"שוק העבודה לא יחזור למה שהיה ועל החקיקה להתייחס לכך"

"החקיקה צריכה להתייחס לתעסוקה העתידית, לעובד כאל פרט ולמיצוי שוק העבודה הפוטנציאלי", כך אמרה היום (ב') שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, בדיון בכנסת

יוזמת ההצעה. שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי.

"שוק העבודה לא יחזור למה שהיה ועל החקיקה להתייחס לכך. היא צריכה להתייחס לתעסוקה העתידית, לעובד כאל פרט ולמיצוי שוק העבודה הפוטנציאלי", כך אמרה היום (ב') שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, בישיבה של ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, שדנה באתגרי ההון האנושי בעולם התעסוקה.

ברביבאי התייחסה להחלטתה מלפני שבוע להקים צוות מקצועי שיבחן את ההיבטים של "כלכלת הפלטפורמה" ("הכלכלה המשתפת"). לדבריה, מטרת הקמת הצוות היא לבדוק את ההשלכות של צורות העבודה החדשות שנוצרו בעקבות המגפה, ולהמליץ על התאמה אליה של חוקי העבודה ומימוש זכויות העובדים.

בהתייחסה לענף ההיי-טק היא אמרה ש-"אין ספק שזה ענף חשוב מאוד לכלכלת ישראל וכבר בתחילת הקדנציה שלה, הממשלה קיבלה החלטה להגדיל את כוח האדם בו ל-15% מהמשק. המדינה צריכה לוודא שלאוכלוסיות שלא מיוצגות בו כיום תהיה הזדמנות שווה לעבוד בו, באותם המקצועות שהשכר בהם גבוה".

בדבריה ציינה ברביבאי גם את ההכשרות המקצועיות, שנמצאות תחת אחריות משרדה. אלה כוללות, בין היתר, 31 מכללות טכנולוגיות מתוך כלל 40 המכללות הטכנולוגיות הקיימות ו-24 סמינרים, מתוכם תשעה סמינרים חרדיים. שרת הכלכלה ציינה כי למרות הפעילות הרבה בתחום, הן לא מכוונות מספיק למקצועות שהמדינה רואה כבעלי עדיפות לאומית, כמו ההיי-טק, ולא נותנות הזדמנות שווה לכלל האוכלוסייה. "אמנם, המדינה לא צריכה לכפות (על מעסיקים – י"ק), אבל היא לא נותנת מספיק הזדמנויות שוות לכולם, כדי שיגיעו למקצועות שקשורים בענף ההיי-טק או למקצועות שמתאימים לכישורים שלהם", אמרה.

"צריך להסתכל לא רק על נתוני האבטלה והתעסוקה"

לדברי ברביבאי, "חשוב למצות את ההון האנושי. ההסתכלות כיום היא על נתוני צמצום האבטלה ושיעור התעסוקה, והיא צריכה לכלול גם את מה שלא מסתכלים עליו – האם העובדים מועסקים במקצועות שתואמים את הכישורים שלהם והאם המדינה עושה מספיק כדי לכוון אותם לשם. אנחנו עדיין לא שם, וזה יעד חשוב".

ח"כ מיכל רוזין הדגישה בהקשר זה את אי שילובם המספק של חרדים בהיי-טק, "מה שמוביל חלק גדול מהם (שלומדים גם לימודי חול – י"ק) לא לבחור במקצועות המדעיים".

התוצר של העובד הישראלי נמוך ב-60% מאשר בארצות הברית

תאיר איפרגן, הממונה על זרוע העבודה במשרד הכלכלה, הציגה לחברי הוועדה נתונים על התעסוקה בישראל. היא ציינה שהתוצר לנפש של עובד בישראל נמוך ב-60% מזה של עמיתו בארצות הברית.

עוד היא ציינה כי המחסור בעובדים בענף ה-IT עומד על 9%, כאשר השכר במגזר זה הוא בין הגבוהים בשוק, ועומד על ממוצע של 26 אלף שקלים לחודש.

נתונים נוספים מראים שרוב המועסקים מהבית בימים אלה הם מועסקות: 32% מהם.ן אלה נשים חרדית, 32% – נשים יהודיות שאינן חרדיות, ו-19% – נשים ערביות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים