גוגל רוכשת את מנדיאנט ב-5.4 מיליארד דולר

ענקית החיפוש קונה את ענקית הייעוץ ומודיעין האיומים בסייבר תמורת 23 דולר למניה, בסכום הגבוה משווי השוק שלה ● גוגל גברה על מיקרוסופט במרוץ לרכישת מנדיאנט

ה-"ספר" החדש של המדף. מנדיאנט

גוגל ניצחה את מיקרוסופט במאבק לרכישת מנדיאנט. ענקית החיפוש קונה את ענקית הייעוץ ומודיעין האיומים בסייבר תמורת 23 דולר למניה, נתון המשקף היקף עסקה של 5.4 מיליארד דולר – במזומן.

"אבטחת סייבר היא משימה, ואנחנו מאמינים שהיא אחת החשובות בדור שלנו. גוגל קלאוד חולקת את התרבות שלנו – להביא אבטחה לכל ארגון", אמר קווין מנדיה, מנכ"ל מנדיאנט, "יחד, נספק את המומחיות והבינה שלנו, כך שפלטפורמת Mandiant Advantage SaaS תהיה חלק מהיצע האבטחה של גוגל קלאוד. מאמצים אלה יסייעו לארגונים לנהל ולהגדיר באופן יעיל ומתמשך את התמהיל המורכב של מוצרי האבטחה שלהם".

"מנדיאנט הוא שם נרדף לתובנות שאין כמותן, עבור ארגונים המבקשים לשמור על עצמם בסביבה המשתנה ללא הרף", ציין תומאס קוריאן, מנכ"ל גוגל קלאוד. "הרכישה מהווה עבורנו הזדמנות לספק חבילת אבטחה מקצה לקצה. יחד נוכל להשפיע עמוקות על עולם אבטחת הענן, להאיץ את האימוץ של מחשוב ענן ובסופו של דבר להפוך את העולם לבטוח יותר".

מאז ששינתה את שמה, נפרדה ממוצרים ומספקת ייעוץ ומודיעין איומים בסייבר, צמח מעמדה של מנדיאנט, לשעבר פייראיי. כעת עומד שווי השוק שלה על 5.08 מיליארד דולר – מה שאומר שסכום הרכישה גדול ב-5% ממנו.

לא רכישה ראשונה בכיוון החדש

גוגל הייתה השנייה להצטרף לקרב על רכישת מנדיאנט. זאת, לאחר שכמה מבכירי ענקית החיפוש דנו בינם לבין עצמם על הצורך בחיזוק תחום מודיעין האיומים ועל רצון החברה לתת מענה אבטחתי טוב יותר לעומת AWS ומיקרוסופט. כחלק מזה, גוגל רכשה בינואר השנה את סימפליפיי הישראלית בכחצי מיליארד דולר, ועומדת להקים על בסיסה חטיבת סייבר בארץ. הייתה זו הרכישה הראשונה שביצעה גוגל של חברת סייבר בישראל. הפלטפורמה של סימפליפיי, SOAR, מאפשרת לארגונים לאחד באופן אוטומטי את כלי האבטחה השונים שלהם במקום מרכזי אחד, מייצרת נראות והקשרים, וכוללת תרחישי טיפול ותגובה לסוגים שונים של אירועים.

הצטרפותה של גוגל למאבק על רכישת מנדיאנט פורסמה אתמול – חודש לאחר דיווח אחר, שלפיו מיקרוסופט בוחנת את הרכישה של מנדיאנט כדי לחזק את מוצריה ולעזור להגן על הלקוחות מפני פריצות ופרצות. ג'ף פולארד, סגן נשיא ואנליסט ראשי בפורסטר, אמר אז כי "לפני כמה שנים חזינו שענקיות הטכנולוגיה ישלטו בעולם אבטחת הסייבר. והנה, מיקרוסופט ממשיכה במשימתה לעשות בדיוק את זה. הגנה בסייבר היא חלק מרכזי באסטרטגיה הארגונית הכוללת של מיקרוסופט".

מומחים הסבירו שבעקבות המיזוג שבוצע בעשור הקודם בין מנדיאנט לפייראיי, "מנדיאנט 'בילתה' משך שנים כשהיא 'כלואה' בסביבה הטכנולוגיות של פייראיי. רק בשנה האחרונה, לאחר הפיצול בין עולם המוצרים לעולם המודיעין והייעוץ, היא פתחה את שירותיה לטכנולוגיות שאינן של פייראיי. מנדיאנט מוצאת את עצמה עם היצע שירותים חזק, אבל צריכה להתחדש, והיא לא יכולה לעשות זאת לבדה".

עסקי הגנת הסייבר של מיקרוסופט גדולים משמעותית מאלה של גוגל, ועמדו בשנה החולפת על כ-15 מיליארד דולר – כך חשף סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, בינואר השנה. הנתון משקף עלייה שנתית של 45%. אנליסטים ציינו כי מחזור עסקי האבטחה של מיקרוסופט הוא הגדול בעולם – בערך פי שלושה מאלה של פאלו אלטו, שהיא ספקית אבטחה "טהורה", שמוכרת רק מוצרי ושירותי אבטחה. היקף עסקי האבטחה של גוגל לא ידוע.

על פי מומחים, רכישת מנדיאנט תניב לרוכשת, בין אם תהיה זו גוגל או מיקרוסופט, "ערכים רבים בעולם הסייבר. הרוכשת תקבל מותג אבטחת סייבר עם יוקרה עצומה ומורשת חזקה, עם מענה אבטחה לעולמות ניטור וניהול איומי הסייבר והתגובה להם (MDR), וכן זיהוי ותגובה מורחבים לאיומי סייבר מקצה לקצה (XDR)".

קווין מנדיה, מנכ"ל מנדיאנט.

קווין מנדיה, מנכ"ל מנדיאנט. צילום: יח"צ

קצת היסטוריה

מנדיה הקים את מנדיאנט ב-2004. הוא שימש כסגן נשיא לתפעול בפייראיי, ולאחר מכן היה מנכ"ל החברה. המיזוג בינה לבין מק'אפי בוצע באוקטובר האחרון ויצר ענקית אבטחה בשווי של כמעט שני מיליארד דולר, עם 5,000 עובדים ו-40 אלף לקוחות. במרץ 2021 מק'אפי התפצלה: החברה עצמה המשיכה להציע פתרונות לשוק הצרכני, בעוד שהחלק הארגוני שלה נמכר לקרן ההשקעות והאחזקות STG (ר"ת Symphony Technology Group). מק'אפי מכרה את העסקים הארגוניים שלה לאחר שנים שהם הקנו לה הפסדים. שלושה חודשים לאחר המיזוג, הקרן החליטה לפצל את החברה המאוחדת מק'אפי-פייראיי ולהרוג את המותג הוותיק. החברה הראשונה נקראת טרליקס, והיא פועלת בעולם ה-XDR (ר"ת Extended Detection and Response). שמה של החברה השנייה, שמבצעת את פעילות ההגנה על הקצוות בארגונים של מק'אפי, עדיין לא נמסר.

ביוני האחרון פייראיי מכרה את קו המוצרים שלה ל-STG תמורת 1.2 מיליארד דולר. מכירה זו ביטלה את רכישת מנדיאנט, שאותה פייראיי ביצעה תמורת מיליארד דולר ב-2014. בנוסף לרכישת קו מוצרי ההגנה על הרשתות, המיילים, נקודות הקצה ואבטחת הענן של החברה, STG קנתה גם את השם פייראיי ואת פלטפורמת ניהול האבטחה והתזמור שלה.

השנים האחרונות לא האירו פנים לענקית האבטחה המועמדת להירכש. עסקי המוצרים, המנויים והתמיכה של פייראיי (שאז כללה את מנדיאנט) חוו צמיחה מועטה. לעומת זאת, עסקי השירותים המקצועיים של החברה – משמע, השירותים של מנדיאנט – הניבו צמיחה נאה. חלק מהפסדי מנדיאנט נבעו מכך שלקוחות פוטנציאליים רצו את שירותיה – אולם לא רצו את מוצרי פייראיי.

התחקיר שפרסם עוד יותר את מנדיאנט

מנדיאנט זכתה לפרסום בינלאומי נרחב ב-2013, כאשר תחקיר שהיא ביצעה עבור הניו יורק טיימס העלה שצבא סין קשור למתקפות על מערכות של חברות וסוכנויות בארצות הברית. העיתון, מהנחשבים בעולם, "ניצל" מתקפה ארוכה שאירעה על המחשבים שלו ושכר את שירותי מנדיאנט במטרה לגלות מהיכן מבוצעות מתקפות על חברות וסוכנויות ממשל אמריקניות. התחקיר מצא שבבניין משרדים בן 12 קומות בשנגחאי פועלת יחידה 61398 של צבא סין, וש-"אחוז מדהים" מהמתקפות נגד ארגונים בארצות הברית מבוצע משם. העיתון ערך את התחקיר לאחר שנפל קורבן למתקפה מקוונת בת ארבעה שבועות, שבמסגרתה גנבו האקרים סיסמאות של עובדים בניסיון להגיע למקורות של ידיעה על ראש ממשלת סין, וון ג'יאבאו. החברה, בשבתה תחת כובע פייראיי, זכתה שוב לפרסום עולמי, כאשר חשפה כי היא – לצד מיקרוסופט – הייתה מהקורבנות הראשונים של מתקפת הענק הרוסית על מערכות סולארווינדס לפני כשנתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים