"הבעיה היא לא NSO – אלא ממשלת ישראל"

"לא בטוח שיש בעיה משפטית במכירת פגסוס למדינות שמפרות זכויות", אמר עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לדיני הגנת הפרטיות, בראיון בעקבות התחקיר שקבע שישראל משתמשת במכירת התוכנה של NSO לקידום אינטרסים בינלאומיים

יש תוצאות למאבק. עו"ד יהונתן קלינגר, מומחה לדיני הגנת הפרטיות, היועץ המשפטי לתנועה לזכויות האזרח.

"אסור לתת ל-'רעים' להיכנס לטלפונים שלנו, האזרחים. מדובר בפעולה הכי פולשנית שניתן להעלות על הדעת", כך אמר היום (א') בראיון לאנשים ומחשבים עו"ד יהונתן קלינגר, שמתמחה בדיני הגנת הפרטיות.

עו"ד קלינגר אמר את הדברים בעקבות שני תחקירים שפורסמו באחרונה – האחד של הניו-יורק טיימס, שראה אור בסוף השבוע, ובו צוין שישראל השתמשה ב-NSO ובכלי של החברה, פגסוס, כדי לקדם את היחסים הבינלאומיים שלה, כולל בפעמים שהובילו למקרים חמורים; והשני – התחקיר של כלכליסט מלפני כשבועיים, שלפיו המשטרה עקבה אחרי טלפונים של אזרחים, לכאורה ללא צו של בית משפט.

"אין לי כל טענה ל-NSO. כמו כל ישות מסחרית, היא רוצה למכור, וכמה שיותר, לכמה שיותר לקוחות. הבעיה של כולנו היא ממשלת ישראל, וגם משטרת ישראל", אמר.

לדברי עו"ד קלינגר, "כדי למנוע מצבים שעלולים להיות בעייתיים, יש לערוך כמה פעולות: לעצור את השימוש במקומות שבהם יש ספק לגביו, למנוע מצבים שבהם הלקוחות עושים ברוגלה שימוש לרעה – למשל לקבוע ש-'האזנה' משמעה רק האזנה ולא פשפוש בהתכתבויות עבר, ולוודא שההאזנה תבוצע רק דרך ספקיות הסלולר והאינטרנט".

"המסחר בפגסוס – כמו מסחר בכל כלי נשק אחר"

התחקיר של הניו-יורק טיימס, שאחד מעורכיו הוא העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, העלה שישראל הפכה את תוכנת הריגול המתקדמת של NSO למרכיב מרכזי במדיניות הביטחון הלאומי שלה, ונעזרה באישור הרישיונות למכירתה על ידי משרד הביטחון, שמחויב על פי חוק, כדי לשפר את יחסיה עם שורת מדינות. עוד פורסם כי החוזה של סעודיה עם NSO הוארך לאחר שיחה בין יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, לראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו; שה-FBI רכש את פגסוס, אבל החליט לבסוף שלא להפעיל אותה; ושה-CIA קנה את הרוגלה עבור ממשלת ג'יבוטי, אף שזו הפרה זכויות אדם.

מלשכת ח"כ נתניהו נמסר בתגובה כי "הטענה שהוא הציע למנהיגים מערכות בתמורה להישג מדיני כלשהו היא שקר מוחלט. כל המכירות של חברות ישראליות למדינות זרות נעשות באישור ובפיקוח של משרד הביטחון".

עו"ד קלינגר אמר ש-"השימוש של ישראל במסחר ברוגלה הוא ככל מסחר שהיא עושה בכלי נשק אחר. הוא יכול להיות שימוש חיובי או שלילי. הייתי מעדיף שישראל תמכור את מוצרי הסייבר ההתקפי אך ורק למדינות שיש להן 'גב' דמוקרטי חזק". הוא ציין ש-"אף שיש בעיה במכירת הרוגלה למדינות שידועות בהפרת זכויות אדם, לא בטוח שמעבר לבעיה המוסרית יש בעיה משפטית. באשר לנזק האפשרי למדינת ישראל – הרגולטור הוא שצריך לקבוע האם במכירה שכזו נגרם נזק שכזה או לא".

"בהחלט ייתכן שהשימוש של המשטרה בפגסוס חרג מהמותר"

בתחקיר של כלכליסט נטען ששוטרים, או האקרים בשירות המשטרה, חדרו באמצעות תוכנת פגסוס של חברת הסייבר ההתקפי NSO למכשירים של אזרחים שונים, בהם מובילי מחאת בלפור, עוזר בכיר לפוליטיקאי ופעיל חברתי שחיפש יחסי מין עם גברים באפליקציית גריינדר בעודו נשוי לאישה. במקרים מסוימים, נכתב, החדירות בוצעו ללא צו של בית המשפט, שמתחייב בחוק. המשטרה הכחישה בתחילה את ממצאי התחקיר אולם כמה שעות לאחר מכן טען המפכ"ל, קובי שבתאי, שאם היו מקרים של פריצות למכשירים בניגוד לחוק באמצעות פגסוס – הדבר יטופל.

"החשש: שימוש של המשטרה בפגסוס למטרות שנגועות במניעים פוליטיים".

"החשש: שימוש של המשטרה בפגסוס למטרות שנגועות במניעים פוליטיים". צילום: BigStock

בעקבות התחקיר החל מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בבדיקת הממצאים שעלו ממנו והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הקים צוות בדיקה של הנושא. אלא שמנדלבליט ניקה את המשטרה, בטענה שאם בוצעו פריצות – הן לא תוצאה של מדיניות מערכתית. יש לציין שבתחילה דווח שבדיקת היועץ המשפטי תעסוק בשנים 2020 ו-2021, אולם אתמול הוא הבהיר שלא כך הדבר.

לדברי עו"ד קלינגר, "הרכישה של המשטרה את פגסוס לא נעשתה בצורה שקופה, והיא גם השתמשה, ככל הנראה, בהיתר שניתן לה כדי לעשות שימוש שחורג מהסמכות שבהיתר. עוד בעיה היא החשש לשימוש בכלי לטובת מטרות שאינן חקירה טהורה, אלא למטרות שנגועות במניעים פוליטיים".

הוא אמר כי "ייתכן שהמשטרה השתמשה בפגסוס רק באופן שתואם את מה שהותר לה על ידי בתי המשפט, אבל בהחלט ייתכן שהשימוש חרג מעבר למותר. למשל, על מנת לקרוא התכתבויות במכשיר הטלפון נדרש צו חיפוש ולא צו האזנה. למשל, לפי פרסומים, נעשה שימוש ברוגלה במטרה לעקוב אחר ראשי ערים. עכשיו, ברור שאותם ראשי ערים משוחחים, במסגרת תפקידם, עם אנשים רבים, כולל ח"כים ושרים. פה יש חשש שהשימוש ברוגלה נעשה באופן ש-'מגרד' את התחום של 'שימוש פוליטי'. אבל אז נוצר נזק נוסף: במעשיה, המשטרה מאותתת לאותם אישי ציבור 'היזהרו מאיתנו'. אני מזכיר לקוראות ולקוראים שבסופו של דבר, החקירות נגד אותם ראשי הערים, הסתיימו בלא כלום".

"יש למנוע מצב שבו המשטרה משפיעה על השדה הפוליטי", התריע עו"ד קלינגר.

שלו חוליו, המנכ"ל היוצא והנשיא הנכנס של NSO.

שלו חוליו, נשיא NSO וממייסדי החברה. צילום: יונתן בלום

"NSO פה כדי להישאר"

בתוך כך, אמש התראיין שלו חוליו, ממייסדי ומנכ"ל NSO, לחדשות סוף השבוע של ערוץ 12. הוא אמר בראיון כי "מי שקורא עיתונים חושב שעל חצי מאוכלוסיית העולם יושבים עם פגסוס. האמת היא שאין יותר מ-200 מטרות בעולם בכל רגע נתון. 200 מטרות, על זה אנחנו מדברים… אם נעשה שימוש בכלים שלנו בשביל לתפוס פושעים, רוצחים, אנסים, טרוריסטים, המבוקש מספר 1 בעולם, כמו אל צ'אפו – לא יהיה בן אדם יותר גאה ממני שטכנולוגיות ישראליות לקחו חלק בדבר הזה".

לדברי חוליו, "כל עוד אין פתרון אחר לטרור ולפשיעה, לטכנולוגיות האלה לא יהיה תאריך תפוגה. אני פה כדי להישאר. אנחנו, NSO, פה כדי להישאר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים