2022: בכמה יצמח ענף ה-IT ומה תהיינה הטכנולוגיות החמות?

ד"ר ג'ימי שוורקצקוף, מנכ"ל STKI, מעריך בראיון סיכום שנה לפודקאסט אנשים ומחשבים כי ענף ה-IT יצמח בשנה הבאה ב-10% ● וגם: מה עשה הענן לשוק הישראלי והאם צפויים עוד מיזוגים ורכישות?

ד''ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ''ל STKI.

 

מנחה: יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. עורך: אורי אלון.

האם ענף ה-IT שרד את הקורונה, כמו כל ההיי-טק?
"אין ספק שאנחנו בסופה של שנה מאתגרת. הקורונה שינתה לחלוטין את הענף. 2020 הייתה שנה קשה, ב-2021 התחלנו להתאושש ולדעתי, 2022 וגם 2023 יהיו השנים שבהן ניישם את כל השינויים, את כל מה שחלמנו עליו כל השנים.

הסיבה לכך היא שמבנה המשק השתנה לגמרי: העובדים לא חוזרים למקומות העבודה באופן מלא והעבודה היא היברידית. זה אומר שה-IT יצטרך לתת מענה מבחינת תשתיות, מערכות דיגיטליות, מחשוב וכמובן – סייבר".

מה היה היקף השוק בישראל השנה ובכמה אתה צופה שהוא יגדל בשנה הבאה?
"שוק ה-IT השנה, 2021, מוערך בשבעה מיליארד דולר. זה שוק שמורכב מהרבה קטגוריות, כך שזו הערכה גסה וכוללת. לפי מה שאנחנו רואים כעת, הוא יצמח ב-10%, וזה מסמל את המשך ההתאוששות מ-2020. השנה נראה את היישום של מעבר ארגונים לשימוש בדיגיטל אמיתי".

איך השינוי יבוא לידי ביטוי?
"נראה שכל הנושא של הטרנספורמציה הדיגיטלית ישתנה. לדעתי, עד כה זה היה עולם של פייק דיגיטל. ארגונים פיתחו אפליקציות, הקימו אתרים וחשבו שזו טרנספורמציה דיגיטלית. עכשיו עוברים למה שנהוג לכנות פרסונליזציה עסקית, וזה דורש כמות עצומה של נתונים. לכן, אתה רואה יותר ויותר ארגונים שממנים תפקידים של CDO (מנהל דיגיטל ראשי – י"ק), כדי לנהל את כל האפליקציות המטורפות האלה".

אילו מגמות אתה צופה בענן, על רקע מכרז נימבוס?
"רוב האנשים מערבבים בין נימבוס למהפכת הענן האמיתית. נימבוס זה חוזה ממשלתי עם שני גופים – גוגל ואמזון – שזכו בו. הממשלה נותנת למשרדים תשתיות והחליטו שהענן שלהן יהיה הפלטפורמה לכל משרדי הממשלה. אבל, למעשה, הם קבעו תקן עם רף גבוה של אבטחה למעבר לענן של משרדי ממשלה, וכאן היתרון הגדול. כעת, כל המגזרים האחרים ירצו לעבור לענן, כי הרי גוגל ואמזון לא יקימו שני סוגים של דטה סנטרים. מבחינה זו, השוק הישראלי הרוויח בגדול, וזה יעודד עוד ארגונים לעבור לענן, כי אין ברירה. כדי ליישם את כל תהליכי הדיגיטציה, הבינה המלאכותית ולימוד מכונה אתה חייב לעבור לענן.

מכרז נימבוס עורר את השוק ובסוף יהיו ארבע חברות שייתנו שירותים לכל הארגונים, כאשר בניגוד לממשלה, כל ארגון יוכל לבחור את רמת השירותים שהוא ירצה, שזה גם עניין כספי".

כיצד הכניסה של ארבע חברות הענק לשוק תשפיע על ענף הדטה סנטרים?
"אחד הדברים שנימבוס עשה הוא שארגונים מבינים שהם לא חייבים את חדרי המחשב שלהם אצלם במשרדים, והם יעבירו את זה לאותם דטה סנטרים, שיארחו אותם. מבחינה זו, אני לא חשוב שתהיה פגיעה. יש מקום לכולם".

אילו עוד מגמות צפויות?
"בזמנו, בשנות ה-70', היה צריך הרבה מהנדסי תעשיה וניהול, כדי שיממשו תהליכי אוטומציה בארגונים. אחר כך בא ה-ERP וארגונים לא היו צריכים כבר את התפקידים האלה. כיום אני צופה חזרה: כדי ליישם את כל הדיגיטציה בארגון, חייבים את אותם מהנדסי תעשיה וניהול, על מנת שיתמודדו עם כל האתגרים הקיימים. ואכן, אני רואה שחברות מפרסמות מודעות דרושים לתפקידים אלה.

נושא אחר הוא ההון האנושי: אנחנו בתקופה בין דורית. בסוף שנות ה-80' ובשנות ה-90' הייתה העלייה הרוסית, שתרמה רבות לענף. הם יוצאים לפנסיה ואין עדיין דור שיכול להחליפם. היה עשור אחד או שניים שבהם הילודה אצל הצעירים היא בגילאים מבוגרים יותר, ואלה הפערים שחסרים כיום, וייקח זמן עד שהם יצטרפו למעגל העבודה".

מה דעתך על ייבוא עובדים?
"אני לא מאמין בזה, כי המחסור הוא רוחבי בכל המקצועות, ולא רק מהנדסים, ואת זה לא הגיוני להביא מחו"ל. אני כן רואה תופעה שיותר ויותר חברות מבצעות פעילות בחו"ל, כדי להתגבר על המחסור בכוח אדם".

האם צפויים השנה מיזוגים ורכישות בענף ה-IT?
"יש שני מודלים של מיזוגים: האחד – שרוכשים 100% מהחברה, ואז יש נטישה של עובדים, וזה מודל שלא הצליח עד היום. השני הוא מודל של 60% שליטה, ומשאירים את ההנהלה והעובדים (בארץ – י"ק), וזה עובד טוב. ללא ספק יהיו מיזוגים. יש חברות על המדף, רק שהמחירים שהן דורשות גבוהים מאוד".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עמית

    חולק על כבודו. השילוב ההיבירדי יוצר המון תקלות בעיות סנכרון שירותים שלא מתפקדים. או במילים אחרות "מה שלא פשוט... פשוט לא יהיה"

  2. דותן

    אין ספק שהענן הינה פלטפורמה רצויה למגוון תהליכים, אבל לציין שהמעבר לענן הינה חובה? זאת אמירה פשטנית. מה עם ביצועים? אמינות? פרטיות המידע ועוד סיבות מאתגרות. פלטפורמה היברידית המשלבת בין יתרונות ה Onprem המקומי לענן הוא השילוב המנצח.

אירועים קרובים