הממשלה יוצאת למכרז להקמת זירת מסחר דיגיטלית על נימבוס

המטרה: להנגיש למשרדי הממשלה את היישומים של יצרני צד שלישי על פלטפורמות גוגל ו-AWS, זוכות המכרז ● בפעם הראשונה, המכרז יפנה גם ליצרנים בינלאומיים, שאין להם נציגות ישירה בישראל

אביתר פרץ, מנהל מחלקת חדשנות ודיגיטל במינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר.

מינהל הרכש הממשלתי בחשב הכללי במשרד האוצר פרסם לפני כמה ימים קול קורא לקראת פרסומו של מכרז נוסף במסגרת פרויקט הענן הממשלתי נימבוס. נושא המכרז הפעם הוא שירותים לשוק הדיגיטלי הממשלתי.

למעשה, מינהל הרכש עורך מעין שימוע ציבורי למכרז להקמת זירת המסחר הדיגיטלית. המכרז, שיפורסם לאחר קבלת הערות וחוות דעת מהשוק בעקבות הקול הקורא שפורסם, מתייחס ליישומי צד שלישי של יצרני שירותי ענן בינלאומיים בתחומים שונים, שיהיו מעוניינים להטמיע את היישומים שלהם על פלטפורמות AWS וגוגל – שתי הזוכות במכרז נימבוס.

כיום, משרדי הממשלה לא יכולים להשתמש ביישומי צד שלישי שקיימים על פלטפורמות אלה, והמטרה של הממשלה היא לוודא שהשירותים שיוצעו למשרדים על פלטפורמות הענן במסגרת נימבוס יהיו אמנם מותאמים לתנאי השימוש וההגנה המחמירים שנקבעו בו.

המכרז טוב גם לשתי הזוכות בנימבוס – AWS וגוגל, שמעוניינות להעשיר את ההיצע שלהן בשוק הדיגיטלי. הכוונה היא לפתרונות, לדוגמה, בתחומי אבטחת המידע, ניהול האחסון, תשתיות בסיסי נתונים, קונטיינרים, ניהול מידע ועוד שורה ארוכה של יישומים, שלא קיימים כיום על הפלטפורמות האלה, או שהם לא עדכניים.

מה החידוש?

החידוש במכרז הזה הוא שהוא פונה ליצרניות הפתרונות הבינלאומיות שיש להן מה להציע לממשלה, בין אם יש להן נציגות ישראל ובין אם לאו. בשלב הראשון, הקול הקורא לקראת המכרז פורסם בעברית, אולם בשלב הבא הוא יפורסם באנגלית, לטובת השוק הבינלאומי. בכך מאפשרת הממשלה לחברות נוספות בשוק ה-IT להציע לה שירותים שונים ולהיות חלק מפרויקט המעבר שלה לענן ציבורי. ההערכה היא שיש אלפי פתרונות כאלה והטמעתם תייצר ערך כלכלי של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

בדברי ההסבר לקול הקורא שפרסם מינהל הרכש נכתב כי "במטרה להנגיש עבור הממשלה את עושר השירותים הרחב שקיים, אשר ניתן יהיה לצרוך על גבי פלטפורמת הענן, מגובש בימים אלה מכרז שמטרתו יצירת ערוץ רכישה של שירותי צד שלישי, והוספתם לשוק הדיגיטלי הממשלתי ולשווקים נוספים שירצו להשתמש בשירותי הנימבוס על העננים של שתי הזוכות. הממשלה מבקשת לקבל חוות דעת מהספקיות בשוק, ובהתאם לזה לצאת למכרז רשמי, כפי שהחוק דורש".

עוד נאמר בהקדמה למכרז כי בנוסף לשוק הדיגיטלי הממשלתי, הממשלה מתכוונת להקים שווקים דיגיטליים נוספים, עבור צרכים מיוחדים של משרדי הממשלה, שעבורם יש צורך בדרישות אבטחת מידע ופרטיות מוגברות (כנראה שהכוונה היא לגופים מסווגים – י"ק).

המועד האחרון להגשת ההערות לקול הקורא הוא 1 בפברואר. לאחר מכן יערוך מינהל הרכש את מסמכי המכרז ויפרסם גרסה מעודכנת – הפעם גם באנגלית, כאמור, במסגרת מכרז שאליו יוכלו היצרנים המעוניינים לספק את שירותיהם במסגרת נימבוס להגיש את הצעותיהם.

אביתר פרץ, מנהל בכיר לתחום חדשנות ודיגיטל במנהל הרכש הממשלתי, המנהל את פרויקט נימבוס, פרסם בסוף השבוע פוסט שבו הוא התייחס למכרז שהקול הקורא שייך אליו: "שלב זה הוא מכרז משלים המכוון לכל שירותי הצד השלישי הקיימים בשוק הדיגיטלי של הספקים שלנו, וכאלה שיצטרפו לשוק בעתיד. הוא מזמין אותם להצטרף לשוק הממשלתי הישראלי של נימבוס".

בשבוע שעבר דיווחנו שהממשלה תעלה בקרוב לעננים הבינלאומיים של AWS וגוגל שתי אפליקציות ראשונות, עוד לפני שיסתיימו עבודות הקמת העננים של חברות אלה בישראל. החלטה זו של הממשלה, בנוסף לקול הקורא ליצירת זירת מסחר דיגיטלית, מלמדים על כוונתה להאיץ את תהליכי המעבר לענן וההכנה לקראתו, ולהעמיד במבחן חלק מהיישומים והתהליכים.

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים