תביעת הונאה: "יבמ שיחקה במספרים, כדי להעשיר את המנהלים"

המשקיעים הגישו תביעת הונאה במניות לבית משפט פדרלי בניו יורק ● בין נתבעים מנהלי הענק הכחול בהווה ובעבר, כולל המנכ"לית לשעבר, ג'יני רומטי, שבתקופתה התרחשה התרמית, לכאורה, וארבינד קרישנה, המנכ"ל הנוכחי

הביאה לשינוי לא תקין במחיר המניות והונתה את בעליהן? מנכ"לית יבמ לשעבר, ג'יני רומטי.

משקיעים של יבמ (IBM) טוענים שהחברה, תחת המנכ"לית לשעבר, ג'יני רומטי, הביאה לשינוי לא תקין של מחיר המניה שלה והונתה את בעלי המניות – על ידי העברת נתונים לגבי ההכנסות בדיווח הפיננסי שלה, מעסקי המיינפריים הלא-אסטרטגיים שלה, לעסקים האסטרטגיים שלה. זאת, לכאורה, תוך הפרה של תקנות הרשות לניירות ערך.

תביעת ההונאה בניירות ערך הוגשה בשבוע שעבר על ידי המשקיעים לבית משפט פדרלי בדרום ניו יורק. על הנתבעים נמנים מנהלי הענק הכחול בהווה ובעבר: המנכ"לית רומטי; סמנכ"ל הכספים לשעבר, מרטין ג'יי שרוטר – שכיום משמש באותו תפקיד בקינדריל (Kyndryl), החברה שפוצלה מיבמ; ג'יימס ג'יי קוואנו, סמנכ"ל הכספים הנוכחי של החברה; וארבינד קרישנה, המנכ"ל הנוכחי.

"באופן לא נאות ושגוי, תוך הפרה של כללי החשבונאות המקובלים ('GAAP') יבמ פצחה בתוכנית הונאה, במסגרתה הוזזו הכנסות בסך מיליארדי דולרים מתחום העסקים המרכזיים שלה (משמע, שהם רבים, אולם לא אסטרטגיים – י"ה) – לתחום העסקים האסטרטגיים שלה", נכתב בתביעה.

מומחים משפטיים ציינו בפני הרג'יסטר הבריטי כי עילת התביעה נובעת "משנים של שיטות עסקיות בלתי חוקיות ובלתי אתיות לכאורה, שהובילו לניפוח בונוסים של מנהלים. זאת, באמצעות שינויים בדיווחי ההכנסות, פיטורים מפלים, מניפולציה על עמלות מכירה ואמצעים אחרים".

לפי התביעה, "מנהלי יבמ דחפו לפעול באופן זה, על ידי מבנה תוכניות התמריצים – השנתית וארוכת הטווח – שהם בנו, AIP. זו נבעה מהרצון שלהם להעלות את מחיר המניה של יבמ". עוד נטען כי "הם ניסו להבטיח את הצלחת התוכנית, על ידי גיוס של כ-5,000 מנהלי חשבונות ועובדים אחרים באותו דרג – ליבמ, כדי שיעבדו בתוכניות התמריצים".

אלפי מנהלי חשבונות שלה פוטרו. יבמ.

אלפי מנהלי חשבונות שלה פוטרו. יבמ. צילום: BigStock

"למקסם את תוכנית התמריצים ולהשביע את הרעב של וול סטריט"

עוד נכתב כי "מנהלי המכירות של יבמ לתחומים האסטרטגיים – ענן, מובייל, אנליטיקס, מדיה חברתית ואבטחת מידע (CAMSS) – עבדו על בסיס שכר ועמלות שתמרצו אותם למכור כמה שיותר תוכנות מתחומים אלה, הממוצבים כאסטרטגיים. לצד זאת, את ההכנסות ממכירות של מיינפריים, הם קיטלגו כתחום אסטרטגי כביכול. זאת, על מנת למקסם את תוכנית התמריצים ולהשביע את הרעב של וול סטריט לזרם הכנסות של יבמ – שאינו קשור לקו העסקי המרכזי שלה".

לפי התביעה, יבמ סיימה את תוכנית התגמול המדוברת שלה, לאחר שעובדים הביעו חשש שמדובר במעשה לא תקין ולא מוסרי, העלול להתגלות. ענקית ה-IT החלה לאחר מכן להיפטר מהמעורבים בתוכנית, "כדי להסתיר את ההונאה לכאורה".

עוד נכתב כי "דפוס הפעילות הזה הפך לבעייתי, כאשר עובדים החלו מפקפקים בטקטיקות המשמשות להעברת הכנסות מהעמודה של 'בלתי אסטרטגיות' ל'אסטרטגיות'. אלפי מנהלי חשבונות של יבמ פוטרו, מנהלים בכירים אחרים עברו למחלקות או לתפקידים חדשים. זאת, במטרה לטייח את תוכנית ההונאה".

כך, צוין בתביעה, בשנת 2017 שכרה של רומטי עמד על 1.6 מיליון דולרים, בעוד התגמולים על המכירות היו גבוהים יותר מפי שלושה, והניבו לה חמישה מיליון דולרים. 

יבמ לא הגיבה לדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים