"מחשוב קצה הוא לא רק רכיב, אלא תפיסה"

"מחשוב קצה הוא תהליך וזה לא דבר שעומד בפני עצמו; זו מערכת שלמה ונגישה לניהול מידע, שעושים לה הרחבה כלשהי - מעבר לדטה סנטר", אמר שעיה בכר, מנהל פיתוח עסקי ב-דל ישראל

שעיה בכר, מנהל פיתוח עסקי ב-דל ישראל.

"מחשוב הקצה הוא מגמה שהולכת ומתפתחת, וכשבאים להטמיע פרויקטים בתחום, יש לזכור שהעיבוד והפקת התובנות נעשים בקצה הדרך – ולא בדטה סנטר. כיום ניתן לעשות זאת בשדה, בכביש ובעמוד החשמל. תמיד יש לזכור שמחשוב קצה זה לא רק רכיב IT, OT או IoT, כי אם שזו תפיסה", כך אמר שעיה בכר, מנהל פיתוח עסקי ב-דל (Dell) ישראל.

בכר דיבר במפגש של פורומים C3 ו-C6 מבית אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (ד') במכון וולקני – מינהל המחקר החקלאי בראשון לציון, בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי בכר, "מגמת מחשוב הקצה הולכת ומתפתחת במידה רבה על רקע הצמיחה הצפויה של מגמת הדור החמישי, שתביא לכך שספקיות התקשורת ייצרו וישנעו עוד יותר כמויות של מידע. כך, ניתן לעשות תהליך מקדים בקצה, לטפל במידע שם, להקטין אותו, לייצר תובנות ולהסיק מסקנות, שעל בסיסן אפשר לקבל החלטות שיניעו לפעולה – למשל, בעולם החקלאי, לבצע יותר, או פחות, השקיה, לתזמן את מועד הדישון או לקבל התראות נקודתיות".

הוא ציין כי "הגדרת מחשוב הקצה היא המכלול במקום שבו נותרו הנתונים וששם ניתן לייצר תובנות מיידיות, עם ערכים חשובים ליישום ולמשתמש". "מחשוב הקצה ניתן למימוש במגוון רחב של תחומי פעילות: בתחומי החקלאות, התחבורה, הערים החכמות ובמגזר הביטחוני", הוסיף. "כך, למשל, בתפעול של מערכת כיפת ברזל לא ניתן להעביר את הנתונים הנאספים לטובת עיבוד שלהם בדטה סנטר, אלא יש לעשות זאת בקצה, על מנת לקבל החלטה מיידית בכמעט זמן אמת". לדברי בכר, "רכיבי הקצה הם מחשבים שאוספים נתונים ומידע, ממירים אותם לתצורה בת עיבוד ואז עושים את העיבוד הנדרש להם".

בכר ציטט ממחקר של גרטנר, שלפיו "הסיבה שארגונים נדרשים למחשוב קצה היא שלעתים, בגלל מהירות העברת המידע והשימוש בו, ובשל עלויות העברת המידע האדירות, יש לשקול מצבים שבהם נדרש לאחסן ולטפל בנתונים באופן מקדים".

האתגרים החדשים שמביא מחשוב הקצה

"מגמת מחשוב הקצה מנפיקה אתגרים חדשים: צורך בניהול עצמי ובתחזוקה, ניטור של רכיבי הקצה והטמעת הדור החמישי. אתגר נוסף מגיע מעולם הגנת הסייבר ואבטחת המידע, כי יחידות הקצה חשופות ויש בהן מידע חסוי. עוד נדרש לתת מענה לשרשרת האספקה ולניהול מחזור חיי הנתונים", אמר בכר.

לדבריו, "כאשר המידע נוצר, יש לו הכי הרבה ערך כשהוא בקצה. כשמתחיל השלב שבו מעבדים את המידע והמשך ביצירת התובנות – ערך המידע יורד. זה הזמן שבו מעבירים אותו לדטה סנטר, ואז הערך שלו שוב עולה, כי ניתן ללמוד ולהפיק תובנות ומסקנות ולשפר. בדרך זו מוענק למידע ערך, עם היזון חוזר – ואז הוא מועבר בחזרה לרכיב הקצה, עם תובנות משופרות וחדשות".

הוא ציין כי "הדבר החשוב ביותר הוא עקביות: יש להקפיד על אחידות הנתונים ועקביות השימוש בהם, ולעשות זאת לאורך כל הדרך – החל מרכיב הקצה ועד לדטה סנטר".

לסיכום אמר בכר ש-"מחשוב קצה הוא תהליך וזה לא דבר שעומד בפני עצמו. זו מערכת שלמה ונגישה לניהול מידע, שעושים לה הרחבה כלשהי – מעבר לדטה סנטר. או אז, נדרש לפעול לפי הכללים, בכל היבט: שכפול, אחסון, שמירה ומיכון. מחשוב קצה זה לא רק רכיב – זו תפיסה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים