הממשלה החליטה ב-2017 על שילוב לוחמים בהיי-טק – ושכחה לתת כסף

איל הנס מהקרן לחיילים משוחררים: "דרושים 10 מיליון ש' למימוש התוכנית" ● יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטון, דרש מצה"ל להציג תוכנית בתוך חצי שנה, ומהממשלה לחוקק חוק שמתעדף לוחמים בהשכלה גבוהה ובהכשרות להיי-טק

הם טובים למדינה כדי לשמור עליה - אבל לא מספיק כדי שהיא תבוא לקראתם במידה הראויה.

הדיון הציבורי שהתפתח לאחר הנתונים שפורסמו, שלפיהם לחיילים קרביים אין הזדמנות שווה להשתלב בהיי-טק לאחר שחרורם, הגיע אתמול (ג') לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת. זאת, בעקבות שלוש הצעות לסדר היום שהגישו הח"כים אופיר סופר, משה ארבל ויואב קיש. בדיון נחשף שהממשלה אמנם החליטה על תוכנית לקידום שילובם של לוחמים משוחררים בהיי-טק כבר לפני חמש שנים, אבל עדיין לא הקצתה לה כסף.

איל הנס, ראש הקרן לחיילים משוחררים במשרד הביטחון, אמר כי "אני לא מרוצה מכך שהחלטת הממשלה התקבלה כבר ב-2017 ועוד לא התקבל הכסף למימושה. דרושים 10 מיליון שקלים למימוש התוכנית ואם יהיו לנו אותם – נדע לעשות מזה 20 מיליון. אנחנו בעד תעדוף לוחמים ומשרתים בכלל, ונפעל בכל דרך לטובת החיילים המשוחררים".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, אמר כי "יש למדינה מאות מיליוני שקלים להכשרות מקצועיות שלא נוצלו. ניתן לסייע ללוחמים באמצעותם".

בניגוד למדינה, צה"ל מסייע לחיילים לפני שחרור לרכוש מיומנויות למאה ה-21, שיאפשרו להם להשתלב בהיי-טק – כך לפחות לפי ראש חטיבת תכנון ומינהל כוח אדם בצבא, תא"ל אמיר ודמני, שדיבר בדיון. הוא ציין כי "תוכנית לוחמים להיי-טק התחילה בשנה שעברה ונטלו בה חלק כ-500 לוחמים. השנה המספר יוכפל ל-1,000. במכינות הקדם אקדמיות נטלו אשתקד חלק כ-8,000 חיילים, מתוכם 3,600 לוחמים".

תא"ל ודמני ציין שהמספרים האלה לא מספיקים ואמר שיש לקדם את הנושא, כמו גם תוכניות רלוונטיות נוספות, בתקציב המדינה. לדבריו, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, הנחה ליצור תוכנית נוספת על מנת לחשוף את כלל הלוחמים לעולם הטכנולוגי – בתיאום עם 8200 ואגף התקשוב. על פי התוכנית, שפורסמה הבוקר, לוחמים שיהיו מתאימים לכך ישרתו את החלק האחרון שלהם ביחידות טכנולוגיות כמו 8200.

"המדינה שמה את הלוחמים בעדיפות תחתונה"

ח"כ קיש אמר כי "לוחמים ולוחמות שמשתחררים באים בחיסרון מול מי שמלכתחילה הלכו למסלול טכנולוגי, וחייבים לסייע להם". לדברי ח"כ סופר, "הלוחמים הם סמל לאומי וצריך להתייחס אליהם ככאלה: להכניס את היד לכיס ולסייע להם". ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה ש-"המדינה שמה את הלוחמים בעדיפות תחתונה, והילדים שלנו תושבי הפריפריה טובים רק בשביל להסתכן ולהיות בשר תותחים". ח"כ שלמה קרעי ציין כי "אני מקווה שנצליח לסייע לאלה שמסכנים את נפשם בהגנה עלינו".

היו"ר, ח"כ ביטון, סיכם את הדיון ואמר כי הוא קורא לצה"ל להציג בפני הוועדה בתוך חצי שנה תוכנית כפי שתיאר תא"ל ודמני. הוא הוסיף כי "הוועדה רוצה לראות כ-8,000 לוחמים שמקבלים סיוע ראשוני למעבר לעולם הטכנולוגי כבר בתוך הצבא, עוד לפני תום השירות". בנוסף, ביטון קרא לממשלה לחוקק חוק שמתעדף לוחמים בהשכלה הגבוהה ובהכשרה לקראת השתלבות בהיי-טק.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים