי טסלה החדשים בטקסס ובגרמניה מפסידים מיליארדי דולרים"

כך אמר אילון מאסק בראיון מוקלט שפורסם אתמול (ד') ● מאסק - מייסד טסלה ומנכ"לה - הסביר שההפסדים נובעים מכך שיצרנית המכוניות החשמליות נתקלת בקשיי ייצור עקב שיבושים בשרשרת האספקה ומחסור בסוללות

שורפים כספים. שני מפעלי טסלה, גיגה ברלין (העליון) וגיגה טקסס. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

ליצרנית המכוניות החשמליות האמריקנית טסלה יש צרות בצרורות. מייסד ומנכ"ל החברה, היזם הפורסם אילון מאסק, הודיע ביום ג' האחרון כי בחודשים הקרובים יקוצצו בין 3-3.5 אחוז מהמשרות בחברה, לנוכח הצפי למיתון בארה"ב בעתיד הקרוב. אבל זו כנראה לא הצרה היחידה – כפי שניתן היה ללמוד מראיון מוקלט עם מאסק, שפורסם אתמול (ד').

מאסק עדכן בראיון זה כי מפעלי טסלה החדשים שנפתחו מוקדם יותר השנה – המפעל המכונה גיגה ברלין (Giga Berlin), המוקדש לייצור אירופי של טסלות ושממוקם בגרונהייד, שליד ברלין; וגיגה טקסס (Giga Texas) ששוכן באוסטין, טקסס – מפסידים כיום מיליארדי דולרים.

"שני המפעלים – משרפות כסף ענקיות כרגע"

"שני המפעלים, בברלין ואוסטין, הם משרפות כסף ענקיות כרגע", אמר מאסק לבעלי טסלה שהם חלק ממועדון המעריצים של החברה בעמק הסיליקון (Tesla Owners Silicon Valley). "זה נשמע כמו קול של פצוח ענק, הצליל הזה של כסף בוער", המשיך והבהיר.

"באופן מוחץ, הדאגה שלנו היא איך נשמור על פעילות המפעלים כדי שנוכל לשלם לאנשים ולא לפשוט רגל?" הודה היזם יליד דרום אפריקה בראיון.

הסיבה להפסדים אלו, כך אמר מאסק, היא מחסור בסוללות ובעיות חמורות בשרשרת האספקה, בגלל המצב בנמלים הסיניים, שסגרי הקורונה במדינה יצרו בהם פקקי ענק, כך הסביר מאסק.

לפי המולטי-מיליארדר, המפעל בטקסס מושפע ככל הנראה הרבה יותר מהמפעל בברלין, וזאת משום שבו, לדברי מאסק, מיוצר כיום רק מספר קטן וזניח של מכוניות. מאסק ציין מפורשות כי המפעל הגרמני ב"מצב מעט טוב יותר", וזאת משום שבו מייצרים מכוניות עם סוללות ה-2170.

היזם הדומיננטי סיפר בראיון כי המפעל בטקסס מייצר כיום מספר "זעום" של מכוניות, עקב קשיים להגביר את הייצור של סוללות 4680 החדשות, ומפני שהכלים לייצור סוללות 2170 קונבנציונליות "תקועים בנמל בסין".

הסיבה העיקרית להפסדים: סגרי הקורונה בסין

"ההשבתות של הקורונה בסין היו מאוד מאוד קשות, בלשון המעטה", אמר מאסק בראיון, שנערך ב-31 במאי אך שהחלק שלהם שבו השמיע את ההצהרות אודות מצבי המפעלים שותף רק כעת באינטרנט.

"זה ייקח יותר מאמץ להביא את המפעל הזה לייצור בנפח גבוה ממה שנדרש כדי לבנות אותו מלכתחילה", הבהיר היזם המפורסם, אך הבטיח ש-"כל זה יתוקן ממש מהר, אך דורש תשומת לב רבה".

יצוין כי טסלה פתחה את גיגה ברלין, המפעל הגדול הראשון שלה באירופה, ב-22 במרץ, ושבועיים לאחר מכן, פתחה את גיגה טקסס. נפח הייצור בשני המפעלים עלה לאט מהצפוי, שכן הם סבלו משיבושים בשרשרת האספקה בסין כמעט מתחילת דרכם.

שני המפעלים צפויים להגביר את התפוקה השנתית של טסלה במיליון מכוניות. ג'יגה ברלין ייצר את דגם Y ואת הדגם 3, וגם ייצר תאי סוללה מסוג 4680 משלו. כיום הוא מייבא את הסוללות מסוג 2170 ממפעל טסלה בסין, גיגה שאנגחאי (Giga Shanghai). גיגה טקסס עתיד להתחיל לייצר את ה-Cybertruck וה-Semi EV של טסלה בשנה הבאה. כיום המפעל הזה מייצר, לפחות בתיאוריה, את המכוניות החשמליות מדגם 3 ומדגם Y.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, לצד טסלה Model S‏ בשנת 2011. צילום: וויקיפדיה

כמה עובדי טסלה יפוטרו?

למען האמת כדאי לזכור כי גם בנוגע לקיצוצים העתידיים בטסלה קיבלו מועסקי החברה והציבור דיווח מטעה וסותר.

"טסלה תצמצם את מספר העובדים בשכר ב-10%, מכיוון שהפכנו לצוות גדול מדי בתחומים רבים. שימו לב שזה לא חל על אף אחד שבאמת בונה מכוניות, מארזי סוללות או מתקין ציוד סולארי", כך כתב מנכ"ל טסלה מאסק בתחילת החודש במייל לכל העובדים של יצרנית כלי הרכב החשמליים. הוא הצהיר גם כי "מספר העובדים לפי שעה יגדל", ומעשה בישר לעובדים כי טסלה תסתמך על יותר עובדי קבלן ופחות על צוותים קבועים.

בהמשך, עקב ביקורת עקיפה מטעמו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וצניחה של כ-9% במחיר מניית החברה, מאסק סיפק הבהרות די דרמטיות, שהפכו את ההצהרה הקודמת שלו, או כך לפחות הוא אולי רצה שזה יראה, ועשה זאת באמצעות מענה לציוץ. כשדף שנקרא Whole Mars Catalog, העוסק בתעשיית כלי הרכב החשמליים, פרסם תחזית משלו למצב עובדי טסלה, בציוץ שקבע כי כוח האדם דווקא עתיד לצמוח ב-12 החודשים הקרובים, ענה לו מאסק: "מספר העובדים הכולל יגדל, אבל המשכורות אמורות להיות שטוחות למדי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רותם

    כמה אתם חסרי רגישות מאחד ועד "משרפות" כסף במפעל בגרמניה?

אירועים קרובים