מחקר: מהו האיום המשמעותי ביותר על ההיי-טק – לפי ראשי החברות?

שתי הבעיות הגדולות שניצבות בפני ההיי-טק הישראלי הן שער הדולר הצונח והמחסור הגובר בכוח אדם ● מחקר של התאחדות התעשיינים מגלה איזו מהן חמורה יותר על פי בכירים בענף

שער הדולר, שמתכווץ בחודשים האחרונים אל מול השקל, והמחסור החריף והכרוני בכוח אדם בענף אלה שתי הבעיות המרכזיות שניצבות בימים אלה בפני ההיי-טק הישראלי. מחקר חדש שערך איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים מעלה איזו מהן חמורה יותר בעיני בכירי הענף.

הנתונים הוצגו באירוע השקת שדולת ההיי-טק בכנסת, בראשות ח"כ רון כץ (יש עתיד), שהתקיים הבוקר (ה') בבית ההתאחדות בתל אביב. בסקר, שנערך על ידי חברת הסקרים מדגם, השתתפו מנהלי כ-300 חברות היי-טק ישראליות, גדולות וקטנות, שנתנו את דעתם על מגמות שונות בתעשייה, בהם שכר העובדים, שער הדולר והדרישה לעובדים עם תואר אקדמי.

מקור: איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

מקור: איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

רוב המשיבים (מעל 50%) מציבים את שער הדולר כבעיה המשמעותית ביותר של ההיי-טק הישראלי בימים אלה, וסבורים שהוא הרסני לתעשייה, שנסמכת במידה רבה על יצוא. הם אף ציינו שהדבר משפיע על כוח האדם והתעסוקה של עובדים בישראל. 57% מהנסקרים השיבו שהם נקטו פעולות מגוונות להתמודדות עם המצב, כמו הוצאת פעילות לספקים בחו"ל, גידור והעלאת מחירים. 40% מחברות ההיי-טק שהשיבו על הסקר ציינו שהן העבירו פעילות לקבלני משנה מעבר לים, במטרה לחסוך בעלויות, להתמודד עם המחסור בעובדים ועל רקע התחזקות השקל. יתרה מזאת, בכירים בתעשייה חוששים שאם שער השקל ימשיך להתחזק אל מול הדולר, הוא עלול להוביל להתייקרות משמעותית של מוצרי הטכנולוגיה הישראליים ביחס למתחריהם ברחבי העולם, כך שחברות בחו"ל יעדיפו לוותר עליהם לטובת מוצרים זולים יותר ממדינות אחרות.

יותר שכר – פחות משרות בישראל

עוד דבר שעל פי המחקר מעודד חברות להעסיק עובדים בחו"ל הוא הקפיצה בשכר בהיי-טק הישראלי, שלפי נתונים אחרונים עומד בממוצע על 31 אלף שקלים. 45% ממנכ"לי החברות סבורים שאם שכר העובדים הישראליים ימשיך לעלות, תעשיית ההיי-טק הישראלית תהיה בסכנה שתגרום לחברות להעסיק יותר ויותר עובדים בחו"ל. לטענתם, מצב זה יוביל לכך שרק משרדי ההנהלה של החברות יישארו בארץ, בעוד שאנשי הטכנולוגיה יפעלו מחו"ל, ישלמו מיסים שם ויצמיחו עוד תחרות לחברות הישראליות – דבר שיפגע משמעותית בתחרותיות שלהן ובהכנסות המדינה.

כמו כן, מעל 50% מהמנהלים ציינו שהחברות שבראשן הם עומדים מחפשות עובדים בכל רגע נתון. במעל מחצית החברות, רוב העובדים הם בעלי הכשרה רלוונטית, אך ככל שהחברה קטנה יותר, כך שיעור העובדים בעלי הכשרה זו הולך וקטן. יחס זה נובע ככל הנראה מהעובדה שאמנם יש עלייה במספר הסטודנטים שלומדים מקצועות טכנולוגיים, אבל עד שהם ייכנסו לשוק העבודה יחלוף זמן רב. אלא שמתברר שמנכ"לי החברות לא מתרגשים מכך: על פי הנתונים, מרבית המנכ"לים סבורים שעקב המחסור בכוח אדם, בהחלט ניתן לוותר על תואר אקדמי אם יש למועמד.ת ניסיון בעבודה.

מקור: איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

מקור: איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים.

"אם המגמות יימשכו – תעשיית ההיי-טק תלך ותצטמק"

יו"ר איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים, מריאן כהן, אמר כי "המחקר מחזק את עמדת תעשיית ההיי-טק הישראלית, שנמצאת בצומת קריטי. אם מגמת התחזקות השקל תימשך, אם עלות העובד הישראלי תמשיך במגמת העלייה ואם הממשלה לא תתערב בטווחים הבינוני והרחוק, תעשיית ההיי-טק בארץ תלך ותצטמק. יסודות ענף ההיי-טק הישראלי בנויים על התעשייה והייצוא".

"אמנם", ציין כהן, "בנק ישראל פועל על מנת לאזן את הפערים המתעצמים בין שערי הדולר והשקל, אך המצב הפך להיות כה מדאיג שממשלת ישראל חייבת לפעול גם היא כדי להגביר את התחרות של תעשיית היי-טק הישראלית אל מול שאר העולם. כל זאת, לצד טיפול במשבר ההון האנושי בתעשייה, שנמצא בעיצומו".

מנכ"לית האיגוד, מירב קינן, אמרה ש-"כחלק מפעילותנו לקידום פתרונות לאתגרים העצומים העומדים בפני תעשיית ההיי-טק הישראלית, יצאנו לסבב שיחות מקיף עם מנכ"לים מחברות קטנות וגדולות כאחד, כדי לתמוך במחקר המקיף שביצענו. עם תוצאות המחקר והרשמים מהשיחות אנחנו עתידים לצאת בתוכנית עבודה מפורטת בנושא ההון האנושי".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודאג

    מה לגבי הבועה? תתנפץ? למה זה יגרום?

  2. ביצה ותרנגולת.

    אם אין לך ניסיון ,אין לך עבודה ..... אם אין לך עבודה אין לך ניסיון.....

אירועים קרובים