סטודנטים מהטכניון יעדכנו ערכים מדעיים וטכנולוגיים בוויקיפדיה

הפעילות היא תוצר החבירה ושיתוף הפועלה של החממה החברתית בטכניון, המרכז לקידום הלמידה וההוראה במוסד האקדמי ועמותת ויקימדיה

יעשירו ערכים בוויקיפדיה בידע. סטודנטים מהטכניון

החממה החברתית והמרכז לקידום הלמידה וההוראה של הטכניון חברו באחרונה לעמותת ויקימדיה כדי לעודד כתיבת ערכי ויקיפדיה על ידי סטודנטים, זאת כדי לחלוק את הידע עם הציבור ולהרחיב את הידע החופשי בתחומי המדע וההנדסה.

לאחרונה התקיים מפגש חשיפה לסגל הטכניון, שנועד לעודד כתיבת ערכים מדעיים וטכנולוגיים בוויקיפדיה על ידי סטודנטים בטכניון, במסגרת הקורסים אותם הם לומדים במוסד האקדמי. 

ויקיפדיה העברית היא האתר החמישי בישראל במונחי צפיות, עם כ-2,000 צפיות בדקה. כיום קיימים בוויקיפדיה הישראלית יותר מ-300 אלף ערכים, אולם ניכר מחסור כמותי ואיכותי בכל הנוגע למקצועות ה-STEM – מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה.

ד"ר קרן שצמן, רכזת אקדמיה ופרויקטים בוויקימדיה, הסבירה כי העמותה פועלת להרחבת מאגר הידע החופשי באינציקלופדיה מבוססת חכמת ההמונים. "במסגרת זאת אנחנו מבקשים לעודד סטודנטים לכתוב ערכים בתחומי הלימוד שלהם, מה שיוסיף למידע החופשי כמות ואיכות. אף שוויקיפדיה אינה מקור אקדמי, כ-85% מהסטודנטים בישראל נכנסים לשם לטובת presearch – הבנה של מונחים בסיסיים וקבלת רקע על הנושא – לפני שהם פונים למאמרים אקדמיים, ולכן חשוב שהמידע יהיה איכותי ואמין".

"כתיבת ערכים בוויקפדיה היא אמצעי יעיל להפצת ידע"

במפגש השתתפו ראשת המרכז לקידום הלמידה וההוראה בטכניון, ד"ר אולגה צ'ונטונוב, היו"ר האקדמי של החממה החברתית בטכניון, ד"ר מירב אהרון-גוטמן, מנהלת החממה, רונית פיסו, סטודנטים וחברי סגל. ד"ר אהרון-גוטמן אמרה כי שיתוף הפעולה עם ויקימדיה הוא חלק מהמעורבות החברתית שהחממה החברתית מנסה לעורר בטכניון. "האקדמיה היא מוסד ציבורי ויש לה תפקיד כלפי הסטודנטים, אך בה בעת יש לה תפקיד כלפי הציבור הרחב. כתיבת ערכים בוויקפדיה היא אמצעי יעיל להפצת ידע למורים, תלמידים ולכל מי שמבקש ללמוד בכוחותיו הוא מחוץ לגבולות הקמפוס".

דפנה לוין, דוקטורנטית ועוזרת הוראה בקורס "סוגיות בסוציולוגיה אורבנית", סיפרה על העבודה עם הסטודנטים. "מדובר בעבודה מוקפדת. יש לברר מה הערך המוסף שלנו אל מול ערכים באנגלית. אנחנו מעודדים סטודנטים וסטודנטיות להעלות דימויים מקוריים. הצורך לכתוב בצורה מתומצתת הוא מורכב ומהווה שיעור חשוב עבור הסטודנטים".

סטודנטים בטכניון כבר השתתפו בכתיבת ערכים בוויקיפדיה. הערך "מרחב ציבורי", שנכתב בקורס של ד"ר אהרון-גוטמן, כבר זכה ב-5,000 צפיות, ו"נקבוביות", שנכתב במסגרת קורס של פרופ' אורי שביט, זכה בכ-6,000.

במפגש סיפרה זוהר וייס, סטודנטית לתואר שני במסלול תכנון ערים בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים, כי כתיבת הערך "דיור שיתופי" שילבה בין העניין האישי שלה לבין הידע המקצועי שהיא רוכשת בלימודיה. "בסופו של דבר, זה פרי של עבודת מחקר לכל דבר, אבל ההשפעה שלה גדולה, כי המידע מגיע לקהל ממש רחב, וזה בהחלט מרגש".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים