העידן הדיגיטלי? מספר הספרים המודפסים בישראל – בעלייה

לאחר כניסת הטאבלטים, שהביאה עימה תרבות של קריאת ספרים דיגיטליים ובאה על חשבון הספר המודפס, בשנים האחרונות המגמה התהפכה, וחלה ירידה בשימוש בכלים ניידים לקריאת ספרים

הדפסת ספרים בישראל - בעלייה.

חודש הספר העברי, שחל בחודש הנוכחי, ובמרכזו שבוע הספר, שמתחיל היום (ד'), עומדים בסימן התאוששות וגידול במספר הספרים המודפסים שיצאו לשוק בישראל בשנה החולפת.

מנתונים של הספרייה הלאומית עולה כי במהלך 2021 יצאו לאור בישראל 7,344 ספרים – עלייה מסוימת לעומת שנת 2020, אבל עדיין פחות מהכמויות שלפני הקורונה.

גבי דואר, שבית הדפוס שבבעלותו – דפוס קורדובה – משרת את ההוצאות לאור בארץ, מאשר כי אכן מאז 2021 חל שיפור בהיקף הספרים שמודפסים בישראל, אבל מציין כי יש קיטון משמעותי הן במספר הכותרים, וגם במספר בתי הדפוס שמשרתים את הענף, בין היתר בגלל משבר הקורונה.

גבי דואר, בעלי דפוס קורדובה.

גבי דואר, בעלי דפוס קורדובה. צילום: פרטי

דואר הוא מוותיקי הענף. הוא הצטרף לעסק של אביו באמצע שנות ה-60', ומאז מנהל אותו. "למדתי בכלל מדעי המחשב, ובאתי לעזור לאבא שלי לכמה חודשים ונשארתי" אמר דואר.

הדפוס והכריכייה משרתים את בתי ההוצאה לאור המדפיסים את הספרים. בפעילות הציבורית שלו, דואר חבר בפורום בתי הדפוס, שהוא חלק מאיגוד תעשיות הצריכה והבנייה, שבראשו עומד אורן הרמבם. "ללא ספק, השנה הדפיסו יותר ספרים", ציין דואר. "אכן בשנתיים האחרונות אנו חווים גידול במספר הכותרים שהודפסו, אבל מספר העותקים קטן בהרבה לעומת שנים קודמות", ציין.

על פי ידע אישי שלו וניסיונו, טען דואר, כי זה נובע מכמה סיבות, שנובעות מהמגמות שאפיינו את הענף בשנים האחרונות. "עליית הטאבלטים, שהביאה עימה תרבות של קריאת ספרים דיגיטליים זינקה במשך כמה שנים, ובאה בפירוש על חשבון הספר המודפס", אמר. "אבל בשלב מסוים, בשנים האחרונות המגמה התהפכה וחלה ירידה בשימוש בכלים ניידים לקריאת ספרים, וזה מיתן את הירידה בכמות הספרים המודפסים".

שינוי נוסף שהשפיע על הענף, לדבריו, הוא הקורונה. "הקורונה תפסה את השוק במצב נתון, ואלו שלא היו ערוכים לכך נאלצו לשלוח אנשים הביתה, חלקם מכרו ציוד, ולמרבה הצער חלקם נסגרו או עברו לתחומים אחרים", אמר.

דווקא בתי הדפוס הקטנים יותר הצליחו להתאים עצמם מהר יותר למציאות, והם עברו להפיץ את הספרים באונליין, ומכאן גם חזרו להדפיס. היציאה מהקורונה, סבור דואר, פגשה ביקושים גדולים יותר מול היצע מוגבל יותר, מאחר שכאמור, בגלל המשבר נאלצו בתי דפוס לסגור או לעבור לתחומים אחרים. כך נוצר איזון מסוים, הפוך למציאות שהייתה קודם לכן – אז היה עודף היצע של בתי דפוס אל מול ביקושים קטנים יותר.

דואר הסביר שעוד קודם לקורונה הענף חווה משבר, שקשור לצמצום משמעותי של הדפסת מדריכים למיניהם, ובהם המדריכים של דפי זהב שעברו לדיגיטל. "גם אנחנו התאמנו את עצמנו למציאות, והשקענו בציוד דיגיטלי להדפסה שמתאים לדרישות של היום", הוא אומר. הוא מציין גם, כי אחד השינויים שערך הוא הדפסת עלוני תרופות, תחום שיש לו ביקוש קבוע, וזאת לצד המשך הפעילות בתחום הספרים ושאר סוגי ההדפסה.

עם זאת, על אף השיפור בתחום הפעילות של בתי דפוס, הגורמים בענף עדיין מתמודדים עם התייקרות הנייר והאנרגיה והתייקרות עלויות ההובלה. בנוסף, כמו בתחומים אחרים, קיים קושי לגייס עובדים חדשים לענף.

ההתאוששות בתחום הספרים מתיישבת עם הנתונים הכוללים על פעילות של כל ענף הדפוס בארץ בשנה שעברה, כפי שעובדו על ידי התאחדות התעשיינים עבור האגף למוצרי צריכה ובנייה. על פי נתונים אלו, בשנת 2021 צמח התוצר הכללי של ענפי הדפוס ב-7.7% לעומת 2020, השכר בענף עלה ב-2.1%, והייצוא של ענף הדפוס גדל ב-29% אחוזים, וכוח האדם קטן ב-1.3%.

אורן הרמבם, מנכ"ל אגף בתי הדפוס.

אורן הרמבם, מנכ"ל אגף בתי הדפוס. צילום: יוסי גמזו לטובה

אורן הרמבם, מנכ"ל האגף, אומר, כי שנת 2021 החזירה את פעילות הענף לאיזון מסוים, לאחר ששנה קודם, בעקבות הקורונה, הפעילות נפגעה, "בתי דפוס נסגרו או שינו את מבנה הפעילות שלהם, והיו גם מיזוגים ורכישות על ידי חברות גדולות, כגון אורדע פרינט, שמיזגה לתוכה שני בתי דפוס גדולים, דפוס בארי שרכש את גרפיקה בצלאל ועוד. לדברי הרמבם, היציאה מהקורונה שהחזירה את הביקושים לענף התמקדה במספר בתי דפוס קטן יותר, וכך נוצר מצב של ביקוש שעולה על ההיצע.

הרמבם אומר כי פעילות הפורום של בתי הדפוס מתמקדת בשלושה נושאים מרכזיים: "סיוע לבתי דפוס להמשיך ולהשקיע בשדרוג הציוד שלהם, כדי להיות מתואמים עם החדשנות הטכנולוגית". לדבריו, על פי הערכות שונות, כמחצית מבתי הדפוס החברים בפורום נכנסו למסלולי השקעות ומענקים שהמדינה מאפשרת. פעילות שנייה היא, "שהצלחנו להחריג את הענף בזמן הקורונה, כדי שימשיכו לעבוד בתקופת הסגרים". והנושא השלישי – המשך עידוד וסיוע לחברות להתאים את עצמן למציאות המשתנה, לחפש שווקים חדשים כמו אריזות, תהליכים מסוימים ועוד.

בנושא הרגולטורי, אומר הרמבם, כי הם עומדים בקשר עם הממשלה בעקבות ההחלטה לאפשר לחברות, כגון כרטיסי אשראי וחברות שירותים, להוציא דיווחים וחשבונות ללקוחות באופן דיגיטלי בלבד, דבר שיפגע בפרנסתם של בתי דפוס, ולאפשר להם להתארגן.

הפורום גם עוסק בתחום של המחסור החמור בכוח אדם בדפוס. הרמבם מספר על מיזם הכשרת מפעילי דפוס בצפון, אבל למרבה הצער הוא לא הניב תוצאות. מיזם נוסף אמור להיערך באזור המרכז במטרה לסייע לבתי הדפוס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים