שלא כהרגלו: אילון מאסק תרם 5.7 מיליארד ד' לצדקה – מדוע ולמי?

התרומה היא במניות טסלה, שמנכ"לה והמייסד המפורסם שלה העניק כחמישה מיליון מהן לארגון צדקה ששמו לא נמסר בנובמבר האחרון ● התרומה נחשפה רק כעת, עקב הגשת דו"ח ל-SEC

משמיץ את ווטסאפ. אילון מאסק

אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, SpaceX, נוירלינק וחברות דומיננטיות אחרות, תרם סכום עתק של 5.7 מיליארד דולר במניות של חברת הרכב שלו לצדקה.

התרומה הזו למעשה הייתה קצת על תקן 'מתן בסתר', שכן נעשתה כבר בנובמבר האחרון, אבל נחשפה רק כעת, לאחר הגשת דו"ח כספי לרשות לניירות ערך של ארצות הברית, ה-SEC. לפי המסמכים, מדובר בתרומה של כ-חמישה מיליון מניות של טסלה, שנעשתה ונמסרה בין ה-19 ל-29 בחודש נובמבר. בדו"ח לא צוין עם זאת מי קיבל את המניות ממאסק.

אם לוקחים בחשבון את השווי של מניות טסלה באותה עת, שעמד על כאלף דולר ליחידה, ההערכה היא שהשווי הכולל של התרומה הגיע ל-5.7 מיליארד דולר, וזהו אחד הסכומים הגבוהים ביותר שנתרמו ב-2021 לצדקה. למעשה המהלך הופך את מאסק למי שנידב את התרומה השנייה בגודלה אשתקד, אחרי ביל גייטס ומלינדה פרנץ' גייטס, שהעניקו, לפי מספר דיווחים בתקשורת, 15 מיליארד דולר בשנה שעברה דרך הקרן שלהם.

מאסק – שהוא האדם העשיר בעולם וכספו מוערך היום ב-249.1, לפי מדד העושר של פורבס – תמיד הואשם בכך שאינו מרבה לתת מהונו העצום. אף על פי שלא נהג לתרום בעבר, המהלך האחרון הזה יכניס את מאסק אוטומטית לרשימת 10 המיליארדרים הנדיבים ביותר בכל הזמנים, בה מככבים וורן באפט, ג'ורג' סורוס, מייקל בלומברג וכמובן – גייטס.

התורמים הכי דומיננטיים בעולם. מלינדה פרנץ' וביל גייטס.

התורמים הכי דומיננטיים בעולם. מלינדה פרנץ' וביל גייטס. צילום: קג'טיל רי, מתוך ויקיפדיה

למי תרם מאסק והאם זה קשור למאבק ברעב העולמי שהתעניין בו?

בדיווחים על התרומה צוין שהפעולה הפילנתרופית של המולטי-מיליארדר אכן נשמעת נהדרת, אך עם זאת, הורמה בהם גבה על העובדה ש-טסלה לא מסרה פרטים נוספים אודות התרומה הזו, ולא פירטה באילו ארגונים היא נועדה לתמוך.

על פי CNN, מאסק הקים קרן המיועדת לנושאים שונים, כולל מחקר העוסק בילדים ובחינוך מדעי, אולם כמעט שאין נתונים זמינים באתר שלו אודות העשייה הפילנתרופית הספציפית הזו.

נזכיר כי בתחילת חודש נובמבר 2021, שבהמשכו נעשתה התרומה, חולל האיש העשיר בתבל ויזם היי-טק המגה-מפורסם, מאסק, דרמה עקב הצהרה מטעמו שעסקה בפילנתרופיה.

מאסק בישר אז כי הוא מוכן לתרום סכום שביקש מנהל תוכנית המזון העולמית של האו"ם (WFP), דייוויד ביזלי, כדי להילחם ברעב העולמי, אך בתנאי שיעודכן בדיוק למה וכיצד ישמש הכסף.

מוקדם יותר התייחס ביזלי אל ג'ף בזוס ואל מאסק – שתי הדמויות שמובילות את טבלת המולטי-מיליארדרים ובעלי הכוח הפיננסי הגדול ביותר בעולם כיום – ואמר בראיון ל-CNN כי "קבוצה של אנשים אולטרה-עשירים יכולה לעזור לפתור את הרעב בעולם עם שבריר מנכסיהם". הוא הבהיר כי מדובר על צורך ב-"שישה מיליארד דולר, כדי לעזור ל-42 מיליון אנשים, שממש הולכים למות אם לא נגיע אליהם. זה לא מסובך", קבע.

מאסק הגיב לדברי ביזלי, באמצעות ציוצים מן הסתם, וענה למנהל תוכנית המזון העולמית כי יתרום את המיליארדים שתכנית האו"ם מבקשת לגייס, אך בשני תנאים – הראשון הוא שביזלי יסביר לציבור ולו עצמו כיצד סכום הכסף הזה יכול לשים קץ לרעב בעולם; והשני הוא שהנהלת החשבונות תהיה שקופה ופתוחה, כך שכל מי שירצה יוכל לראות את ההשקעה וגלגוליה בזמן אמת.

הפרשה הזו בהחלט נשמעת כקשורה הדוקות לתרומה שנחשפה כעת, ואולם כל סיפור היעדר השקיפות ומסירת הפרטים לציבור שונה לחלוטין ממה שמאסק התכוון אליו אז, או לפחות שהיה נדמה שאליו התכוון.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק.

קוף שמוחו מומשק למחשב על ידי נוירלינק. צילום: מסך מיוטיוב

שטיפת תדמית עקב חשיפת ההתעללות בקופים?

מעניין לציין כי באותו יום שבו דווחה התרומה ל-SEC נחשפה פרשה מאוד (מאוד!) לא מחמיאה עבור מאסק והחברה שלו המפתחת משחק מח-מחשב, ששמה נוירלינק.

נוירלינק, כך נודע ודווח בתקשורת, ערכה ניסויים בהשתלת המוח בקופים, ו-15 מתוך 23 מהם ש"גויסו" למשימה מתו במהלך הניסוי. החברה ומאסק הואשמו בגין הממצאים האלו – שחשפה ועדת הרופאים לרפואה אחראית, ה-PCRM שהיא מלכ"ר לאומי בו חברים יותר מ-17,000 רופאים – בהתעללות בבעלי חיים ותלונה הוגשה למשרד החקלאות של ארצות הברית בעניין.

בתלונה מציינת העמותה כי החבהר בצעה תשע עבירות נגד חוק רווחת בעלי חיים ומעדכנת כי "מרבית, אם לא כל הקופים, חוו סבל קיצוני כתוצאה מטיפול לקוי בבעלי חיים והשתלות ראש ניסיוניות ופולשניות מאוד במהלך הניסויים". לפרשה הזו מאסק, הנוהג להגיב לכל עניין ועניין שהוא בערך, לא התייחס בינתיים, אלא אם ההתייחסות היא חשיפת התרומה הסודית דווקא בעיתוי המסוים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    מאסק רוצה יותר אנשים בעולם כדי שאפר יהיה להאכיל יותר רעבים

אירועים קרובים