ממה מאסק הכי מפחד? ירידה בשיעור הילודה, קיצוניות דתית ו-AI משובשת

בראיון אישי שהעניק לביזנס אינסיידר סיפר היזם האקסצנטרי והמפורסם ממה הוא הכי חרד, התייחס לצורך בחימוש גרעיני, לפלישת רוסיה לאוקראינה ולעושר העצום של פוטין ● מאסק שוחח עם מתיאס דופנר, מנכ"ל אקסל שפרינגר

שיתפו סרטון של מושתל ראשון משחק שח באמצעות מחשבה. אילון מאסק, היזם והבעלים, ונוירלינק.

"אני חושב שפוטין עשיר ממני בצורה משמעותית", אמר באחרונה אילון מאסק למתיאס דופנר – מנכ"ל חברת האם של הביזנס אינסיידר, ההוצאה לאור אקסל שפרינגר (Axel Springer AG) – בראיון שנערך ושעליו דיווח האינסיידר בסוף השבוע האחרון (ש'). מאסק התכוון להונו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שרבים סבורים כי הוא עצום, אף שאיש לא יודע את היקפו האמיתי, אולי מלבד הרודן התוקפן בעצמו. ומאסק מבין דבר או שניים בממון בהיותו, לפחות רשמית, האיש העשיר בתבל כיום, עם הון המוערך בכ-270 מיליארד דולר.

בראיון האישי המיוחד שהעניק מאסק לדופנר עסקו המולטי-מיליארדר ומראיינו בשלל נושאים אקטואליים שבהם מעורב מאסק, ביניהם במלחמת רוסיה-אוקראינה ובמנהיג רוסיה פוטין, אך גם בחששות של מאסק בעידן הנוכחי, ב-AI ועוד.

היזם הטכנולוגי הביע במהלך השיחה, ובדרכים שונות, גינוי למתקפה הרוסית על אוקראינה – עמדה שכבר ביטא מספר פעמים בחודש האחרון, ללא חשש "לתפוס צד".

בראיון מאסק התייחס שוב ובאופן ספציפי מאוד לאירועים האקטואליים. "חשוב שנעשה משהו רציני. אנחנו לא יכולים לתת לפוטין לקחת את אוקראינה. זה מטורף", אמר מאסק, שכזכור ניסה אפילו לפני מספר שבועות להציע לפוטין לקיים מעין דו-קרב בינהם כדי לפתור את סוגיית אוקראינה – הזוכה, כך צייץ אז בביטחון מאסק, יקבל את אוקראינה.

הזמין את פוטין לדו-קרב על אוקראינה. אילון מאסק. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

הזמין את פוטין לדו-קרב על אוקראינה. אילון מאסק. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. צילום: ויקימדיה ו-BigStock

הדעה על עושרו העצום של פוטין, שאותה השמיע מאסק במפתיע במהלך השיחה, באה בעקבות שאלתו של דופנר לגבי מעמדו הנוכחי והרשמי של מאסק כאדם העשיר בעולם. דופנר רצה לדעת מה מרגיש מאסק לגבי מצב זה, ובן שיחו, במקום לחפור בקרביו ולהשתפך רגשית, בחר לערוך השוואה של הונו מול זה של פוטין.

ואולם לשאלה עד כמה פוטין עשיר בפועל אין מענה מובהק, וזאת על אף שמומחים משערים כבר מזמן שהנשיא הרוסי אכן יכול להיות אחד האנשים העשירים בעולם בפועל.

פוטין, זאת יודע העולם המערבי, בעל השקעות גדולות בנדל"ן, כולל אחוזתו העצומה שאותה חשף עורך הדין, הפעיל הפוליטי ואויבו של הנשיא הרוסי, אלכסיי נבלני, ממובילי המחאות האופוזיציונית ברוסיה.

חשש מבינה מלאכותית שתשתבש לצד פיתוחי רובוטיקה רבים

באוגוסט האחרון הכריז מאסק שרובוט דמוי אדם של טסלה – המכונה כעת אופטימוס (Optimus) – נמצא כבר בפיתוח.

"אופטימוס הוא סוג של אנדרואיד לעבודה כללית. התפקיד ההתחלתי צריך להיות עבודה שחוזרת על עצמה, משעממת או מסוכנת. בעצם עבודה שאנשים לא רוצים לעשות", הסביר מאסק. כשנשאל האם אופטימוס יכול גם לעשות עבודות בית או להקל על חיי היומיום של אנשים, חזר היזם והדגיש כי "זהו הומנואיד הממוקד למשימות כלליות".

בנוגע לעיצוב הרובוט, מאסק קבע כי "האנושות עיצבה את העולם לאינטראקציה עם הומנואיד דו-רגלי, עם שתי זרועות ו-10 אצבעות. אז אם אתה רוצה שרובוט ישתלב ויוכל לעשות דברים שבני אדם יכולים לעשות, הוא צריך להיות בערך באותו גודל, צורה ויכולת".

"אנחנו יכולים לטעון את הרובוט עם האישיות הכי ייחודית של אדם. כמובן, אם מישהו כבר לא קיים בעולם, הרובוט הזה ידאג לשמר את הזיכרון שלו. אני חושב שאנחנו לגמרי יכולים לעשות את זה", אמר איש הטק יליד דרום אפריקה למראיינו.

מאסק ציין שהוא חושב שלטסלה יהיה מוצר די טוב ברמת אבטיפוס כבר השנה, ושיכול להיות להם לפחות "נפח ייצור מתון" של הרובוט האנושי המדובר עד סוף 2023.

אלא שבשיחה עם דופנר, מנכ"ל טסלה דיבר בגלוי גם על הערכתו לגבי הבעיות החמורות ביותר איתן מתמודד ויתמודד כדור הארץ כעת ובעתיד, וכן על תפישתו את הבינה המלאכותית (AI), הטכנולוגיה שמגבה את הרובוט, והאפשרות שהטכנולוגיה הזו, ככלל, תצא מכלל שליטה. מאסק, אם נזכיר נשכחות, שטח מזמן את חששו מפני יכולות ה-AI.

כבר ב-2017 הוא צייץ בטוויטר (Twitter) שלו את חששו שמירוץ החימוש בבינה מלאכותית, והחיפוש אחרי עליונות טכנולוגית בתחום, עלולים להצית בסופו של דבר את מלחמת העולם השלישית.

מעניין לציין כי מאסק צייץ אז על פחדיו אלו בתגובה לדברי פוטין ש-"מי שיוביל בתחום הזה יהפוך לשליט העולם" – משנה שאותה שטח נשיא רוסיה בשיחה שערך באותם ימים עם תלמידים.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק. צילום: מסך מיוטיוב

מאסק נדרש שוב לנושא בראיון עם דופנר ואמר שהוא חרד משלושה דברים עיקריים שעומדים לפתחנו:  ירידה בשיעור הילודה, קיצוניות דתית ו-AI משובשת.

עם זאת, במה שנראה לכאורה כסתירה ישירה, מאסק עובד לא רק על הרובוט של טסלה אלא גם על ממשק מוח-מחשב, בחברה אחרת שלו, נוירלינק (Neuralink). הוא טען באחרונה שהטכנולוגיה יכולה לאפשר למשותקים ללכת שוב, כאשר ניסויים קליניים שלה בבני אדם (עד כה הם בוצעו באכזריות לא מבוטלת על קופים) אמורים להתחיל בהמשך השנה.

בהתייחסו לסתירה הסביר מאסק בעצם שלשלם הולך העולם, והוא איתו. לדבריו, "לגבי AI ורובוטיקה, כמובן, אני רואה דברים בחשש מסוים. כי אני בהחלט לא רוצה שיהיה לי משהו שעלול להזיק לאנושות. אבל רובוטים דמויי אדם קורים. תראה את בוסטון דינמיקס (Boston Dynamics). הם עושים תצוגות טובות יותר מדי שנה. קצב ההתקדמות של AI מהיר מאוד".

נשק גרעיני והמצב באוקראינה

"חשוב מאוד שגרמניה לא תסגור את תחנות הכוח הגרעיניות שלה. אני חושב שזה מטורף ביותר", ענה מאסק לשאלת דופנר שעסקה ב"טעויות אסטרטגיות שאירופה, במיוחד גרמניה, עשתה, הוויתור על האנרגיה הגרעינית ב-2011". דופנר העלה את סוגיית האנרגיה הנקיה יותר שעשויה להיות חלק מהתעשייה הגרעינית, ותהא "האם יותר אנרגיה גרעינית היא המפתח לשחרור עצמנו מדיקטטורים ואוטוקרטים כמו פוטין?".

"אני רוצה להיות סופר ברור. לא צריך רק לא לסגור את תחנות הכוח הגרעיניות, אלא גם לפתוח מחדש את אלו שכבר נסגרו. אלה הם המהירים ביותר לייצר אנרגיה. זה מטורף לסגור תחנות כוח גרעיניות עכשיו, במיוחד אם אתה נמצא במקום שאין בו אסונות טבע. אם אתה נמצא במקום שבו מתרחשות רעידות אדמה קשות או צונאמי, זה יותר בסימן שאלה. אם אין סיכון אסון טבע מסיבי – שאין לגרמניה – אז אין באמת סכנה עם תחנות הכוח הגרעיניות", ענה מאסק.

ירידה בילודה וחיים ארוכים יותר

מאסק מודאג מהירידה בשיעור הילודה, מגמה שהואצה על רקע מגיפת הקורונה. דו"ח של CDC לשנת 2021 מצא כי שיעור הילודה בארה"ב ירד ב-4% מ-2019 ל-2020 – הירידה החדה ביותר בשנה אחת מזה כמעט יובל שנים, ומניין הלידות הנמוך ביותר מאז 1979.

"אני ממש מודאג מהעניין הזה של שיעורי הילודה", אמר מאסק. "זה מטריד אותי הרבה שנים, כי אני פשוט לא רואה את זה מתהפך בחזרה. כל שנה זה יותר גרוע. ואני משגע את החברים שלי עם זה", אמר היזם שהוא עצמו אב ל-שבעה ילדים. בנו הבכור מת מוות בעריסה.

מאסק גם הסביר לדופנר כי הוא עצמו אינו פוחד ממוות. "בהחלט הייתי רוצה לשמור על הבריאות לתקופה ארוכה יותר", אמר, "אבל אני לא מפחד למות. אני חושב שזה יבוא כהקלה". הוא הוסיף והצהיר שהיה רוצה לחיות מספיק זמן עם זאת כדי לראות את SpaceX משיגה את מטרותיה, שאחת המוצהרות שבהן היא הגעה אל מאדים ויישובו.

"אני לא חושב שאנחנו צריכים לנסות לגרום לאנשים לחיות הרבה זמן", אמר מאסק שהסביר: "זה יגרום לחנק של החברה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים