הסטארט-אפ שמתריע לרוכבי אופנועים על תאונות

כל נהג שני בערך של רכב ארבע גלגלי מתלונן על "הנהיגה הפרועה" של האופנוענים, והסטטיסטיקה מראה שהסיכוי שלהם להיהרג בתאונה גדול מזה של הנהגים האחרים ● ריידר דום רוצה לנסות למנוע את זה באמצעות מערכת התרעה

יואב אלגרישי, ממייסדי ריידר דום, והאופנוע שלו.

כלי הרכב הדו גלגליים הופכים להיות יותר ויותר פופולריים בכבישים ברחבי הארץ – בין אם זה בגלל עומסי התנועה ההולכים ומחמירים, התחבורה הציבורית הבעייתית, בלשון המעטה, ובין אם כי יש יותר חובבי אופנועים, ובטח שאופניים, שרואים את הקלות שבנסיעה בהם. אנחנו רואים אותם, ובעיקר את רוכבי האופנועים, מתגלגלים כלוליינים בכבישים, נוסעים בשוליים, מתמרנים בין מכוניות, ומסכנים את עצמם ואת האחרים.

כמעט שנתיים של קורונה הביאו, גם אם בעקיפין, לגידול משמעותי במספר כלי הרכב הדו גלגליים בכבישים, ובהתאם לכך – בתאונות הדרכים שבהן הם מעורבים. על פי הנתונים, בערך רבע מההרוגים בתאונות הדרכים השנה הם רוכבי אופנועים. יתרה מזאת, הסטטיסטיקה אומרת שהסיכוי של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה גדול בהרבה מזה של הנוהג, או הנוסע, ברכב בעל ארבעה גלגלים.

בעוד שמערכות התראה וסיוע לנהג קיימות כבר לא מעט שנים, עולם הרכב הדו גלגלי נשאר מאחור, ועד היום לא ידוע על פתרונות שיכולים להתריע בפני רוכבי האופנועים על סכנה אפשרית, ואולי למנוע את התאונה הבאה.

בנוסף לטרגדיות האנושיות, תאונות הדרכים יוצרות קשיים לחברות שיש להן ציי רכב. הן מפסידות כסף רב על תאונות, כמו גם על דו"חות וביטוחים. הדבר נכון בעיקר באופנועים: חברות הביטוח גובות פרמיות גבוהות ביותר על ביטוח של הכלים הללו, ובמצבים מסוימים הן כלל לא מוכנות לבטח את הרוכב. הסיבה לכך, מלבד הסיכון הגדול יותר, היא שלא קיימות מערכות שיכולות להתריע למבוטח הפוטנציאלי על תאונות דרכים.

"כיפת ברזל של רוכבי האופנועים"

הסטארט-אפ הישראלי ריידר דום מנסה למצוא פתרון לבעיה הזאת. החברה הוקמה בשנה שעברה על ידי שני יזמים – יואב אלגרישי וכנרת קארין. המטה ל החברה הוא בסינגפור, אולם יש ליזמיה רקורד עשיר בתעשייה בישראל, ובין היתר הם נמנים על מייסדי חממת הסטארט-אפים אימפטק. עד כה גייסה החברה מיליון דולר, בסבב סיד, והיא מתכוונת להמשיך ולהתרחב.

לדברי אלגרישי, "אנחנו מפתחים מערכת התראות בזמן אמת לרוכב האופנוע, שמבוססת על ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. בנוסף, המערכת מתממשקת לעולם התחבורה בעזרת יחידת תקשורת ומאפשרת מעבר דו כיווני של מידע, כדי לשפר את חוויית הרוכב". הוא הסביר כי מטרת החברה היא לאפשר למנהלי ציי אופנועים לקבל מידע חיוני שיקטין את הסיכוי לתאונות.

"המערכת מתריעה בפני התנגשות – מקדימה ומאחור, אי שמירת מרחק ובליינד ספוט, וההתראות מבוססות קול ותמונה. היא מספקת שתי 'כיפות' הגנה: הראשונה נותנת לרוכב התראות נגד איומים בסביבתו הקרובה על ידי שימוש במצלמות וחיישנים, והשני נותנת לו התראות בפני איומים מחוץ לטווח הראייה שלו, על ידי התממשקות ותקשורת עם תשתיות ולרכבים אחרים", ציין.

אלגרישי אמר שהפתרונות של ריידר דום נועדו להיות "כיפת ברזל" של רוכבי האופנועים. בשלב הזה החברה מתמקדת בשוק הגדל של שליחויות על ידי אופנועים, שהפכו למיקרו-כלכלה משמעותית בערים הגדולות בעולם, ושווקי המטרה שלה הם ציי המשלוחים הגדולים ויצרני האופנועים באירופה ובמזרח הרחוק. הפיילוט הראשון נעשה עם חברת הדואר הסינגפורית, המנהלת צי של מעל 700 אופנועים. אלגרישי ציין כי "הפיילוט נוחל הצלחה ותורם לצמצום התאונות של עובדי הדואר הרכובים על אופנוע". כמו כן, מתגבשים שיתופי פעולה נרחבים עם חברות משלוחים בבריטניה.

באחרונה הקימה החברה – שכאמור, נוסדה על ידי ישראלים – את השלוחה הישראלית שלה, וקארין היא זו שעומדת בראשה. השלוחה, שמגייסת עובדים בימים אלה, תתמקד בליבת הפיתוח ובגישה לשוק האירופי (וגם לזה הישראלי), כאשר המטה בסינגפור יוביל את הפעילות באסיה.

"בעוד שלוש שנים יהיה מוזר לראות אופנוע חדש ללא מערכת התראה ועזרה לרוכב, כפי שקרה בעולם המכוניות, שבו מערכות התראה ועזרה לנהג הפכו לסטנדרט", אמר אלגרישי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עומר ענתות

    גאה בכם ואיתכם לאורך כל המסע!! omer anatot

אירועים קרובים