צרות בענן למיקרוסופט: עומדת בפני חקירת הגבלים עסקיים באירופה?

רגולטור התחרות של האיחוד האירופי חוקר את יריבותיה של מיקרוסופט ואת לקוחותיה לגבי עסקי הענן ועסקאות הרישוי שלה, כך על פי שאלון ש-רויטרס ראתה ● הסברה היא שהבירורים הראשוניים יכולים להוביל לחקירה רשמית

מסתבכת באירופה עם ה-Microsoft Azure שלה? מיקרוסופט. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

אפשר שעסקי הענן של מיקרוסופט מסתבכים בחקירת הגבלים עסקיים באירופה, כך לפי פרסום חדש של רויטרס. סוכנות הידיעות דיווחה באחרונה כי ראתה שאלון שהרגולטור הממונה על הגבלים עסקיים באיחוד האירופי שולח למתחרותיה של מיקרוסופט בתחום הענן, וללקוחותיה, בניסיונות לברר פרטים לגבי עסקי הענן ועסקאות הרישוי שלה.

עסקי הענן של מיקרוסופט, המכונים Microsoft Azure, ספגו באחרונה תלונות באירופה על התנהלות אנטי-תחרותית ממספר חברות מקומויות. חברת OVHcloud הצרפתית, ספקית התוכנה הגרמנית NextCloud ושתי חברות נוספות הגישו תלונות לרשות המפקחת על ההגבלים העסקיים באירופה, שבראשה עומדת נציבת האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר.

נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר.

נציבת התחרות האירופית, מרגרט וסטגר. צילום: ויקימדיה

רויטרס ציטטה מהשאלון, שבו נכתב: "לנציבות יש מידע לפיו ייתכן שמיקרוסופט משתמשת במעמד הדומיננטי הפוטנציאלי שלה בשווקי תוכנה מסוימים כדי למנוע תחרות לגבי שירותי מחשוב ענן מסוימים". שאלון זה, כאמור, הופץ בקרב לקוחות ומתחרי החברה.

עד לפני שבוע וסטגר לא הייתה מודאגת  

יצוין עם זאת כי רק ביום ב' האחרון אמרה וסטגר, המשמשת כראשת ההגבלים העסקיים של האיחוד, כי מחשוב הענן – שבו אמזון ומיקרוסופט הן השחקניות הגדולות ביותר, ואחריהן גוגל של אלפבית – עדיין לא מעורר דאגות בנושאי תחרות, וזאת בגלל יוזמת Gaia-X של אירופה – פרויקט ליצירת נתוני ענן מאובטחים ויעילים, המבקשים להפחית את התלות של גוש האיחוד האירופי בענקיות עמק הסיליקון.

שירותי מחשוב הענן חוו בשנתיים האחרונות זינוק אדיר בביקוש, עקב הגירה מוגברת לענן שנבעה בחלקה מהשלכות מגיפת הקורונה.

במקביל הם הפכו למניע גדול של צמיחה בחברות הטכנולוגיה הגדולות, כאשר AWS ייצרה 13% מההכנסות של אמזון בשנה שעברה, ו-74% מהרווח התפעולי שלה, בעוד שיחידת הענן Intelligent של מיקרוסופט, ש-Azure היא חלק גדול ממנה, הכניסה 37% המכירות הכוללות שלה. כוח השוק של החברות הגדולות מעורר אי נוחות וחששות בקרב יריבות קטנות יותר בשנים האחרונות, וניתן ללמוד על קיום החשש הזה גם מהתלונות האחרונות שהוגשו נגד מיקרוסופט באיחוד.

"לא, עד כה לא היו לנו חששות", אמרה וסטגר בראיון לרויטרס, כשנשאלה אם היא מודאגת מכך שחברות עלולות לנצל לרעה את הדומיננטיות שלהן בתחום זה.

לדברי וסטגר, פרויקט Gaia-X דווקא יגביר את התחרות.

"זה לא משהו שאנחנו עוסקים בו", הבהירה וסטגר בנוגע לחקירות הגבלים עסקיים נגד ענקיות הענן, באופן כללי.

וסטגר הדגישה כי Gaia-X יהיה פתרון פרו-תחרותי שיהווה "גורם להציג ללקוחות פוטנציאליים" ושיפגין כי "יש יותר משתי ענקיות שבהן אתה יכול למקם את העסק שלך", אמרה.

נזכיר כי הנציבות האירופית קנסה את מיקרוסופט בסך כולל של 1.6 מיליארד יורו (1.8 מיליארד דולר) בעשור הקודם, בגין הפרת חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי ואי ציות להוראה שלה לעצור שיטות אנטי-תחרותיות שהיא מצאה את הענקית האמריקנית מרדמונד כעוסקת בהן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים