קנדה תמכה באוקראינה – ורוסיה תקפה אותה בסייבר

האקרים שלוחי רוסיה תקפו את מערכות ואתר המשרד לפיתוח כלכלי ולשפות רשמיות של קנדה וגרמו ל-"שיבוש בן ימים רבים", לפי מקור במשרד ● מדובר בעוד מתקפה במלחמת הסייבר בין רוסיה לאוקראינה ולתומכיה במשבר הנוכחי

לא חברות בסייבר. רוסיה וקנדה.

מערכות ואתר המשרד לפיתוח כלכלי ולשפות רשמיות הקנדי חוו כמה מתקפות סייבר בימים האחרונים. הממשל בבירה הקנדית, אוטווה, העריך כי מקור המתקפה הוא ברוסיה. זאת, על רקע תמיכתה של קנדה באוקראינה ומשלוח נוסף שהיא הוציאה של סיוע צבאי למדינה, שרוסיה מאיימת עליה בימים אלה.

אנשי ה-IT בממשל הקנדי עמלים על התאוששות המערכות, לאחר שהרשתות חוו "שיבוש בן ימים רבים", כפי שאמר מקור עלום במשרד לפיתוח כלכלי. המשרד לפיתוח כלכלי הקנדי והסוכנות לאבטחת הסייבר של המדינה לא הגיבו לדיווח. "המשרד היה יעד למתקפת סייבר, אבל לא ברור אם הרוסים, שהם ככל הנראה אלה שערכו את המתקפה, פרצו למערכת – או הצליחו רק לשבש את השירות שלה", הוסיף המקור.

משרד האוצר הקנדי אישר אתמול (ב') כי המשרד לפיתוח כלכלי "סבל מתקרית סייבר", וכי סוכנויות הממשל והביטחון במדינה פועלות לתיקון הנזקים ולהשבת המערכות לשגרה. לפי אנשי האוצר באוטווה, אירוע הסייבר זוהה בשבוע שעבר – ב-19 בחודש.

"שירותים קריטיים של המשרד פועלים כעת", צוין בהודעת המשרד. "חלק מהגישה לאינטרנט ולשירותים מבוססי האינטרנט לא זמין כעת. זאת כחלק מהמאמצים להשבת המערכות לפעולה סדירה… בשלב זה אין כל אינדיקציה לכך שמשרדי ממשלה אחרים הושפעו מהאירוע הזה". המשרד ציין שלא ייכנס לפרטים נקודתיים אודות המתקפה, "מסיבות מבצעיות".

התרעה עדכנית לארגונים קנדיים לחזק את ההגנה

במקביל, CSE – המוסד לביטחון התקשורת, גוף האבטחה וההצפנה בקנדה – הנפיק התרעה עדכנית, שבה הוא מזהיר ארגונים במדינה ממתקפות סייבר ומפציר בהם לחזק את הגנתם. "אנחנו מודעים לפעילויות של מדינות זרות, שמייצרות איומי סייבר", נכתב בהתרעה, "לרבות כאלה המבוצעות על ידי שחקנים שלוחי רוסיה. מטרתם היא לפגוע במפעילי רשתות תשתית קריטית בקנדה, ובטכנולוגיות ה-OT וה-IT שלהם". מטרת ההתרעה, הסבירו ב-CSE, היא "להגביר את המודעות ולמשוך תשומת לב נוספת לפעילות איומי סייבר ידועה, שנעשית בגיבוי רוסי".

המשרד הקנדי לפיתוח כלכלי עובד בשיתוף פעולה הדוק עם ה-CSE. זאת, בשל המנדט של הסוכנות לאסוף מידע זר ולצאת למתקפות סייבר נגד יריבים זרים. הוא גם זה מבין הגופים הקנדיים שמוביל את מסע הלחצים נגד רוסיה, על רקע החשש שתפלוש לשכנתה, אוקראינה. השרה מלאני ג'ולי בילתה את רוב השבוע שעבר בפגישות עם גורמים רשמיים בקייב. בנוסף, בשבוע שעבר הודיעה אוטווה על מתן הלוואה בסך 120 מיליון דולר לממשלת אוקראינה, ואף התחייבה, שוב, שחיילים קנדיים יאמנו את כוחות הביטחון של המדינה.

מלחמת הסייבר הרוסית נגד אוקראינה כבר החלה

יש לציין שבניגוד למתקפה הפיזית של רוסיה נגד אוקראינה, שהיא בינתיים בגדר פוטנציאל, מתקפת הסייבר של מוסקבה נגד קייב כבר החלה: בימים האחרונים הותקפו מערכות מחשוב של גופים אוקראיניים, ומומחים מסיסקו ציינו שיש קווי דמיון ביניהן לבין מתקפות שביצעה בשנים האחרונות קבוצת ההאקרים NotPetya, שעל פי ההערכות פועלת בשליחות הקרמלין.

מנגד, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר לפני ימים אחדים כי "הממשל האמריקני עשוי להגיב למתקפות הסייבר הרוסיות על אוקראינה – באותה דרך, ב(מרחב ה)סייבר". אלא שמומחים טענו שהאיומים האלה לא עושים רושם על משטרו של ולדימיר פוטין ומעידים על "חשיבה מיושנת ומוטעית" של ביידן.

מתנגדי רוסיה שכבר פעלו הם חברי קבוצת הפרטיזנים של בלרוס, שתקפו בימים האחרונים את בסייבר את מערכות המחשוב של מערכת הרכבות במדינה. מטרתם היא לשבש את פעילות הרכבות, כדי לעכב את ההגעה והפעילות של הכוחות הגדולים של צבא רוסיה, שפרוסים בימים אלה על גבול בלרוס-אוקראינה. זאת, לאחר שנשיא בלרוס, אלכסנדר לוקשנקו, אפשר לידידו פוטין לשלוח את כוחות הצבא שלו לשם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים