רשות החדשנות מזהירה: למרות שנת שיא בהיי-טק החגיגה עלולה להסתיים

אשתקד היו גיוסים בהיקף 100 מיליון ד', אך שווי החברות הישראליות בנאסד"ק נחתך ב-10% ● ישראל הידרדרה למקום ה-15 במדד השקעות הממשלה במו"פ ● ד"ר אפלבום, יו"ר הרשות: "מצב הענף טוב, אבל אסור להיכנס לשאננות"

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות והמדען הראשי במשרד הכלכלה והתעשייה.

שנת 2021 הייתה אמנם שנת שיא בגיוסי הון – 88 מגה סבבי גיוס בהיקף של 100 מיליון דולר נרשמו בה. ההיי-טק חצה לראשונה את רף ה-50 אחוז בייצוא הכולל של ישראל, ועומד על 54 אחוזים. יש גם בשורות טובות בתחום של קצב הצטרפות עובדים לענף, והוא גבוה פי שמונה מקצב ההצטרפות לענפים אחרים. התעסוקה בענף חצתה את רף ה-10% מבין כלל המועסקים; ויש גם גידול בביקוש ללימודי המחשב באקדמיה.

אבל דו"ח של רשות החדשנות על ענף ההיי-טק הישראלי לשנת 2021 מזהיר כי אם לא יעשו פעולות משולבות של הממשלה וגורמים נוספים במשק, החגיגה הזו עלולה להיעצר ואסור לקחת אותה כמובנת מאליה.

לראשונה מעלים עורכי הדו"ח אזהרה כי נשקפת סכנה להמשך ההובלה של מדינת ישראל בחדשנות בהיי-טק, בתחומים מסוימים שהממשלה עדיין לא מספיק משקיעה בהם. הכוונה בעיקר לתחומי הבינה המלאכותית, החקלאות, האנרגיה הירוקה ועוד – תחומים שבהם מדינות רבות בכל העולם עוברות את ישראל, והמדינה לא מובילה בהם. על פי נתוני ב-OECD, ישראל ממוקמת במקום הראשון להוצאות במו"פ, אבל הידרדרה למקום ה-15 במדד השקעות הממשלה במו"פ – כלומר בחדשנות, בסטארט-אפים ובתחומים פורצי דרך – ירידה של חמישה מקומות במדד זה.

הדו"ח מפרט את הסיבות להרמת הדגל מטעם הרשות, אותו היא מרימה בתוקף תפקידה כגוף המייעץ לממשלה בתחום ההיי-טק וגם כמי שמוציאה לפועל את ההשקעות במו"פ. בהקשר זה כותבים עורכי הדו"ח: "לאורך שנים ההשקעה הממשלתית במחקר ופיתוח בתחומים מתפתחים ועתידיים, כאחוז מהתמ"ג, בירידה מתמדת. המשך הצמיחה בענף ההיי-טק הישראלי אל מול התחרות העולמית נמצא בסיכון, בשל השקעה ממשלתית נמוכה בצורה מהותית אל מול מדינות העולם".

סימני אזהרה. ההיי-טק הישראלי. אילוסטרציה.

סימני אזהרה. ההיי-טק הישראלי. אילוסטרציה. צילום: BigStock

גיוון תעסוקתי – עדיין ללא שיפור

כאמור, יש כיום לטענת הרשות סימנים מדאיגים שהחגיגה שחווה ההיי-טק הישראלי באחרונה עלולה להסתיים. כך למשל, למרות שיא הגיוסים, על פי מחקר של אנשי הרשות, שווי החברות הישראליות בנאסד"ק נחתך ב-10 אחוזים בשנה האחרונה, בעוד שיתר המדדים בבורסה של ניו יורק היו בעלייה.

השווי הזה כנראה לא יחזור, טוענים ברשות, ויש לו משמעות על הפעילות של אותן חברות.

מצב דומה מתקיים גם בבורסה של תל אביב – מדד החברות הטכנולוגיות במגמת ירידה, בעוד שיתר המדדים בתל אביב בסימן עלייה.

נתונים נוספים: למרות גידול באחוז המועסקים בענף מכלל המועסקים במשק, מצב הגיוון התעסוקתי מדאיג ולא השתנה. חלקם של העובדים בהיי-טק שמגיעים מהחברה הערבית והחרדית עדיין קטן בהשוואה לחלקם באוכלוסיה, והוא תקוע על 4.7 אחוזים, כאשר בקרב החרדים יש ירידה בהיקף המצטרפים לענף.

נתון מעניין נוסף בדו"ח מנפץ את הטענות החוזרות ונשנות על הדרת בני 45 פלוס. "זוהי אגדה אורבנית", טוענים בתוקף ברשות ומציגים את הנתון הבא: מספר העובדים בענף בגילאי 45 פלוס הוכפל בשנה שעברה, והוא עומד על 12 אחוזים מכלל המועסקים, בעיקר בגילאי 45-49. ברשות מסבירים זאת בכך שעובדים רבים בחברות שגויסו בהיותם בגילאים צעירים ממשיכים לעבוד בחברות גם בגילאים מבוגרים יותר, והם לא נפלטים אוטומטית לשוק כפי שניתן לחשוב.

רשות החדשנות

רשות החדשנות

ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות, אמר כי הדו"ח והנתונים שלו הם על תקן הרמת דגל לממשלה. "רכבת הטכנולוגיה העולמית שטסה במהירות חוצה מדינות רבות, שמהוות היום תחרות משמעותית לישראל. בגלל זה מחיר הכרטיס לעלייה על הרכבת הזו מתייקר כל הזמן, ומדינת ישראל חייבת לבדוק היכן אנו צריכים להשקיע בתחומים שבהם אין לנו שום יתרון תחרותי כלפי העולם", אמר ד"ר אפלבום.

"המצב של הענף בשנה שעברה ולפני כן הוא טוב, אבל עלינו להיזהר לא להיכנס לאופוריה, כדי שגם בעוד עשור, נוכל להיות מובילים בכל התחומים", הדגיש ד"ר אפלבום.

"עלינו לייצר אנשי טכנולוגיה שיניעו את נושא הבינה המלאכותית, וזה צריך להיות בסיוע הממשלה", הרחיב. הוא הוסיף כי "תעשיה צריכה להיות כל הזמן בצמיחה, אבל אם היא תלויה בכוח אדם שחסר, ומה שיש מופנה בעיקר לתוכנה, אז יש כאן בעיה שהממשלה צריכה לתת את הדעת עליה".

יו"ר הרשות הסביר כי חלק מהאתגרים עליהם מצביע הדו"ח קשורים בנושאים מערכתיים, לאומיים, כמו הכשרת כוח אדם, גיוון תעסוקתי והרחבת הענף לפריפריה. "תפקידנו להרים דגל ולעשות מה שאנו יכולים כדי לסייע בעיקר בתחומים שנחשבים לפורצי דרך, והם מהווים את החדשנות הייחודית", אמר.

לדברי אפלבום, בשנת 2021 הגיעו לרשות 4,000 בקשות ו-48.5 אחוזים מהן אושרו. אם הממשלה לא תשנה את מדיניותה ותגדיל את תקציב הרשות, העומד היום על 1.5 מיליארד שקל, יש חשש שבשנים הבאות אחוז הבקשות שיאושרו יהיה קטן יותר. עם זאת ד"ר אפלבום מציין כי "שרת החדשנות יחד עם שר האוצר עובדים על התקציב לשנה הבאה, והם מבינים היטב את הצורך בשינוי, לאור האתגרים שהצבנו, ואני מקווה שזה יביא לשיפור המצב".

תגובות נוספות לדו"ח הרשות

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: "דו"ח רשות החדשנות מציב מראה חשובה למגמות בתעשיה ותומך בפעולות בנושאים שקידמנו בממשלה".

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "ההצלחה של ההיי-טק הישראלי מטשטשת את האתגרים העומדים בפניו בעתיד. ללא מאמץ ממשלתי ממוקד ורחב היקף מדינת ישראל תתקשה לשמור על המובילות. לטווח הארוך נדרשת יד מכוונת, שמאיצה ומחברת בין כלל השחקנים בענף".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים