רשות החדשנות תקצה 57 מיליון שקלים לרובוטיקה ורכבים אוטונומיים

התקציב שאושר ישמש את מאגד HRI לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתחום הרובוטיקה ואת מאגד ANDROMEDA לפיתוח טכנולוגיות להפעלה של מרכזי בקרה ושליטה מרחוק על ציים אוטונומיים

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

ועדת המחקר של רשות החדשנות אישרה את תוכניות העבודה ותקציביהם של שני מאגדי מגנ"ט – בתחומי ממשק אדם מכונה ושליטה ובקרה של כלי תחבורה אוטונומיים בהיקף של 57 מיליוני שקלים.

מסלול מאגדי מגנ"ט, המופעל על ידי זירת תשתיות טכנולוגיות ברשות החדשנות, מציע מענקים לשיתוף פעולה במחקר ופיתוח במסגרת של מאגד (התאגדות של חברות תעשייתיות ומוסדות מחקר לפיתוח משותף של טכנולוגיות), במטרה לקדם ולתמוך בשיתופי פעולה טכנולוגיים לפיתוחים תשתיתיים וטרום מוצרים בחזית הטכנולוגיה העולמית, בעלי השפעה כלכלית משמעותית על החברות והכלכלה הישראלית.

מאגד HRI (ר"ת Human Robot Interaction), שיחל את פעילותו החודש – יפתח  טכנולוגיות מתקדמות לצורך הקניית יכולות חברתיות לרובוטים, שתאפשרנה ביצוע משימות משותפות ואינטראקציה אפקטיבית עם משתמשים מסוגים שונים, במגוון סביבות פעולה. הטכנולוגיות השונות תיושמנה, בין השאר, במסגרת tool kit על בסיס מערכת ROS (מערכת הפעלה לרובוטים הנפוצה כיום בקרב יצרנים, מפתחים ומשתמשים). תוצרי המאגד יוטמעו במערכות הרובוטיות של שותפיו ויקנו להם יכולות לחיזוק מעמדם התחרותי בשוק העולמי. בנוסף, חלק מהטכנולוגיות שתפותחנה יונגשו לחברות שיהיו מעוניינות לשלב בצורה פשוטה יחסית יכולות HRI במערכות מתוצרתן או בשימושן. במאגד שותפות החברות הישראליות Deep Learning Robotics (DLR), Robotican, ReWalk, Intuition Robotics, Cogniteam, Seamless Vision ואלביט מערכות תקשוב וסייבר. את המאגד מלווים חוקרים מובילים ממוסדות המחקר אונ' בן גוריון, אונ' בר אילן, אונ' תל אביב, הטכניון ואונ' רייכמן. גורמים בינלאומיים דוגמת סוכנות NIST האמריקbית (National Institute of Standards and Technology) וסמסונג העולמית (באמצעות מרכז המחקר של הקונצרן בישראל), הביעו רצון להשתתף במאגד כמשקיפים.

מאגד ANDROMEDA (שליטה ובקרה מרחוק על ציים אוטונומיים), שמסיים החודש את תקופת הפעילות הראשונה שלו (18 חודשים) ומתחיל את תקופת פעילותו השנייה (18 חודשים) – שם לו למטרה לפתח טכנולוגיות שתאפשרנה הפעלה יעילה וכלכלית של מרכזי בקרה ושליטה מרחוק על ציים אוטונומיים (בדגש על רכבים אוטונומיים) ביחס של מפעיל (בן אנוש) אחד לכל 1,000 כלים מנוטרים. היעד הטכנולוגי הוא יעד שאפתני, המחייב מתן מענה על כמה אתגרים טכנולוגיים, בהם מגבלות תקשורת (רוחב פס), אבטחת סייבר, מגוון רכבים, ממשק אדם מכונה וכדומה. במאגד שותפות החברות הישראליות DriveU, Mprest, Cognata, R-GO, אלביט תקשוב וסייבר ואלביט כלי טיס. את המאגד מלווים חוקרים מובילים ממוסדות המחקר אונ' בן גוריון, אונ' חיפה, הטכניון ואונ' אריאל. כמה יצרני רכב בינלאומיים משמשים כמשקיפים במאגד, כמו גם חברת נתיבי ישראל.

דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות, ציין, כי "רשות החדשנות רואה חשיבות רבה בקידום תחום הרובוטיקה במדינת ישראל. פיתוח וחיזוק של יכולות בתחום הרובוטיקה עשויים להקנות לחברות הרלוונטיות יתרון תחרותי משמעותי במכירה של מערכות רובוטיות מתקדמות בשוק העולמי, הן כמערכות שלמות והן כרכיב חשוב במערכות אוטונומיות המיוצרות על ידי צדדיים שלישיים".

ד"ר אביב זאבי, סמנכ"ל תשתית טכנולוגית ברשות החדשנות, אמר, כי "חזון הרכבים האוטונומיים מתקרב. תוצרי המאגד יקנו לחלק משותפיו יכולת להציע מתן פתרון מלא של מרכז בקרה ושליטה מרחוק ולאחרים לשווק ולשלב מכלולים במערכות המפותחות על ידי החברות לא רק בתחום הרכב האוטונומי הקלאסי – לדוגמה, בניהול ושליטה על ציי רחפנים, רובוטים לחלוקה, כלים חקלאים ועוד. אני סבור שהתזמון של מאגד אנדרומדה נכון, ויאפשר לשותפיו להבשיל טכנולוגיות מתקדמות לשוק עתידי גדול. מאגד HRI הוא דוגמה טובה לשיתוף פעולה נכון בין חברות מדיסציפלינות שונות סביב אותו נושא, שעשוי להניב תוצאות בעלות אימפקט כלכלי משמעותי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים