בלעדי

האפליקציות הראשונות בענן נימבוס יעלו כבר בעוד 10 שבועות

יישום פרויקט הענן הענק של הממשלה יוצא לדרך: בקרוב יחל "סוג של פיילוט אג'ילי ומתמשך", שבמסגרתו יועלו Data.Gov ואפליקציה לקיצור כתובות לענן נימבוס - כך חשף יוגב שמני, מנהל יחידת ממשל זמין ברשות התקשוב

יוגב שמני, מנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי.

שתי אפליקציות ראשונות יעלו לענן המחשוב הממשלתי, נימבוס, כבר בעוד 10 שבועות – כך חשף היום (ג') יוגב שמני, מנהל יחידת ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי. שמני דיבר במסגרת רב שיח וירטואלי, שנערך ביוזמת אנשים ומחשבים ושנושאו היה "ממשלה, שקיפות ונתונים". מנחה רב השיח היה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

"ענן נימבוס כבר החל", אמר שמני. "המכרז מאפשר להשתמש באזורי ענן בחו"ל, עד שאלה ייפרסו בארץ. לא נעלה מידע רגיש: בחרנו אפליקציות שניתן להעלותן לענן, וזה יהיה סוג של פיילוט אג'ילי ומתמשך. האפליקציות שיעלו בקרוב הן Data.Gov ואפליקציה לקיצור כתובות. אנחנו עובדים סביב השעון, וזה חדש ומאתגר. ברגע שנראה שזה עובד טוב נמשיך להאיץ ונוסיף עוד יכולות. נגמרו הדיבורים על נימבוס, הגענו לשלב המעשים, לתכל'ס".

נימבוס הוא פרויקט הענן הממשלתי והצבאי, שבמסגרתו עתידות מערכות המחשוב של גופים אלה להיות מועברות לענן. על הפרויקט התמודדו ארבע מהחברות המובילות בתחום הענן בעולם: AWS וגוגל, שזכו בו, וכן מיקרוסופט ואורקל (שהגישה עתירה לפסילת תוצאות המכרז – שנדחתה). כחלק מהיערכותן למכרז, כל אחת מהחברות הכריזה (ואורקל כבר פתחה) על הקמת אזור ענן ציבורי ודטה סנטר ייעודיים בישראל, מה שיביא אליהן לקוחות רבים, בהם כאלה שבגלל הרגולציה, מוכרחים שהנתונים שלהם יאוחסנו בתוך גבולות המדינה.

שמני כינה את נימבוס "בשורת הענן לממשלה" ואמר כי "זהו אחד הפרויקטים המורכבים ביותר שנעשו בישראל". לדבריו, "הקמת אזור נחיתה בענן הממשלתי של AWS וגוגל קלאוד תאפשר לכל משרדי הממשלה את הגשר לענן. הצבנו יעד מטורף – ונעמוד בו, נבנה משהו אחר. נבנה ארכיטקטורה בענן מאפס, ובצורה מאובטחת, בשיתוף פעולה מלא עם מערך הסייבר הממשלתי".

גרסה חדשה למערכת ההזדהות הלאומית

בדבריו הזכיר שמני את מערכת ההזדהות הלאומית, וציין כי יותר מ-2.2 מיליון אזרחים ואזרחיות נרשמו אליה. "אנחנו מבינים שהיה להם קשה להירשם", אמר. "לפני שלושה שבועות העלינו גרסה חדשה, שמרחיבה משמעותית את יכולות הרישום למערכת. זיהינו מה היה בעייתי, מה היו החסמים להרשמה – ותיקנו אותם. מועצה מקומית אחת כבר עלתה בימים אלה למערכת ההזדהות הלאומית ורשויות מקומיות נוספות יצטרפו אליה בקרוב".

כמו כן, הוא הבטיח כי "נמשיך לפתח את האזור האישי והאזור העסקי באתר הממשלה, ונוסיף להם עוד שירותים".

שמני ציין בנוסף ש-"מדי שנה יש גידול של 20% בשימוש במערך התשלומים הממשלתי המקוון, האזרחים מעדיפים לשלם בדיגיטל". בהתייחסו למחקר שממנו עלה שירדה שביעות הרצון מאיכות השירות הממשלתי אונליין הוא אמר כי "זה לא מחמיא לחלק מהמשרדים ופוגע במשרדים שעושים עבודה טובה בתחום. אנחנו משקיעים משאבים על מנת להעלות את שביעות הרצון של המשתמשים, על ידי שיפור השירות ושיפור חוויית המשתמש. אנחנו יודעים לנטר את חוויית הלקוח תוך כדי שימוש".

הממשלה נותנת גז לפרויקט נימבוס.

הממשלה נותנת גז לפרויקט נימבוס. צילום: BigStock

בהיבט האבטחה, אמר שמני ש-"כתפיסה, אנחנו לא שומרים מידע – למעט במקומות מצומצמים. אנחנו מציגים את המידע לאזרח ולאחר שהוא התנתק – דבר לא נשמר. אנחנו הגוף הכי מותקף בארץ, ולכן אנחנו משקיעים משאבים רבים בעולמות הסייבר ועומדים בכל תקן בינלאומי קיים".

הוא דיבר בהמשך על שתיים מהמגמות הבולטות בשנתיים האחרונות: העבודה ההיברידית והעלייה התלולה בשכר בהיי-טק. "העבודה ההיברידית היא אתגר לכולנו", אמר שמני. "המטרה שלנו היא לא להיות צוואר הבקבוק של הממשלה. השכר במשק הוא מטורף, והדרך היחידה שלנו לשמר אנשים היא באידיאולוגיה ובמידת ההשפעה שלהם. יש להם פיתויים מאוד גדולים בשוק".

עוד דבר ששמני ציין הוא ש-"הקורונה נתנה הזדמנות לקרב את הפריפריה עוד יותר. לכן, אנחנו עורכים בימים אלה מבצע לגיוס עשרות עובדי IT צעירים".

המשתתפים הנוספים ברב שיח היו: מקסים קורוסטישבסקי, מנהל אגף בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד הבינוי והשיכון; עמית ארמוזה, מנהל חטיבת פתרונות ניהול ב-NessPRO; ליאור ג'ורג'י, מנהל חטיבת טכנולוגיות מידע בבנק ישראל; וד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלתי.

המשך הדיווח מרב השיח – בימים הקרובים.

 

 

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. לא הייתי רוצה לחזור להיות עובד שם...

    אוירה לחוצה, עובדים לחוצים ומלחיצים... הארגון משתדל לפנק הרבה אמנם.. אבל זה לא שווה את זה! מישהו שהיה ונכווה.

  2. יגאל

    לא יודע למה אחרי קריאת הכתבה אני מרגיש יותר מוטרד בהיבט אבטחת מידע ביחס למצב הקיים ?

  3. אם לסבתא היו גלגלים....

    אז הממשלה היתה יודעת לכתוב אתרים....

אירועים קרובים