"לממש חדשנות זה קשה – נדרשת התמדה עד להצלחה"

כך לפי שי-לי שפיגלמן, המנכ''לית היוצאת של משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה, שהרצתה במסגרת שבוע החדשנות שעורכת קבוצת מלם תים

שי-לי שפיגלמן, מנכ"לית משרד החדשנות המדע והטכנולוגיה היוצאת, במיטאפ במסגרת שבוע החדשנות של מלם תים.

"כדי לממש חדשנות, נדרש לא לוותר ולהתמיד. חדשנות זה קשה – כי אם זה היה קל, כולם היו חדשניים. יש להבין שלאנשים קשה להשתנות, אבל כשזה קורה בסוף – זה מדהים", כך אמרה שי-לי שפיגלמן, המנכ"לית היוצאת של משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

שפיגלמן הרצתה בפני עובדי מלם תים ולקוחותיה, במסגרת שבוע החדשנות שערכה הקבוצה. את האירוע הנחה עידן וינר, סמנכ"ל מכירות בקבוצה. "זה היה מסע מופלא", התייחסה שפיגלמן לתפקידיה בממשלה, "צריכים אנשים טובים במגזר הממשלתי".

"להגדיר חזון, שיהיה קצר ואג'ילי, ועל בסיסו – אסטרטגיה"

"נכנסתי לישראל דיגיטלית", סיפרה, "במטרה לעשות מהפכה בתחום הדיגיטל. קשה לדבר על מו"פ וחדשנות בעידן של מכשירי פקס ושירותים ממשלתיים ברמה בינונית. ההתחלה הייתה צנועה, בלא תקציב ועם עובדים בודדים. בחלוף השנים, הגוף מונה שמונים עובדים ולו תקציב שנתי של מאות מיליוני שקלים".

"כדי לממש חדשנות", אמרה, "נדרש להגדיר חזון, שיהיה קצר ואג'ילי, ועל בסיסו – אסטרטגיה. זה מאוד מורכב. התלבטנו האם ללכת על פרויקטים ארוכי טווח אבל בעלי השפעה משמעותית, או ניצחונות קטנים ומהירים, בהם ניתן להראות תוצאות מיידיות. בחרנו ב'גם וגם'".

"כך לדוגמה", אמרה שפיגלמן, "ישראל משקיעה מיליונים בקורסים, עם כיתה, מורה ולוח. זה כבר לא עובד ככה. אנחנו לא במאה ה-19. הקמנו את קמפוס-IL, המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית, מבוסס פלטפורמה שפותחה על ידי האוניברסיטאות הרווארד ו-MIT. הקמפוס שינה את המציאות בפריפריה".

"לנהל את ישראל דיגיטלית", אמרה, "לא היה קל. נדרשנו להגדיר את סדרי העדיפויות הלאומיים ועל בסיסם, את המקומות בהם על המדינה להשקיע".

"לעשות חדשנות בארגונים גדולים זה קשה ואיטי", סיכמה שפיגלמן, "כשהגעתי לשירות הציבורי, בכיר בממשלה אמר שאשרוד בתפקיד שבועיים. הוא טעה בפרק הזמן, אבל צדק בכך שזה קשה. העבודה נדמית לחציבה בסלע. חדשנות צריך להצמיח מלמטה, אבל גם לפעול להכוונתה מלמעלה. כדי שהחדשנות תצלח, נדרשים אסטרטגיה, השקעה באנשים וגיבוי הנהלה. חשוב להתחבר לאנשים הלא טכנולוגיים בארגון. זה קשה, אבל אסור לוותר, כשזה קורה, מצליחים להניע שינוי וזה נפלא".

מיטאפ בשבוע החדשנות במלם תים. מימין לשמאל: אודי וינטראוב - מנכ"ל מלם תים; מוטי פנחס – סמנכ"ל טכנולוגיות מלם תים; קרן שביט – סמנכ"לית פיתוח עסקי מלם תים; גלית שביט – סמנכ"לית שיווק מלם תים; ניב רז – סמנכ"ל טכנולוגיות VMware ישראל; עידן וינר – סמנכ"ל מכירות מלם תים; ארן אראל מנהל פעילות F5 בישראל, יוון וקפריסין.

מיטאפ בשבוע החדשנות במלם תים. מימין לשמאל: אודי וינטראוב – מנכ"ל מלם תים; מוטי פנחס – סמנכ"ל טכנולוגיות מלם תים; קרן שביט – סמנכ"לית פיתוח עסקי מלם תים; גלית שביט – סמנכ"לית שיווק מלם תים; ניב רז – סמנכ"ל טכנולוגיות VMware ישראל; עידן וינר – סמנכ"ל מכירות מלם תים; ארן אראל מנהל פעילות F5 בישראל, יוון וקפריסין. צילום: מוניקה בלחסן

ספרות במקביל להיי-טק

ארן אראל, מנהל הפעילות של F5 בישראל, יוון וקפריסין, תיאר בפני המשתתפים את דרכו הספרותית במקביל לקריירה בהיי-טק. "לאחר שירות צבאי באגף התקשוב, התחלתי לעבוד בחברות טכנולוגיות. במקביל, ב-2011, לאחר כתיבה בת 49 ימים, פרסמתי את הרומן הראשון שלי, 'חריצים ומשבצות', בהוצאת ידיעות ספרים. הרומן מכר עשרות אלפי עותקים, והיה לרב מכר והוא ממשיך להימכר".

ארן הראל, מנהל פעילות F5 בישראל, יוון וקפריסין, נואם במסגרת המיטאפ בשבוע החדשנות במלם תים.

ארן הראל, מנהל פעילות F5 בישראל, יוון וקפריסין, נואם במסגרת המיטאפ בשבוע החדשנות במלם תים. צילום: מוניקה בלחסן

הרומן השני של אראל, "לקום ולהרוג", ראה אור באוגוסט השנה בהוצאת כנרת-זמורה-דביר. הספר משלב בין עולם ההיי-טק והעולם של מוכרי העגלות הישראלים בקניונים. "מדובר בקהילות מרתקות", אמר, "של ישראלים אחרי צבא, עם דינמיקה ויחסי כוחות בעייתיים, בין מנהלים רבי כוח ועובדים נטולי סטטוס חוקי". לדבריו, "אף שהכתיבה של הספר ארכה 30 ימים, העריכה ארכה שנים".

"בראיונות לתקשורת במסגרת קידום הספר, נשאלתי רבות על שילוב העבודה בהיי-טק במשרה מלאה עם כתיבת ספרים", סיכם, "השבתי שאני לא רואה דרך אחרת. אני מציע לכל אחד ואחת למצוא משהו שמושך אותו, לא לוותר עליו – וללכת על זה".

עוד דיבר באירוע ניב רז, סמנכ"ל הטכנולוגיות של VMware ישראל, על הדרך להזרקת חדשנות בארגונים ועל העובדה ש"חדשנות היא למעשה היכולת ליישם ולהוציא לפועל את היצירתיות, שטמונה בכל אחד מאיתנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים