חיבוק ראשון לתינוקות שננטשו ואין מי שיאהב אותם

סיון אלמוז מעמותת חיבוק ראשון מספרת על התנדבות למען תינוקות נטושים ● במסגרת יוזמה של קבוצת אנשים ומחשבים, בכירים.ות בתעשייה יצאו בכל פעם למקטע בשביל ישראל, כתרומה לעמותות

סיון אלמוז, מנהלת פיתוח משאבים בעמותת חיבוק ראשון.

קבוצה של בכירים.ות בתעשייה, שמארגנת אנשים ומחשבים, יוצאת למקטעים בשביל ישראל, אשר חוצה את המדינה, כתרומה לעמותות. הנה סיפורה של עמותה אחת שכזו – עמותת חיבוק ראשון.

סיון אלמוז היא מנהלת פיתוח משאבים בעמותת חיבוק ראשון, אחת העמותות שהמיזם של אנשים ומחשבים מסייע להן. אלמוז מספרת על פעילות העמותה למען תינוקות שזה עתה נולדו ואין מי שיחבק אותם.

מהי העמותה ומה מטרותיה?
"עמותת 'חיבוק ראשון' מטפלת בתינוקות נטושים ובודדים בבתי החולים. העמותה נוסדה בשנת 2004 ומאז טיפלה באלפי תינוקות. מרביתם סובלים ממומים ובעיות רפואיות מורכבות, ונגזרת עליהם בדרך כלל שהות ממושכת בבית החולים, ללא טיפול אימהי מסור. 

העמותה מטפלת בתינוקות שנמצאים על הרצף שבין נטוש לבודד. תינוק נטוש הוא זה שהוריו וויתרו עליו באופן רשמי. לתינוק הבודד יש הורים, אך מסיבות שונות אין להם מסוגלות לטפל בו באופן נקודתי או בכלל, ולכן אין לתינוקות אלו סביבה תומכת שיכולה לסייע להם. מתנדבות חיבוק ראשון עוטפות אותם בחיבוק ואהבה, ודואגות להפיג את בדידותם עד שיוכלו להשתחרר מבית החולים לבית או למוסד קבוע.

חלק מהתינוקות, באופן מצער, ננטשים על רקע העובדה שצפי החיים שלהם נמוך, לכן ההתמודדות הרגשית בהתנדבות מהסוג הזה היא לא פשוטה".

מתי הוקמה העמותה ועל ידי מי?
"העמותה הוקמה ב-11/2004 על ידי מיכל קוריאט – אשת עסקים, שנתקלה בתופעת נטישת תינוקות ולא יכלה לעמוד מנגד. קוריאט הבינה כי רק באמצעות הקמת ארגון מסודר ניתן יהיה לתת מענה לתינוקות הללו".

כמה מילים על עצמך
"אני עובדת בעמותה 11 שנים. בהשכלתי עובדת סוציאלית. עבדתי בלשכות לשירותים חברתיים וליוויתי משפחות עם ילדים קטנים, בארגון אלו"ט ובמסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים.

בעמותה התחלתי כעובדת סוציאלית ומיד לאחר מכן מוניתי למנכ"לית העמותה, ושימשתי בתפקיד זה עד לפני שנתיים. כיום אני עוסקת בגיוס משאבים ומשמשת כסמנכ"לית העמותה".

כמה עובדים יש ב'חיבוק ראשון'?
"בעמותה יש שלוש עובדות בשכר, וכמובן מתנדבים ומתנדבות".

מה מקורות התרומות שלכם? מה הם יעדי הגיוס שלכם?
"העמותה פועלת מ-100% תרומות ציבוריות ואינה מקבלת תמיכה ממשרדי ממשלה או חברות גדולות. התרומות מגיעות מאנשים פרטיים, חברות קטנות ומשרדים פרטיים, קרנות בארץ ובחו"ל ומארגון עיגול לטובה. התקציב השנתי של העמותה הינו כ-1,200,000 שקלים".

עמותת חיבוק ראשון

עמותת חיבוק ראשון

תני דוגמה אחת או שתיים לפעילות התנדבות מיוחדת שזכורה לכם
"ג' נולד בבית חולים במרכז הארץ, לאחר סיבוכים חמורים במהלך הלידה. הרופאים העריכו כי הוא סובל מפגיעה נוירולוגית חמורה וכי יסבול מפיגור קשה, מחרשות ומעיוורון. הוריו נטשו אותו ברגע לידתו ומעולם לא התעניינו בו יותר. 

האמהות המתנדבות של 'חיבוק ראשון' החלו באופן מיידי לשהות במחיצתו ולטפל בו שעות רבות בכל יום. ג' היה תינוק מאוד לא רגוע, בכה שעות ארוכות (ככל הנראה עקב בעיותיו הנוירולוגיות) ולעיתים לקח זמן רב להרגיע אותו. המפגש של המתנדבות עימו היה כרוך בקושי רגשי רב – הן ידעו על מצבו הרפואי וחשו עד כמה הוא סובל.

אט אט, באהבה ובהתמדה, החל ג' להירגע ולהתרגל לחום ולאהבה של הדמויות המוכרות.

לאחר מספר חודשים החל ג', להפתעת הצוות הרפואי, להגיב לקול, למגע ואף החל לחייך אל המתנדבות – הדמויות המוכרות.

לאור ההתקדמות הלא צפויה של ג' הוחלט לשנות את ההחלטה המקורית ולא להעבירו למוסד, אלא לחפש עבורו משפחה אומנה חמה ואוהבת.

ואכן, בסופו של דבר, נמצאה משפחת אומנה המנוסה בטיפול בילדים פגועים, וג' נמצא היום בבית המספק לו את כל החום, האהבה והטיפול המסור להם הוא זקוק.

המתנדבות של 'חיבוק ראשון' שינו את מסלול חייו של ג'.

תני בבקשה דוגמה נוספת
"ר', בת למשפחה מהמגזר החרדי, נולדה עם תסמונת דאון. הוריה החליטו לנטוש אותה, ור', תינוקת מקסימה, נשארה בודדה בבית החולים עד שתימצא לה משפחת אומנה. מתנדבות 'חיבוק ראשון' הגיעו לאהוב ולחבק את ר'. הן ליוו אותה לילות כימים במשך השבועות בהן שהתה בבית החולים, ושימשו 'אמא' חליפית עבורה, במקום האמא שנטשה אותה. המתנדבות החזיקו אותה על הידיים, שרו לה שירים, חיבקו, נישקו והעניקו לה אהבה. ר' עוררה אצל כל מי שפגש בה את הצורך לחבק, לעטוף ולהגן. ר' שוחררה לאחר מספר שבועות למשפחת אומנה.

האהבה והחום שקיבלה ממתנדבות 'חיבוק ראשון' תרמו בצורה בלתי רגילה להתפתחותה של ר' וליכולת שלה ליצור קשר, ונטעו בה את הביטחון כי היא רצויה ואהובה, ביטחון שהנו כה נחוץ להמשך חייה".

לאתר העמותה היכנס לקישור הבא.

תגובות

(11)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נורית גליקמן

    אני יוצאת לגמלאות בעוד 5 חודשים במקצועי אני אחות שעבדה בתינוקיה ובמחלקת מעבר בבי"ח רמב"ם ובתל השומר ומעל 20 שנה עבדתי בבריאות הצבור אני סבתא ל_17 נכדים בלי עין הרע ומעוניינת להתנדב

    1. נורית גליקמן

      עד כה טרם נעניתי לבקשתי אודה על תגובתכם

  2. שמחה אטל 0584185770

    שלום וברכה מעוניינת בהתנדבות עם תינוקות .אני סבתא צעירה .יש לי כוח פיזי ורוחני .אני מציינת שאני חבדניקית וגרה בירושלים ישר כוח על הפעילות שלכם . תודה רבה

  3. אסתר קרטיס

    האם העמותה פועלת בבית חולים מאיר, כפר סבא?

  4. ויקטוריה אילתי

    אני בת 59 אמא ל4 בנות גדולות ממש אשמח להתנדב גרה בתל מונד אוהבת מאוד תינוקות

  5. רחלי

    אין מילים לתאר את מה שאתם עושים בשביל התינוקות האלה כל הכבוד

    1. זכות רחל

      אשמח להתנדב באהבה לחיבוק ראשון.אמא ל2 ילדים ו4 נכדים

  6. רוסנה )שוש ( זינגר

    כבר זמן רב אני רוצה להתנדב לפרויקט החיבוק. אני אשה מבוגרת אבל בהחלט מסוגלת לעטוף ילד באהבה. איך אני עוזרת?

אירועים קרובים