על האי-קומרס, הצמיחה הגדולה בקורונה – ומה צופן העתיד?

עולם הקמעונאות עובר בימים אלה תהליך של שינוי, לאחר שבתקופת הקורונה הוא חווה גידול ניכר ● מדברי שני מומחים ממיקרוסופט עולה שהמפתח להמשך ההצלחה של החברות בתחום מצוי באג'יליות

להצליח בעולם הריטייל עם הפתרונות של מיקרוסופט.

האי-קומרס הוא אחד התחומים שהכי הרוויחו ממשבר הקורונה ונחשב כיום לאחד העולמות החמים בתעשיית ההיי-טק. על פי נתוני ותחזיות אתר סטטיסטה, ההכנסות מהקניות ברשת עמדו ב-2020 על 4.28 טריליון דולר לעומת 3.35 טריליון ב-2019, והשנה הן צפויות להגיע ל-4.9 טריליון. עד 2024 – קצה טווח התחזית של האתר – הן צפויות לצמוח בכחצי טריליון דולר בשנה.

חברות קמעונאיות רבות בעולם הפיזי זיהו את הפוטנציאל של השוק הזה – החדשניות יותר לפני הקורונה, ואלה שפחות – במהלכה. לא תראו כיום חברה קמעונאית שמכבדת את עצמה שלא נמצאת באונליין – מענקיות מזון, אופנה, כלים לבית ומה לא, וכלה ברשתות שיווק מקומיות. כולם עושים אי-קומרס. נראה שזה מה שהביא משתתפים רבים להגיע אתמול (ד') לכנס New Retail Fest של אנשים ומחשבים. האירוע התקיים ב-Be All ברחוב יגאל אלון בתל אביב – שידוע יותר כמתחם עבודה, אבל הוא גם מארח אירועים וכנסים.

את הרצאת הפתיחה של הכנס העבירו שני מומחים מחברה שיודעת דבר או שניים על מה שעומד מאחורי עולם האי-קומרס – הטכנולוגיה, ובפרט הענן. הכוונה היא למיקרוסופט, שלא מעט חברות אי-קומרס וקמעונאות בכלל נשענות על שירותי הענן שלה, Azure. השניים הם אמיר חכימי, Account Executive במיקרוסופט, ועידית גזית ברגר, מנהלת תחום דיגיטל נייטיב והיי-טק באזור MEA (המזרח התיכון ואפריקה) בחברה.

עידית גזית ברגר, מנהלת תחום דיגיטל נייטיב והיי-טק באזור MEA במיקרוסופט.

עידית גזית ברגר, מנהלת תחום דיגיטל נייטיב והיי-טק באזור MEA במיקרוסופט. צילום: ניב קנטור

"תעשיית הריטייל הייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש בקורונה", אמרה גזית ברגר, בהתייחסה למעבר שהסגרים כפו על הצרכנים שקנו בחנויות הפיזיות – לאונליין. "התחום ימשיך לצמוח גם לאחר הקורונה. התחזית של מק'ינזי היא שבשנים הקרובות, בין 10% ל-15% מהצרכנים יקנו את כל הדברים הלא חיוניים ברשת".

חכימי אמר כי "מה שראינו בתעשיית הריטייל בישראל הוא שחברות שלא עשו טרנספורמציה דיגיטלית לפני הקורונה התחילו לעשות מהלכים בכיוון כשהיא הגיעה, וזה ימשיך לגדול גם בעידן שאחרי המגפה. 75% מהצרכנים אמרו שהם ימשיכו לקנות אונליין גם אחרי הקורונה. כל זה מייצר הרבה מאוד דטה, שרלוונטית מאוד לתעשיית הקמעונאות".

מה ארגונים, כולל ארגונים קמעונאיים, צריכים לעשות כדי להצטיין גם אחרי שהקורונה כבר לא תהיה מגפה? לפי הדוברים ממיקרוסופט, המפתח לכך הוא אג'יליות. "הארגונים שנקטו בגישה האג'ילית עוד לפני הקורונה – יותר סביר שהם יגיעו קודם לרמות האג'יליות הדרושות בעידן שאחרי הקורונה", אמרה גזית ברגר. המסקנה מכך היא שארגונים לא אג'יליים (לא גמישים) צריכים להתעורר – ומהר, בפרט בתחום כה גמיש כמו הקמעונאות.

מענה למה שמטריד את הריטיילרים

באשר למיקרוסופט עצמה – Azure שלה אמנם נמצאת במקום השני בצריכת שירותי הענן באופן כללי, אחרי AWS, אבל (גם) בתחום הקמעונאות יש לה פעילות ענפה מאוד. לראייה, רבות מאוד מהחברות הגדולות בעולם (94% מחברות הפורצ'ן 100 עובדות על הענן המיקרוסופטי). לכן, הענקית מרדמונד יכולה ללמוד היטב מה קורה בשוק האי-קומרס ובתחום הקמעונאות בכלל. אחת מאותן חברות היא הריטיילרית הגדולה מרקס אנד ספנסר, שבכנס צוין שהיא שיפרה מאוד את תהליך המכירה שלה כתוצאה מהשימוש בענן, בבינה המלאכותית ובלימוד המכונה של מיקרוסופט.

אמיר חכימי, Account Executive במיקרוסופט.

אמיר חכימי, Account Executive במיקרוסופט. צילום: ניב קנטור

לדברי חכימי, הפתרון של מיקרוסופט מאפשר לריטיילרים לענות על הדברים שמטרידים אותם בשנה האחרונה: סביבה בטוחה ובריאה לעובד, פעילות אומניצ'אנל ומענה לשאלות שונות, כגון איך עוקבים אחרי השינויים בהתנהגות הלקוח, כיצד לעשות אחסון יעיל יותר ואיך לוודא את הבטיחות והבריאות של העובדים.

"מיקרוסופט יצרה דרך אחרת לחשוב על התעשייה", אמרה גזית ברגר. "יש משהו בתעשיית הקמעונאות שדורש מהחברות להיות מקושרות יותר וקשובות יותר לצרכי הלקוח, ואנחנו מאפשרים להן את זה".

"אנחנו מקבצים את הבינה המלאכותית ולימודי המכונה, ומציעים זרימות עבודה (Workflows) אישיות ועסקיות. אנחנו יודעים איך לגשת הן לקמעונאי והן ללקוח, ועוזרים לקמעונאי לזהות ולאמץ את התנהגות הלקוח", הוסיף חכימי. היא יודעת לעשות את זה בין היתר באמצעות הסכמי שיתוף פעולה שהיא כרתה עם שלל חברות – מיבמ ועד סאפ, מאקסנצ'ר ועד אדובי, ועוד הרבה, וגם עם סטארט-אפים. גם כיום הענקית מרדמונד מחפשת חברות צעירות, כולל ישראליות, על מנת לעבוד אתן.

לסיכום אמרו השניים כי "הקמעונאים מאמצים את הדור הבא של הטכנולוגיות. העתיד של התעשייה הזאת בהיר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים