"רק 15%-5% מהמחשוב העולמי נמצאים בענן, יש הרבה לאן להתקדם"

אדם סליפסקי, מנכ"ל AWS: "כאשר השקנו את שירות הענן הראשון שלנו, לפני 15 שנים, כולם היו סקפטיים...כולם טעו בחלוף השנים. ולמרות שהיינו חלוצים, ואנו מובילי שוק, עדיין יש הרבה מה לקדם במחשוב ענן"

אדם סליפסקי, מנכ"ל AWS

"כאשר השקנו את שירות הענן הראשון שלנו, לפני 15 שנים, כולם היו סקפטיים. היה לנו מאוד קשה להסביר שתחזוקת התשתיות היא יקרה ולא נחוצה. מה לא אמרו עלינו: שהתחום לא יתרומם, שזה טוב רק לחברות סטארט-אפ, ובכלל, שאסור לשים בענן מערכות מחשוב קריטיות. כולם טעו בחלוף השנים. ולמרות שהיינו חלוצים, ואנו מובילי שוק, עדיין יש הרבה מה לקדם במחשוב ענן: מחקרים מעלים כי רק 15%-5% מהמחשוב העולמי נמצא על גבי תשתיות ענן", כך אמר אדם סליפסקי, מנכ"ל AWS – אמזון ווב סרביסס.

סליפסקי היה דובר המפתח ביומו הראשון (אתמול, ג') של AWS re:Invent 2021 – כנס הלקוחות השנתי של החברה, שנערך השבוע בלאס וגאס.

לדבריו, "שתי מגמות יקדמו את מחשוב הענן – האינטרנט של הדברים ורשתות דור 5. למרות שהענן קיים כבר יותר מעשור, הוא עדיין בבחינת 'ארץ לא נודעת'. מדובר במהפכה, שעוצמתה רק תגבר. כאשר נטפליקס היגרו את מערכות ה-IT שלהם לענן שלנו, לפני עשור, כולם התפלאו. כאשר נאס"א עשו זאת ב-2012, גבות הורמו. כיום, כשיש לנו מיליוני לקוחות, מכל הסוגים והמינים, בכל הגדלים, איש לא תמה עוד. מחשוב ענן הפך למיינסטרים".

סליפסקי השיק שירות חדש, רשת דור 5 פרטית לארגונים. המטרה, הסביר, היא להקל על עסקים את ניהול הרשתות הניידות הפרטיות שלהם. הוא ציין, כי הטמעת רשת שכזו תארך ימים ספורים בלבד, וכי החברה תספק ללקוחות הארגוניים את החומרה, התוכנה וכרטיסי ה-SIM הנדרשים. הרשת תגיע עם תצורה אוטומטית, והחיוב לא ייעשה לפי כמות הרכיבים שברשת. AWS היא שתישא בעלויות הרישוי לספקטרום – ולא הלקוחות.

הזווית הישראלית

לפני כשנתיים ענקית הענן השיקה דור 2 של מעבד לשרתים, מבוסס ארכיטקטורת ARM, שפותח על ידי אנפורנה לאבס (Annapurna Labs) הישראלית. אנפורנה נרכשה על ידי אמזון (Amazon) ב-2015 בכ-350-370 מיליון דולרים, והפכה למרכז הפיתוח של אמזון בארץ. אנפורנה מפתחת מיקרו-מעבדים, המאפשרים תעבורת נתונים מהירה בהספק נמוך לשרתי מחשוב ואחסון לארגונים. בחברה החליטו שאם הם רוצים לשפר את יחס הביצועים/עלויות עליהם לפתח את השבבים בעצמם. השבב, Graviton2, מוטמע במעבדי החברה, ולדברי המנכ"ל, הם מפחיתים את עלויות התפעול בדטה סנטר ב-40%. בכנס אתמול, סליפסקי השיק את הגירסה החדשה של השבב, דור 3, שלדבריו נועדה להאצת היכולות במחשוב עתיר ביצועים, HPC, ולטיפול בביג דטה, לרבות יכולות ניתוח מעמיק. הוא ציין, כי ביצועי השבב החדש מהירים פי 25 מקודמו וכי הוא מיועד, בין השאר, לעומסי מחשוב קריפטוגרפיים, שם הוא מספק יחס עלות-תועלת גבוהה פי שתיים מהדור הקודם.

"עולם המיינפריים", אמר סליפסקי, "הוא תחום יקר, ובעיקר מורכב. הוא מתאפיין, בין השאר, במחסור בעובדים מומחים, שהולכים ונעלמים. השקנו שירות חדש, שעורך הגירה מסביבות מיינפריים לענן שלנו. חברות שכבר עשו את ההגירה הזו דיווחו על חיסכון של 70% בעלויות התחזוקה".

סליפסקי ציין את פלורנס נייטינגייל, מייסדת מקצוע הסיעוד המודרני. "עבודתה החלוצית בסיעוד הותירה תרומה רבת ערך", אמר, "במהלך מלחמת קרים, כאשר היא טיפלה בחיילים פצועים. היא זכתה לכינוי 'הגברת עם העששית', בשל סבבי הביקורים שערכה בלילות. אבל היא לא הייתה רק אחות, אלא גם סטטיסטיקאית. היא עסקה באיסוף נתונים מעמיק, וכך גילתה כי יותר חיילים מתים מזיהומים לאחר שנפצעו – מאשר בשדה הקרב. כך הדבר גם היום: דרושות שיטות חדשות לטיפול במידע, כדי שניתן יהיה להפיק ממנו יותר תובנות ותובנות עמוקות יותר. אנו משיקים שירות שכזה – עם ניתוח מעמיק, יכולות חיזוי ובינה מלאכותית".

"הענן", אמר, "עוזר לשלב בקלות ארבע מהיכולות שב-IT: טיפול בבסיסי נתונים, לימוד מכונה, שילוב מידע ממקורות שונים וניתוח נתונים לטובת תחקור רוחבי. את היכולות הללו יש 'לעטוף' בממשל IT, וכך ניתן יהיה לפשט את כלל התהליכים, תוך שילוב שלהם באופן מעמיק. זו המשמעות החשובה של המסע של המידע – איסוף הנתונים ממקומות ומקורות שונים, כולל בסיסי נתונים שונים, עבודה במגוון שפות פיתוח, ושילוב של אגמי המידע. בדרך זו אנו עושים דמוקרטיזציה של לימוד מכונה, והופכים את התובנות המופקות מניתוח הנתונים – לנגישות עבור יותר עובדים בארגון, למשל עובדים שאינם מדעני נתונים או שאינם מפתחים".

"המטרה שלנו", סיכם סליפסקי, "היא שמערכי המחשוב שלכם בענן שלנו ייראו זהים, כאילו היה לכם דטה סנטר. אנו עושים זאת עם עוד ועוד מיכון, לטובת ניהול יעיל יותר ופישוט המורכבות. מגיפת הקורונה גרמה לכך, שיותר ויותר עובדים חשים שהם חסרי הכשרה מספקת במחשוב, ולכן אנו משיקים כמה תוכניות להעמקת הלימוד של התחום. היעד שלנו הוא להכשיר במחשוב 29 מיליון אנשים ברחבי העולם עד שנת 2025".

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    בעיה של שיווק צריך לשכנע ארגון לשלוח את המידע החשוב ביותר לשום מקום

אירועים קרובים