אילון מאסק מסרב לחסום כלי תקשורת רוסיים, בשם חופש הביטוי

"לא נעשה זאת, אלא תחת איומי אקדח", צייץ מאסק אתמול (ש') והבהיר: "מתנצל על כך שאני טוטאלי בנוגע לחופש הביטוי" ● לפי ציוצים של מאסק, מערכת סטארלינק כבר עסוקה בהתגוננות נחרצת יותר מחשש למתקפות סייבר עליה

אילון מאסק.

אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל חברת החלל SpaceX, צייץ בסוף השבוע (ש') בטוויטר ובישר לעולם כי החברה קיבלה פניות בנוגע ללוויני האינטנרנט שלה, ששמם סטארלינק (Starlink). הפניות הגיעו מטעם כמה ממשלות, אשר ביקשו מ-SpaceX לחסום מקורות חדשות רוסיים.

אלא שמאסק הביע התנגדות גורפת לעניין וכתב: "לסטארלינק נאמר על ידי כמה ממשלות (לא אוקראינה) לחסום מקורות חדשות רוסיים. לא נעשה זאת, אלא תחת איומי אקדח". היזם המפורסם והמצליח, הידוע כטיפוס דעתן ואקסצנטרי, הוסיף והבהיר: "מתנצל על כך שאני טוטאלי בנוגע לחופש הביטוי".

מלבד החרגת אוקראינה, מאסק לא ציין אילו מדינות פנו לשירות סטארלינק של SpaceX כדי לבקש לחסום מקורות תקשורת רוסיים.


סיפק אינטרנט מהיר מהחלל לאוקראינה המותקפת

כזכור, באחרונה דיווחנו כי סגן ראש ממשלת אוקראינה, מיכאילו פדורוב, צייץ מעט אחרי תחילת המערכה נגד מדינתו דרך טוויטר, וביקש סיוע להחזרת האינטרנט לארצו המותקפת, בתוך שהוא מתייג את מאסק. פדורוב הסביר למנכ"ל חברת החלל כי רוסיה ממשיכה בפלישה לאוקראינה ושמדינתו זקוקה לעזרת מאסק בדחיפות, כיוון שהאינטרנט שלה נפגע, גם מהמתקפה הפיזית וגם ממתקפות סייבר חמורות. הוא ביקש ממאסק למעשה לספק לאוקראינה קישוריות אלטרנטיבית דרך לוויני סטארלינק של SpaceX, שהחברה משלחת לחלל בדיוק לשם מטרה זו. מאסק נענה מיד בחיוב.

בהמשך, כעבור כ-48 שעות בלבד ממועד הבקשה, מאסק פרע את השטר ועמד במילתו במהירות. פדורוב, שהוא גם השר הממונה על הדיגיטל באוקראינה, הודיע ביום ב' האחרון כי למדינתו כבר הגיעו ערכות חיבור הלוויין הראשונות של סטארלינק. מדובר במשלוח זריז במיוחד, בהתחשב במצב הביטחוני בשטח. לדברי פדורוב, המשלוחים הראשונים של המשדרים התקבלו על ידי האוקראינים, ובקרוב מאוד יוכלו להתפרס ברחבי המדינה.

חופש הביטוי – לכולם

ביום ו' הזהיר מאסק כי מערכות סטארלינק עלולות להיות "ממוקדות" באוקראינה, והמליץ לאנשים להשתמש בשירות בזהירות, מכיוון שהמערכת "היא מערכת התקשורת היחידה הלא רוסית שעדיין פועלת בחלקים מסוימים של אוקראינה", כך דיווח הביזנס אינסיידר.

ואפשר שמאסק דיבר על פעילות סייבר התקפית שכבר התרחשה בפועל ולא רק בתיאוריה, משום שבציוץ אחר – שפרסם דקות לפני שהכריז שלא יחסום את ערוצי החדשות של רוסיה – כתב היזם הטכנולוגי כי "SpaceX עשתה תעדוף מחדש להגנת סייבר בניסיון להתגבר על חסימת אותות". הוא הוסיף ועדכן כי זה "יגרום לעיכובים קלים ב-Starship & Starlink V2".

מערכת סטארלינק של SpaceX היא מגה-קונסטלציה לוויינית שנועדה לספק גישה לאינטרנט בפס רחב במהירות גבוהה, עם זמן אחזור נמוך, לאזורים בכל רחבי העולם, תוך התמקדות באזורים מרוחקים או מצומצמים. משנת 2019 החברה שיגרה למעלה מ-2,000 לוויינים, כדי לבנות את רשת סטארלינק.

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה בשבוע שעבר, מאסק פרסם הצהרות תמיכה בעם האוקראיני. ביום ו' הוא אף צייץ באופן אמפתי במיוחד: "תחזיקי מעמד אוקראינה", בניסיון לעודד את המדינה המדממת. מעט אחר כך, כנראה לשם האיזון, הוסיף מאסק וכתב בטוויטר שהוא גם שולח את אהדתו "לאנשים הגדולים של רוסיה, שאינם רוצים בכך".

הבקשה שסטארלינק יחסמו את גופי המדיה הרוסיים מגיעה על רקע כוחות צבא רוסיה שממשיכים לפלוש לאוקראינה, ובתוך שמדינות רבות, כולל ארצות הברית, מטילות סנקציות כלכליות קשות על רוסיה בניסיון לעצור אותה ממעשיה ומתוקפנותה.

לפי ניוזוויק, מספר חברות טכנולוגיה אמריקניות ענקיות, כמו גוגל ומיקרוסופט, דווקא כן פעלו על מנת לחסום כלי תקשורת רוסים, ביניהם רשת RT המנוהלת על ידי המדינה וספוטניקשירות מולטימדיה בינלאומי של ידיעות שהושק בידי הסוכנות "רוסיה היום", המופעלת ומנוהלת על ידי ממשלת רוסיה. אך במקרה של מאסק ניכר כי הוא מתנגד להשתקת הקולות משני הצדדים, וכפי שאמר – רואה בחופש הביטוי ערך מקודש שחייב לחול על כל הצדדים, בלי קשר למעשיהם.

על רקע הפלישה לאוקראינה, פייסבוק וטוויטר נחסמו ברוסיה. עיבוד ממוחשב.

על רקע הפלישה לאוקראינה, פייסבוק וטוויטר נחסמו ברוסיה. עיבוד ממוחשב. צילום: BigStock

רוסיה דווקא כן חסמה

מנגד, כפי שדיווחנו היום (א'), בסוף השבוע האחרון (ו') מצאו את עצמם יותר מ-140 מיליון תושבי רוסיה נטולי גישה לרשתות החברתיות הדומיננטיות פייסבוק, טוויטר, וכן לגופי מדיה שונים. הרוסים העבירו את המסר שהמהלך נועד כדי למנוע הפצת "פייק ניוז" אל רוסיה ואזרחיה, אבל מומחים טוענים שמדובר במאמץ להגביל את זרם המידע המערבי, על רקע הפלישה לאוקראינה.

על פי קבוצת ניטור האינטרנט GlobalCheck, רגולטור התקשורת הרוסי רוסקומנדזור (Roskomnadzor), חסם, לכאורה, את הגישה של המדינה למגוון שירותי מדיה חברתית ואתרי חדשות מערביים, כמו גם לגרסאות דוברות רוסית של RFE (ר"ת RadioFreeEurope, או רדיו אירופה החופשית), ה-BBC ו-Deutsche Welle, וכל זאת בן לילה. למעשה, עיתונאים וכלי תקשורת, שהדיווחים שלהם על המלחמה באוקראינה מתנגשים עם הנרטיב של ממשלת רוסיה, פשוט הושתקו באופן מלא במדינה.

 

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים