לראשונה: תכנית ללימודי סייבר ו-AI לתלמידי תיכונים מהפריפריה

המיזם משותף למערך הסייבר הלאומי, רשות התקשוב הממשלתי, קרן רש"י ויחידת 8200 ושמו תוכנית "מגשימים AI" ● התוכנית נפרסת על פני שלוש שנות לימוד

מגשימים AI. תוכנית ללימודי סייבר ובינה מלאכותית לתלמידי תיכונים מהפריפריה. אילוסטרציה.

"מגשימים AI" – תוכנית חדשה וראשונה מסוגה ללימודי בינה מלאכותית, מדעי הנתונים וסייבר לתלמידי כיתות י'-י"ב מהפריפריה הגיאוגרפית-חברתית – הושקה בטקס חגיגי בטכניון. מטרת התוכנית, שמתקיימת בהובלת מערך הסייבר הלאומי, בשיתוף רשות התקשוב הממשלתי והמרכז לחינוך סייבר של קרן רש"י, להגדיל את איכות וכמות בני הנוער מהפריפריה שישתלבו במסלולי בינה מלאכותית, תכנות וסייבר בצה"ל ובתעשיית ההיי-טק. ארבע כיתות י' בצפון הארץ כבר החלו ללמוד במסגרת התוכנית החדשה.

לתחומי הבינה המלאכותית, מדע הנתונים והגנת הסייבר השפעות מהפכניות על מחקר ופיתוח בתחומי הביטחון, התעשייה, התשתיות והבריאות. כדי לתת מענה לביקוש העתידי למומחים במקצועות אלו, יזמו מערך הסייבר הלאומי וקרן רש"י את התוכנית.

יתרון משמעותי לקראת הגיוס לצה"ל

זוהי התוכנית התלת-שנתית הראשונה בארץ שמכוונת תלמידים למקצועות הנתונים ביחידות הטכנולוגיות בצבא ולהשתלבות בתחום, והיא מיועדת לבנות ובני נוער מצטיינים בכיתות י'. תלמידים שיעברו את שלושת שלבי המיון ויתקבלו לתוכנית, ילמדו בקבוצות קטנות של 20 תלמידים בקבוצה, ויזכו ל-500 שעות הכשרה, מתחילת כיתה י' ועד סוף י"ב. התוכנית תעניק להם יתרון משמעותי לקראת גיוסם לצבא, ובהמשך לתעשיית ההיי-טק, ובוגריה יזומנו למיונים ליחידות הטכנולוגיה היוקרתיות בצה"ל.

בשלב הראשון החלה התוכנית לפעול בארבע כיתות בצפון הארץ, ובה יילמדו יכולות תכנות ופיתוח, עיבוד מידע, אלגוריתמיקה והגנת סייבר, בשיעורים פרונטליים ומקוונים שישולבו בפעילויות ייחודיות כגון האקתונים, ימי שיא ומחנה קיץ. נוסף על כך, החניכים ירכשו מיומנויות חשובות לעולמות התעסוקה, כגון פתרון אתגרים ובעיות מורכבות, עבודה בצוות, למידה עצמאית ועוד. לפי התכנון, עד שנת 2025, עתידים ללמוד בתוכנית קרוב ל-3,000 תלמידים במוקדים ברחבי הארץ.

תכני התוכנית פותחו על ידי מערך הסייבר הלאומי והמרכז לחינוך סייבר, בהנחיה מקצועית של פרופ' אורן קורלנד מהטכניון ויחידות הנתונים של יחידה 8200 באמ"ן.

במסגרת פיתוח התכנים לתוכנית, יוצעו גם לקהל הרחב מספר קורסים מקצועיים ומקוונים ללא עלות, על גבי פלטפורמת קמפוס IL. הראשון שבהם, מבוא ל-Data Science, איסוף וניתוח תיאורי לנתונים, ייפתח ללמידה כבר בתחילת 2022.

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי.

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי. צילום: לע"מ

"מקסום מיטבי יותר של הידע המצטבר בממשלה ובארגונים"

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, אמרה על היוזמה: "תפקיד המדינה להפגיש בין הפוטנציאל האנושי בכל מקום במדינה ומכל מגזר עם ההזדמנויות להשכלה ותעסוקה במקצועות ומערכים טכנולוגיים מתקדמים. שיתוף הפעולה בין מערך הדיגיטל הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה יחד עם צה"ל ומובילי תעשיית ההיי-טק בישראל, יצר תוכנית שתאפשר מקסום מיטבי יותר של הידע המצטבר בממשלה ובארגונים, למען כלכלה חזקה המבוססת דטה".

לדברי שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי, מערך הדיגיטל הלאומי, משרד הכלכלה: "אנו מאמינים כי תוכנית זו היא הכנה לעולם יחידות העילית בתחום הדטה והבינה המלאכותית בצה"ל, בתעשיית ההיי-טק הישראלית, ובאגפי הטכנולוגיות והמידע בשירות הממשלתי, שנכנס בשנה החולפת עם פרויקט 'נימבוס' לענן. עולם הדטה וה-AI (בינה מלאכותית) הוא כבר הרבה יותר מבאזזז-וורד. העולם נמצא בעיצומה של מהפכה טכנולוגית – מהפכת הנתונים. כיום אנו כבר לא מתעסקים רק באיך נצבר מאגר הידע העצום, אלא בעיקר אנו שואלים עצמנו כיצד משתמשים בנתונים כדי למקסם את כל הידע שנצבר בממשלות, חברות וארגונים".

"בשורה למדינה, לכלכלה, לאקדמיה, לצבא ולחינוך"

לדברי מפקד 8200, תא"ל י', "נפגשנו במעוז המצוינות של הטכניון כדי להשיק את היציאה לדרך של תוכנית מגשימים AI. מגוון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברות מהתעשייה וקרנות פילנתרופיות חברו יחדיו ביצירת התוכנית, כדי לצאת לדרך עם בשורה ענקית. בשורה למדינה, לכלכלה, לאקדמיה, לצבא ולחינוך; בשורה לעשרות החניכים והחניכות שהחלו ללמוד בה כעת, ולאלפי החניכים והחניכות מהפריפריה שישתתפו בה בשנים הקרובות ואשר יהוו חלק משמעותי בחיזוק פני החברה בישראל.

המסע הזה שאנו יוצאים אליו היום יצעיד את כולנו אל העתיד ויאפשר לנו כחברה, כצבא וכמדינה להתמודד טוב יותר עם האתגרים שעוד נכונו לנו".

לדברי אורית טטרסקי, ראש מרכז הכשרה לאומית במערך הסייבר הלאומי, "עולם הבינה המלאכותית ומדעי הנתונים הוא עולם בחיתוליו, אך מתפתח במהירות אדירה, ולו קשר הדוק וישיר במגוון היבטים עם עולם הסייבר. אנו בעיצומה של מהפכה עולמית טכנולוגית, וקצב הכפלת היכולות הוא מדי שלושה-ארבעה חודשים. בכדי להתמודד עם ההשלכות ולמקסם את ההזדמנויות הניצבות לפתחנו, מדינת ישראל זקוקה להון אנושי בעל ידע ויכולות מתאימות ייחודיים. העולם כולו נמצא במירוץ בתחום, ואנו גאים להיות המדינה הראשונה אשר פיתחה ומפעילה תוכנית לאומית לנוער בתחום".

מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר, שגיא בר: "מגשימים AI הוקמה על תשתית ההצלחות שנצברה בעשור של הפעלה של תוכנית מגשימים סייבר, שלה 2,300 בוגרים ובוגרות, שרובם כבר השתלבו בתפקידי סייבר וטכנולוגיה בצה"ל ובתעשיית ההיי-טק. מגשימים AI מהווה את הצעד הבא בהתפתחות החינוך למצוינות טכנולוגית לבני ובנות הנוער ברחבי הפריפריה. נתונים הפכו למשאב בעל ערך עצום לביטחון המדינה ולתעשיית ההיי-טק הצומחת בישראל. הצורך לקדם הזדמנות שווה לבני ובנות נוער, ולאפשר להם למצות את הפוטנציאל שלהם, לצד המשימה האסטרטגית של שמירה על המדינה, יאפשר מינוף וביסוס תשתית אנושית איכותית לה ערך טכנולוגי, מדיני-ביטחוני וחברתי כאחד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים