תא"ל (מיל') גבי פורטנוי מונה לראש מערך הסייבר הלאומי

הדיווחים הפכו להחלטה רשמית: ראש הממשלה, נפתלי בנט, יביא את מינויו של תא"ל (מיל') פורטנוי לראש מערך הסייבר בישיבת הממשלה הקרובה ● הוא יגיע למערך הסייבר לאחר 31 שנות שירות באגף המודיעין בצה"ל

גבי פורטנוי, הראש החדש של מערך הסייבר הלאומי.

ראש הממשלה, נפתלי בנט, החליט למנות את תא"ל (מיל') גבי פורטנוי לתפקיד ראש מערך הסייבר הלאומי – כך הודיעה הלשכה היום (ה') אחר הצהריים. הוא יחליף את מקומו של יגאל אונא, שסיים את תפקידו בתחילת החודש שעבר. המינוי יובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה.

פורטנוי בן ה-52 הוא בעל תואר ראשון בהנדסת תעשייה וניהול ממכללת שנקר ותואר שני במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו. הוא עתיד להגיע למערך הסייבר מהמגזר הפרטי: הוא משמש כיום כמשנה למנכ"ל בחברת הביו-טק אנוויז'ן מדיקל.

מאחורי פורטנוי נמצאות 31 שנות שירות בצה"ל: הוא התגייס למערך המבצעים המיוחדים של אגף המודיעין ב-1988. ב-2009 הוא מונה לראש ענף תכנון ביחידה 8200, ב-2011 לראש מחלקת תכנון, תקינה ותקציבים באגף המודיעין, ב-2015 – למפקד יחידה 9900, מערך השטח של אגף המודיעין, וב-2016 הוא קודם לדרגת תא"ל ומונה לראש חטיבת ההפעלה המבצעית, שבה הוא שירת עד שפשט את המדים באוגוסט 2019.

קיבל החלטה. ראש הממשלה, נפתלי בנט.

קיבל החלטה. ראש הממשלה, נפתלי בנט. צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת (ארכיון)

בהודעת לשכת ראש הממשלה נמסר כי "נוכח ניסיונו ארוך השנים בצה"ל, שבמהלכן הוביל תהליכים מבצעיים וארגוניים רבים בצורה מרשימה ויוצאת דופן, החליט ראש הממשלה בנט למנותו לתפקיד ראש מערך הסייבר הלאומי".

הפעילות של אונא כראש מערך הסייבר על קצה המזלג

אונא – כאמור, הראש הקודם של מערך הסייבר – כיהן בתפקיד במשך ארבע שנים. כהונתו הוארכה פעמיים, ובאחרונה הוא ביקש מבנט שלא להאריך אותה עוד , לאחר 33 שנים בשירות הביטחוני והציבורי. לפני שהגיע למערך הסייבר מילא אונא שורה של תפקידי פיקוד וניהול בשב"כ, בתחומי לוחמת מודיעין ומידע, לרבות ראש מערך סייבר-סיגינט. הוא אף הקים בארגון את חטיבת הסייבר ואת יחידת לוחמת סייבר. לאחר 22 שנים בשב"כ מונה אונא לראש היחידה לטכנולוגיות סייבר במטה הסייבר הלאומי – אחד מהגופים שמהם נוצר מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה.

שבחים לצד ביקורות

פועלו של מערך הסייבר הלאומי זכה בלא מעט שבחים, אבל גם ספג ביקורות: הראשונה – על שהקמת הגוף החריפה את המחסור, הקיים ממילא, במקצועני אבטחת מידע והגנת סייבר בסדר גודל של עשרות רבות של אנשי מקצוע. ביקורת נוספת הינה מהותית, ובמסגרתה עלו ספקות לגבי יעילותה של הגנת הסייבר הישראלית. משמע, המערך מגיע לארגונים שהותקפו בסייבר על מנת לאסוף מודיעין, אך לא מספק להם פתרונות. עוד עלו נגד אנשי המערך טענות על התנהגות כוחנית, "שמחפה על היעדר סמכויות אכיפה", לדברי גורמים בשוק.

המערך פעל באירועי הסייבר האזרחיים הבולטים שהיו בשנים האחרונות נגד יעדים אזרחיים ישראליים, לסיוע לחברות שהותקפו – בין היתר, חברת הביטוח שירביט וחברת אחסון האתרים סייברסרב. הוא פעל גם לסיוע לבית החולים הלל יפה להתגבר על מתקפת הסייבר המשמעותית שהוא ספג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים