הבית הלבן: יש לנו הוכחות שרוסיה היא שתקפה בסייבר את אוקראינה

אן נויברגר, בכירת הסייבר בממשל ביידן: "אם רוסיה תתקוף את ארצות הברית או את בעלות בריתה בסייבר - אנחנו ערוכים להגיב"

האמריקנים מסייעים לאוקראינים להילחם בסייבר הרוסי.

רוסיה היא זו שעמדה מאחורי מתקפות הסייבר האחרונות על אתרי הממשל והבנקאות באוקראינה – כך לפי הבית הלבן.

"ההערכות שלנו הן שרוסיה היא אשר הייתה אחראית למתקפות מניעת שירות מבוזרות (DDoS), שהתרחשו מוקדם יותר השבוע (כלומר, בשבוע שעבר – י"ה)", אמרה בסוף השבוע אן נויברגר, סגנית היועץ לביטחון לאומי לסייבר ולטכנולוגיה מתפתחת.

ביום ב' האחרון דווח כי הרוסים ערכו מתקפות סייבר על שני בנקים וכמה אתגרי ממשל אוקראינים. המרכז האוקראיני לתקשורת ואבטחת מידע אסטרטגיים אישר את דבר המתקפות. שניים מהבנקים הגדולים במדינה – Oschadbank ו-Privatbank – נמנו על קורבנותיהן, לצד אתרים של משרד ההגנה והצבא. המתקפות הביאו לכך ששירותי בנקאות וכספומטים חדלו מלפעול, ואזרחים אוקראינים אף קיבלו הודעות טקסט שמיידעות אותם על כך.

לעומת האמריקנים, מרכז ההגנה הלאומי של אוקראינה לא נקב בזהות התוקפים, אולם רמז כי מדובר ברוסיה: "אנחנו לא שוללים על הסף שהמתקפה בוצעה עם טקטיקה של טריקים קטנים ומלוכלכים, על ידי מי שהתוכניות האגרסיביות שלו לא מצליחות – ובגדול".

סנכרון בין האמריקנים לבריטים

נויברגר ציינה כי "יש לנו מידע טכני שמעיד שתשתית דיגיטלית ששייכת ל-GRU, המודיעין הצבאי של רוסיה, היא ששלחה נפחים גבוהים של תקשורת לכתובות IP ודומיינים באוקראינה". דבריה מהדהדים עם אלה של ממשלת בריטניה, שאף היא ייחסה בסוף השבוע את מתקפות הסייבר הללו לאותו גורם.

היא ציינה שהייחוס של תקריות סייבר לתוקף מסוים הוא הליך שאורך בדרך כלל יותר מכמה ימים. "אציין שהמהירות שבה ביצענו את הייחוס הזה… היא מאוד חריגה, ועשינו זאת בגלל הצורך להשמיע את קולנו במהירות, כחלק מהטלת דין האחריות על מדינות שמנהלות פעילות סייבר משבשת או מערערת יציבות", אמרה.

אן נויברגר, סגנית היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית לתחומי הסייבר וטכנולוגיות מתפתחות.

אן נויברגר, סגנית היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית לתחומי הסייבר וטכנולוגיות מתפתחות. צילום: NSA

נויברגר הוסיפה שארצות הברית מאמינה שהאקרים רוסים כבר הצליחו לחדור לרשתות מפתח אוקראיניות, על מנת לאסוף מידע מודיעיני ולטובת ביצוע עתידי של "עוד פעילויות סייבר משבשות". אשר למתקפות ה-DDoS שכבר בוצעו, נויברגר אמרה כי הן היו בעלות "השפעה מוגבלת, כיוון שמגני סייבר אוקראינים החזירו במהירות לפעולה תקינה את הבנקים שבבעלות המדינה ואת רשתות משרד ההגנה". היא הוסיפה שארצות הברית סיפקה לאוקראינה תמיכה טכנית לטובת מזעור השפעות המתקפות.

באשר לאיומי סייבר שעלולים להשפיע על ארצות הברית אמרה נויברגר שממשל ביידן פועל מאז נובמבר 2021 "כדי לסייע בחיזוק ההגנות בבית, לאור התוקפנות הרוסית הפוטנציאלית נגד אוקראינה. הדגש הוא על מוכנות מרבית לרוחב כלל מגזרי התעשיות הממשלתיות והתשתיות הקריטיות, כמו תשתיות מים, חברות חשמל ורשתות תחבורה".

כשנשאלה על תגובה פוטנציאלית של ארצות הברית במרחב הווירטואלי על מתקפות סייבר על מטרות אמריקניות חשובות, נויברגר הדהדה את מסריו של הנשיא ביידן, וציטטה את דבריו שלפיהם "אם רוסיה תתקוף אותנו או את בעלות בריתנו – בין אם חברות או תשתיות קריטיות – באמצעים א-סימטריים, כמו מתקפות סייבר משבשות, אנחנו ערוכים להגיב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים