משרד האנרגיה משיק אתר המכיל את "ספר הנפט" של ישראל

האתר הוא חלק ממאגר מידע לאומי פורץ דרך על חיפושי נפט וגז תת-ימיים ● ניר צנטנר מנמ"ר המשרד: "לאתר יכולת מיפוי המציגה מידע בתלת-ממד ואופטימיזציה של בסיסי הנתונים ועיבוד מידע" ● הפרויקט מוערך ב-5 מ' דולר

ניר צנטנר, הראש הנכנס של חטיבת התקשוב בנציבות כבאות והצלה.

מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה משיק בימים אלה את אתר ה-PRIME – מאגר מידע לאומי חדש המכיל נתונים שנאספו במהלך עשרות שנים של חיפושי נפט וגז טבעי בים, ואשר לא היו נגישים באופן דיגיטלי עד כה.

בכך מצטרפת ישראל למדינות רבות אחרות בהן קיים תיעוד דומה, בהן אנגליה, נורבגיה ואוסטרליה. האתר כולל, בין היתר, את "ספר הנפט", המכיל את המידע על בעלויות וזכויות החיפוש וההפקה בתחום הגז הטבעי והנפט בישראל, שעד היום לא היה זמין לציבור באופן מקוון ומיידי. 

בנוסף מנגיש האתר החדש נתונים גיאולוגים וגיאופיסיים רבים מקידוחים וסקרים שונים בים וביבשה, אשר נאספו במשרד ובארכיונים שלו.

האתר הפתוח לציבור הוא שלב אחרון וחלק מפרויקט רחב, שכלל את הקמת מאגר המידע, המכיל בין היתר תיעוד וניהול מידע מזכויות נפט וגז טבעי. המידע נועד לסייע, בין השאר, לפיקוח אחר הפעילות השוטפת המתקיימת בנושא.

האתר החדש של מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה. צילום מסך

האתר החדש של מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה. צילום מסך

בפרויקט הושקעו חמישה מיליוני דולרים

המערכת פותחה במשך שלוש שנים על ידי החברה הבינלאומית שלומברג'ה (Schlumberger) – החברה הגדולה בעולם בתחום אספקת שירותי תוכנה וציוד לתעשיית הנפט והגז הטבעי – שהסכימה לשתף פעולה עם ישראל. השיתוף נעשה באמצעות חברת מלם תים מישראל ובהובלת צוותים מקצועיים ממינהל אוצרות הטבע ואגף מערכות מידע במשרד האנרגיה, בראשותו של ניר צנטנר. על פי ההערכות, בפרויקט כולו כולל פיתוח האתר הושקעו חמישה מיליוני דולרים.

"מדובר בפרויקט טכנולוגי מורכב, המאפשר חשיפת מידע לציבור בעולמות הנפט והגז הטבעי. לאתר יכולת מיפוי מתקדמת, אשר מציגה מידע בתלת-ממד, בנוסף על אופטימיזציה של בסיסי הנתונים ועיבוד מידע המאפשר ניווט מהיר וחיפוש מידע רב באתר – יחד עם יכולת הורדת קבצים לשימוש עצמי באופן מהיר", כך אמר צנטנר בשיחה עם אנשים ומחשבים.

עוד הוא הוסיף כי "באתר יכולת הפקת מידע סטטיסטי על חיפושי הגולשים, המאפשר מיקוד המידע לעולמות הרלוונטיים, כאשר עדכון המידע באתר נעשה בתדירות גבוהה ובזמן אמת. בנוסף קיימת יכולת פנייה מקוונת דרך האתר לגורמי המקצוע במשרד, על מנת לקבל חומרים נוספים או הבהרות. המערכת והאתר מהווים קפיצת מדרגה טכנולוגית לחשיפת מידע איכותי לציבור".

ד"ר מיקי גרדוש, מנהל תחום גיאולוגיה, גיאופיסיקה ומידע במינהל אוצרות הטבע במשרד האנרגיה בירך אף הוא על הפרויקט ואמר: "האתר מנגיש בפעם הראשונה מידע רב החיוני ללימוד ולחקר של תת הקרקע למטרות שונות, בהן מחקר גיאולוגי וגיאופיסי, חיפושי גז טבעי, אגירה תת-קרקעית ועוד".

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דליה חזון

    כל הכבוד ניר, אין ספק שמדינת ישראל הרוויחה מהצטרפותך, לפני שנים, למנהלי טכנולוגיה בכירים בממשלה. התברכנו

  2. זריית חול בעיני הציבור

    חיים בסרט - 5 מיליון דולר לאתר.

  3. נפט וגז זה כל כך המאה העשרים

    בזבוז של חמישה מיליון דולר בתעשיית הדלקים הפוסיליים שעבר זמנה. מוטב היה לו משרד האנרגיה היה משקיע את הסכום הזה במערכות מידע לתמיכה במחקר ופיתוח של אנרגיות מתחדשות.

  4. דילברט

    נפט? באמת? ב 2022? לא ראיתם חדשות ב20 שנה האחרונות? לא שמעתם על משבר האקלים? כדאי מאוד שמשרד האנרגיה ישנה פוקוס

  5. אבי

    האתר גם מסביר את שוד מדינת ישראל על כך שמשקיעים הימרו במשך עשרות שנים במאות מיליארדים להגשים חלום , של תגליות נפט במיסוי שיקרי של 12 אחוז ? האתר גם מסביר את העניין של שינוי מיסוי לאחר תגלית ? זו הונאה ממש . אין דרך אחרת להגדיר זאת. הונאה בחסות החוק. הלאמה בחסות החוק.

  6. חבל שמתרכזים בעבר

    היום כשהכל הופך לחשמלי ועוד ועוד חברות רכב עוברות לייצר אך ורק חשמליות וכל העולם מתרחק מהנפט שהוא אנרגיית העבר בדיוק כמו פחם. מדינת ישראל משום מה ממשיכה להישאר בעבר בשביל רווחי טייקונים ואנשי ציבור ובניגוד לאינטרס הציבורי שהוא שמירה על הסביבה ועל האוויר נקי

  7. טומטום

    בשביל 5 מליון דולר הייתם פורסים אלפי פאנלים סולאריים. מי משקיע היום בגז ונפט ?! טימטום מטורף

אירועים קרובים