רבעון גיוסים מוצלח להיי-טק הישראלי – אבל נמוך מהרבעון הקודם

סכום הגיוסים עמד ברבעון הראשון של 2022 על 5.6 מיליארד דולר - כך לפי הדו"ח הרבעוני של IVC, שבפעם הראשונה היא מוציאה אותו עם לאומיטק ● ירידות בהשקעות הזרות ובמספר המגה-עסקאות

היקף ההון שגויס ומספר הסבבים חזרו לגדול.

חברות ההיי-טק הישראליות ממשיכות לגייס סכומי כסף גדולים, אם כי הנתונים במגמת ירידה – כך עולה מדו"ח הגיוסים הרבעוני שפרסמו היום (ד') חברת המחקר IVC ושותפתה החדשה, לאומיטק, זרוע הטכנולוגיות של בנק לאומי.

על פי הדו"ח, The Israeli Tech Review, בשלושת החודשים הראשונים של 2022 בוצעו 212 עסקאות בסך כולל של 5.6 מיליארד דולר. בעוד שהסכום שגויס לא מהווה שיא רבעוני חדש, בוודאי בהשוואה למספרים המרשימים של 2021, זה עדיין היקף יוצא דופן בהתחשב במגמה השלילית בנאסד"ק בששת החודשים האחרונים כלפי חברות היי-טק בכלל וחברות עתירות צמיחה בפרט. עם זאת, מדובר בירידה מינורית לעומת הרבעון הקודם, ובירידה גדולה יותר לעומת הממוצע הרבעוני של 2021. בכלל השנה שעבר נרשם שיא בגיוסים של 25.8 מיליארד דולר.

תרשים 1: גיוסי חברות היי-טק ישראליות, 2015 – Q1/2022

מקור: IVC-LeumiTech Israeli Tech Review Q1/2022

דו"ח ההיי-טק הרבעוני הנוכחי של IVC ולאומי טק סוקר את כל הפעילות בענף בארץ: גיוסי הון, מיזוגים ורכישות, והפעילות בשוק ההון הציבורי. עולה ממנו שברבעון המדווח, מספר המגה-עסקאות (יותר מ-100 מיליון דולר כל אחת) וממוצע הגיוס ירדו לעומת 2021. ועדיין, במהלך הרבעון בוצעו 14 מגה-עסקאות, שהסתכמו לשיעור של 44% מסך הסכום שגויס.

תרשים 2: גיוסי חברות היי-טק ישראליות – מגה-סבבים, Q1/2018 – Q1/2022

מקור: IVC-LeumiTech Israeli Tech Review Q1/2022

לעומת זאת, נרשמה עלייה בסבבי הגיוס המוקדמים – Seed + A. סכום הגיוס הכולל בסבבים אלה עמד על 1.2 מיליארד דולר ב-135 עסקאות, כאשר ההשקעה החציונית עמדה על 4.6 מיליון דולר.

היקף ההשקעות ממשקיעים זרים ירד ברבעון הראשון של 2022 לעומת הרבעון הרביעי של 2021 – לכארבעה מיליארד דולר. למרות הירידה החדה בהשקעות הזרות, עדיין מדובר בסכום שקרוב לממוצע של 2021 בהיבט זה. לעומת זאת, היקפי ההשקעות ממשקיעים ישראליים לא השתנו.

תרשים 3: גיוסי חברות היי-טק ישראליות – השקעות ישראליות מול זרות, 2015 – Q1/2022

 

מקור: IVC-LeumiTech Israeli Tech Review Q1/2022

אקזיטים של חברות היי-טק ישראליות

עוד נתון מעלה שברבעון הראשון בוצעו 39 אקזיטים של חברות היי-טק ישראליות בסכום כולל של כמעט תשעה מיליארד דולר – 8.96 מיליארד, ליתר דיוק. רוב הסכום (65%) הגיע מעסקה אחת: רכישת טאואר על ידי אינטל תמורת 5.8 מיליארד דולר. כמות ההנפקות הראשוניות (IPOs) הצטמצמה מאוד ברבעון, לשבע עסקאות בלבד, שהסתכמו בגיוס של 130 מיליון דולר – הרחק מהמספרים של 2021 ואף 2020.

תרשים 5: אקזיטים של חברות היי-טק ישראליות – לפי סוג עסקה*, 2015-Q1/2022

מקור: IVC-LeumiTech Israeli Tech Review Q1/2022

*כולל הנפקות, M&As ו-Buyouts בעסקאות של מתחת לחמישה מיליארד דולר

ניתוח קצר של המגמות

תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק, אמרה כי "לאחר שנת שיא להיי-טק הישראלי, 2022 נפתחה באיפוק. נראה שהמשקיעים מאטים את הקצב ומחכים לתיקון בשווי של החברות הפרטיות, כפי שקרה בשוק הציבורי. מנהלי קרנות ההון-סיכון צריכים להגיב לתיקון בשווקים כדי לוודא המשך ביצועים טובים של הקרנות שלהם. ביצועים אלה תלויים ביכולת למכור או להנפיק את חברות הפורטפוליו בעליית שווי משמעותית לעומת נקודת ההשקעה. כרגע, עדיין לא ברור אם ההכרה הזו חלחלה בכל האקו-סיסטם. ולראייה מקרים רבים שבהם יש פער גדול בין ה-Bid ל-Ask בעסקאות השקעה ורכישה, שגורם להאטה בקצב סגירת עסקאות ולעלייה בביקוש לגיוס חוב. אנחנו רואים ירידה במספר ההנפקות ומצפים לראות את עסקאות המיזוגים והרכישות חוזרות להיות דומיננטיות – הן מיזוגים ורכישות של סטארט-אפים בוגרים כחלופה להנפקה והן רכישות של חברות הזנק בתחילת הדרך על ידי חברות בוגרות, כמנועי צמיחה בשוויים אטרקטיביים".

לדברי גיא הולצמן, מנכ"ל IVC, "מזה שנים, הנתונים שלנו משמשים כמקור אמין אצל השחקנים השונים בתעשיית ההיי-טק ובקרב גופים ציבוריים. השותפות שלנו עם לאומיטק מיועדת להרחיב את ההבנה של האקו-סיסטם בהיי-טק הישראלי לגבי תהליכים לטווחים הקצר והארוך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים