הבורסה מסכמת שנה: 55 חברות היי-טק הצטרפו למסחר

מדובר בקרוב ל-60% מכלל החברות שהצטרפו השנה למסחר בתל אביב ● ענף ההיי-טק בלט ב-2021 גם בסכומי הגיוסים מהנפקות ובעליות במדדים ● וגם: איזו חברת היי-טק בורסאית היא בעלת השווי הגבוה ביותר?

שנה של עליות (בעיקר) לחברות ה-IT הגדולות בבורסה בתל אביב.

גם הבורסה בתל אביב נהנית מהפריחה בהיי-טק הישראלי: מנתונים שהיא פרסמה היום (ד') עולה כי השנה הצטרפו אליה 93 חברות חדשות, בהן 55 חברות היי-טק ושמונה שותפויות מחקר ופיתוח. עם זאת, מדד ת"א-טק עלית, שכולל את חברות ההיי-טק הבולטות שנסחרות בתל אביב, עלה השנה ב-4% – פחות מהעלייה שנרשמה במדדים העיקריים האחרים בבורסה והרבה פחות מהעלייה בשנה שעברה. מדד ת"א-טכנולוגיה רשם גידול של 7%. לעומת זאת, מדד ת"א-נדל"ן, שבשנה שעברה ירד ב-4.6%, זינק השנה ב-40%. בסיכום חמש השנים האחרונות זינק מדד ת"א-טכנולוגיה ב-169% ומדד ת"א-נדל"ן – ב-165%.

מדד ת"א-35 עלה ב-2021 ב-26% ומדדי ת"א-90 (מדד הדגל של הבורסה) ות"א SME60 – ב-29% וב-24%, בהתאמה. השניים האחרונים אף הגיעו לשיאים של כל הזמנים.

ההיי-טק – יותר מרבע מהחברות שנסחרות בתל אביב

מספר החברות הנסחרות בבורסה עומד על 540 – הנתון הגבוה ביותר מאז 2012, מתוכן 53 חברות דואליות. יותר מרבע מהחברות בבורסת תל אביב הן חברות היי-טק – 143 במספר. הן מחולקות ל-12 תתי ענפים, ששלושה מהם נוצרו בשנה האחרונה – רובוטיקה ותלת ממד, אנרגיה מתחדשת ופודטק. יצוין כי תשע מהחברות החדשות שנכנסו למסחר בתל אביב עשו זאת באמצעות הכנסת פעילותן לחברות בורסאיות נסחרות ללא פעילות (הנפקות SPAC), מרביתן חברות היי-טק.

ברק עילם, מנכ"ל נייס.

ברק עילם, מנכ"ל נייס. צילום: CRC Media

חברת הטכנולוגיה בעלת ערך השוק והמשקל הגבוהים ביותר במדד ת"א-35 היא נייס – 59.7 מיליארד שקלים ו-6.8%, בהתאמה. ערכי השוק של חברות הטכנולוגיה הנוספות במדד זה הם: אלביט – 24.3 מיליארד שקלים, טאואר – 12.4 מיליארד, אורמת – 13.6 מיליארד, בזק – 13.3 מיליארד, נובה – 11.3 מיליארד, לייבפרסון – 7.4 מיליארד ומיטרוניקס – 8.8 מיליארד. גם המחזור היומי של נייס היה הגבוה ביותר מבין חברות ההיי-טק ובמקום השלישי ברשימה הכוללת – אחרי הבנקים לאומי והפועלים.

השנה גייסו חברות בתל אביב 10.5 מיליארד שקלים בהנפקות IPO, כאשר 12 מהן הצטרפו למדד ת"א-90, שמאגד את 90 החברות הנסחרות הגדולות ביותר. באופן כללי, גויסו השנה בהנפקות 25 מיליארד שקלים – עלייה של יותר מפי שניים לעומת השנה שעברה. 38% מהסכום – 9.525 מיליארד שקלים – גויס בהנפקת מניות טכנולוגיות, כאשר מרביתו (33% מהנתון הכללי) מהנפקת מניות של חברות היי-טק והיתר – של חברות ביו-מד. הנתח הבולט ביותר הוא של הסקטור הריאלי – חברות נדל"ן, מסחר ושירותים, אנרגיה ונפט, השקעות ותעשייה, עם 57%, וזה של הסקטור הפיננסי עומד על 5% בלבד. מדובר בעלייה לסקטור ההיי-טק: ב-2020 עמד הנתח של הענף מסך הגיוסים בהנפקות על 34% וב-2019 – על 12% בלבד.

היבט נוסף שענף הטכנולוגיה בולט בו הוא הגיוסים באמצעות אגרות חוב: השנה עמד הסכום על 3.8 מיליארד שקלים לעומת מיליארד שקלים בלבד בכל אחת מהשנים 2019 ו-2020. מחצית מהסכום גויס על ידי אלביט.

המשקיעים הזרים חוזרים לתל אביב

השנה חל גידול משמעותי בהיקף ההשקעות של משקיעים זרים בבורסה בתל אביב: הם רכשו מניות בסך של כתשעה מיליארד שקלים – הרבה מזה מניות של חברות היי-טק, לאחר שנתיים שבהן הם צמצמו את השקעותיהם.

חברת הפינטק פייר פיננשיאל טכנולוג'יז הצטרפה השנה כחברת בורסה, והיא מתכוונת להפעיל פלטפורמת פינטק אונליין להפצת קרנות נאמנות פתוחות לציבור בישראל, באופן דיגיטלי. עוד השנה, שלוש חברות הצטרפו ל-TASE-UP, הפלטפורמה הטכנולוגית של הבורסה: הסטארט-אפ ויו, שמציע מערכת לעולמות הבנייה, קרן ההון-סיכון גרופ11 ו-PSC.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה.

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה. צילום: פלי הנמר

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה, אמר כי "אנחנו מסכמים את 2021 עם מספר שיא של קרוב ל-100 חברות חדשות, רובן חברות היי-טק. הבורסה משקפת כיום יותר מתמיד את הצלחת הכלכלה המקומית ואת המקום המשמעותי שיש בישראל לסקטור ההיי-טק. הבורסה היוותה השנה כלי מרכזי ומשמעותי להמשך הפעילות העסקית של החברות הישראליות, תוך עניין הולך וגובר של משקיעים זרים באלה שמהן שנסחרות בתל אביב, שיאים חדשים במדדים, גיוסי הון וחוב משמעותיים, ומחזורי מסחר ערים. אני מאמין כי השילוב בין מגזר פרטי ויזמי חזק, בדגש על חברות ההיי-טק המקומיות לצעדים של הממשלה שתורמים ליותר פעילות בשוק ההון נותן לנו הרבה אופטימיות לקראת 2022".

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים