בלעדי

יהוד מרסיאנו, מנמ"ר עיריית באר שבע, פורש לאחר עשור

מרסיאנו הוביל פרויקטים טכנולוגיים שונים ורבים בתחומי החדשנות והעיר החכמה ● הוא עובר למגזר הפרטי ובאחרונה יצא מכרז למציאת מחליפו בעירייה

יהודה מרסיאנו, מנהל אגף חדשנות ומערכות מידע במערך הדיגיטל הלאומי.

יהוד מרסיאנו, מנמ"ר עיריית באר שבע, הודיע השבוע על החלטתו לסיים את תפקידו בעירייה, לאחר 10 שנות עבודה בארגון. מרסיאנו מסר כי הוא פונה לשוק הפרטי, בתפקיד בתחום הסייבר. טרם מונה לו מחליף והעירייה פרסמה מכרז לבחירת ממלא מקומו.

מרסיאנו אמר לאנשים ומחשבים כי "עברתי 10 שנים מרתקות, שבהן הקמתי את אגף המחשוב בעיריית באר שבע. יחד עם העובדים, ובתמיכת הנהלת העירייה וראש העיר, רוביק דנילוביץ', הובלנו פרויקטים, כאשר הקו המחבר ביניהם הוא שינוי תפיסה. התפיסה החדשה אומרת שאין שינוי בארגון ללא טכנולוגיה, ללא היכולת לקחת כלים ולהטמיע אותם – במיוחד בארגון כמו רשות מקומית".

לדבריו, "מעבר לטכנולוגיה, כדי להטמיע שינוי צריך את האנשים הכי טובים והנהלה בראשות ראש עיר ומנכ"ל שמאפשרים לבצע את התהליכים, כי בלי אנשים, אי אפשר לקדם דבר כלשהו. לכן, חשוב כל הזמן לתמוך בעובדים, לשמר אותם ולעודד אותם".

"מרכיב נוסף", המשיך, "הוא היכולת לייצר שיתופי פעולה, מתוך הבנה שלא כל החוכמה אצלך. במשך השנים ידענו לבצע שיתופי פעולה כאלה עם אוניברסיטת בן גוריון בנגב, בית החולים סורוקה וצה"ל – והם נמשכים עד היום".

באר שבע דיגיטלית ורובע החדשנות

תוכנית הדגל של עיריית באר שבע היא העיר הדיגיטלית, ובירת הנגב נחשבת לאחת הערים המובילות בישראל ביישום פרויקטים בתחום זה. כך, למשל, מרסיאנו ציין את מיזם אופן דטה, "שמאפשר ליזמים, לאזרחים ולכל אחד להפיק ערך מוסף מהמידע שאנחנו מעמידים לרשות הציבור".

מרסיאנו פורש בשיאו של סיום תכנון של פרויקט דגל נוסף של העירייה, בשיתוף הממשלה, להקמת רובע חדשנות בצפון העיר, שיכלול את אוניברסיטת בן גוריון, פארק ההיי-טק, בית החולים סורוקה וקריית התקשוב של צה"ל. במקום יהיו מיזמים שיעסקו בסייבר, על בסיס החברות שכבר קיימות באזור וכאלה שיבואו אליו, בפיתוח טכנולוגיות סביבה (דזרט-טק) ובבריאות דיגיטלית. "ה-IT הוא חלק מהעירייה, ששותפה במיזם הזה ומתכללת את כל הפרויקט שתוקצב", אמר.

לדבריו, שיפור איכות החיים של התושבים, המבקרים ובעלי העסקים בעיר נמצא בסיס התפיסה של עיריית באר שבע במה שקשור לטכנולוגיה. בהקשר זה הוא אמר כי "אנחנו נמצאים על סף סיום השקת אפליקציה עירונית, שתכלול את כל המידע שהתושב צריך, כולל אפשרות לפנות למוקד העירוני. בנוסף היא תכלול מודול של שיתוף תושבים, שיוכלו להביע את דעתם על נושאים שונים שקשורים לשירותי העירייה". כמו כן, בימים אלה מסיימת העירייה הקמת מערכת מבוססת שו"ב ואנליטיקה, שאמורה לסייע להגביר את הביטחון האישי בעיר – דבר מאוד נחוץ בימים אלה של פיגועים, כולל זה שאירע באחרונה בבאר שבע, ואירועים פליליים רבים שמתרחשים בנגב. אגף מערכות המידע, שמרסיאנו פורש מראשותו, יספק את הפתרונות שיאפשרו זיהוי ותגובה מהירה יותר לאירועים חריגים.

אחד המנמ"רים המוערכים במגזר המוניציפלי

מרסיאנו נחשב לאחד המנמ"רים המוערכים והמקצוענים ברשויות המקומיות. ב-2019 הוא קיבל את אות המנמ"ר המצטיין בתחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים. בדברי הנימוק לאות כתב יו"ר הוועדה, פרופ' גדי אריאב, כי מרסיאנו "מוביל את השינוי בתודעת הנהלת העירייה ביחס למשמעות האסטרטגית של הטכנולוגיה, כולל הקמת אגף לתכנון אסטרטגי ארוך טווח. הבנת ההנהלה אודות תרומת הטכנולוגיה לעיר נשענת גם על שימוש בטכנולוגיות מידע כבסיס לקבלת החלטות בעירייה ושילוב החדשנות בכלל פעילותה".

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ'.

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ'. צילום: ויקימדיה

בראיון עם דנילוביץ', שפורסם כאן לרגל הענקת האות למנמ"ר העירייה שהוא עומד בראשה, הוא אמר כי "כל עיר צריכה מנמ"ר כמו יהוד מרסיאנו".

מנמ"רים בכירים פונים לשוק הפרטי

מרסיאנו הוא המנמ"ר הבכיר והוותיק שפורש בתקופה האחרונה מרשות מקומית משמעותית. בחודש שעבר דווח באנשים ומחשבים על החלטתה של ענת שלומוביץ', מנמ"רית עיריית פתח תקווה, לסיים את תפקידה. בדומה למרסיאנו, היא חוזרת לשוק הפרטי.

לדברי מרסיאנו, "עזיבתם של מנמ"רים את השירות הציבורי לטובת השוק הפרטי היא חלק מבעיה כללית שקיימת בשירות הציבורי, של מעבר אנשי מקצוע ומנהלים לסקטור העסקי. המגמה הזו בולטת במיוחד בתחום המחשוב והטכנולוגיה".

"מקבלי ההחלטות צריכים להבין שהמציאות משתנה, ועליהם להתאים את התהליכים הפנים ארגוניים בשירות הציבורי והעירוני למציאות החדשה, כדי לשמר עובדים. לא הכול זה שכר", אמר מרסיאנו, שהעיד שגם הוא התמודד עם אתגר של שימור עובדים וגיוס עובדים חדשים. בין היתר, לדעתו, צריך להגמיש את היכולת לנייד את העובדים בפנים הארגונים לתפקידים שמקדמים אותם, ולבצע הכשרת עובדים במגזר הציבורי לתפקידים בעולמות המחשוב והטכנולוגיה.

בתום 10 שנים במגזר המוניציפאלי הוא אומר שהשלטון המקומי מקופח מבחינה זו לעומת השירות הממשלתי. "למשל, בממשלה יש את רשות התקשוב, שמתכללת את כל משרדיה, מה שאין עד היום ברשויות המקומיות", ציין מרסיאנו.

 

 

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איציק כרמלי

    יהוד היקר, המון הצלחה באתגר הבא שלך, עם הכשרון שלך אני בטוח שתצליח

  2. אחד שיודע

    הבעיה העקרית היא כן השכר והתנאים - משרד הפנים מנותק ורמות השכר לאנשי מיחשוב ברשויות נמוך בצורה קיצונית. שכר מנמר שנקבע ע"י משרד הפנים הוא חצי מהשכר שיכול לקבל במגזר הפרטי, והאחריות כפולה.

אירועים קרובים