למרות התנגדות עובדיה: גוגל תתמודד שוב על חוזה הענן של הפנטגון

עובדי החברה לחצו ומחו נגד שילוב יכולות AI עם עסקים צבאיים, והחברה פרשה עוד ב-2018 מהשתתפותה במכרז הענן JEDI, השווה כעשרה מיליארד ד', אולם כעת היא מתכננת לשוב ולהציע את עצמה כספקית בלעדית לשירות

מכרז הענן החדש של הפנטגון יוצא לדרך.

לפני שלוש שנים, באוקטובר 2018, הודיעה גוגל כי פרשה מההתמודדות על מכרז מחשוב הענן עבור הפנטגון, ששוויו עמד על יותר מעשרה מיליארד דולרים. ענקית הטכנולוגיה ממאונטיין וויו אמרה אז כי בחרה שלא להתחרות על המכרז עוד משום שהיא מאמינה שזכייה בפרויקט זה תתנגש עם העקרונות האתיים שלה בנוגע לבינה מלאכותית ושילובה בצבא, וגם מפני שהיא מאמינה שלא יהיו ברשותה כל ההסמכות הנדרשות לביצוע הפרויקט.

בפועל, עם זאת, הייתה זו ככל הנראה מחאת עובדים אינטנסיבית שהניאה אותה מהמשך הניסיון לקטוף את הזכייה בעסקה עם משרד ההגנה האמריקני. אבל כעת גוגל שוב מתכננת להציע את עצמה לפרויקט המגה-נחשק, וזאת למרות התנגדותם בעבר של כמה וכמה מעובדיה וכללי אתיקה נוקשים בהרבה שאימצה בעניין.

לפי דיווח של הניו יורק טיימס מאתמול (ד'), גוגל מכינה כעת הצעה חדשה לחוזה הענן של הפנטגון לתשתית ההגנה הארגונית (JEDI שמו – ר"ת Joint Enterprise Defence Infrastructure). מדובר באותו חוזה עצום שבו זכתה בראשונה מיקרוסופט, אך שנעצר אשתקד, וכעת מתחיל שוב לרוץ. 

גוגל הגיבה לטיימס ואמרה כי "אנו מחויבים לשרת את לקוחותינו במגזר הציבורי". החברה הוסיפה: "אנו נעריך הזדמנויות עתידיות להציע הצעות".

מאוחר יותר דובר גוגל אישר ל-Engadget שהחברה אכן מעוניינת להגיש הצעה משלה לחוזה.

תעבוד עם צבא ארה"ב והפנטגון? גוגל

תעבוד עם צבא ארה"ב והפנטגון? גוגל. אילוסטרציה. צילום: BigStock

האם האתיקה התרופפה?

חוזה JEDI המדובר הוא חלק ממאמצי הפנטגון לחדש את התשתית הטכנית שלו, ובמכרז לספקית בלעדית של השירות נכללו לאורך חודשים רבים יבמ, גוגל, אורקל ואמזון, כמו גם מיקרוסופט הזוכה-לרגע. סביב החוזה וההתמודדות עליו צצו שלל טענות ומענות, פורשות ועתירות, ושפע דרמות, אולם לבסוף הוכרזה הזוכה המאושרת הענקית מרדמונד. אלא שאז, באמצע פברואר 2020, מימוש החוזה הבלעדי – הכרוך במודרניזציה של מערכות מחשוב הענן במשרד ההגנה האמריקני – נכנס להקפאה לאחר ששופט פדרלי פסק כך. הסיבה הייתה ערעור מצד המתחרה והמתמודדת המרכזית במכרז, אמזון, על הליך הבחירה.

משרד ההגנה האמריקני אמר כי חוזה הענן  JEDI, חייב להגיע לכדי בחירה ויישום, וזאת משום שטכנולוגיית הגנה רבה עדיין פועלת על ציוד משנות השמונים והתשעים וחייבת התחדשות ועדכון.

נזכיר כי באותה שנה שבה פרשה גוגל מחוזה הענן של הפנטגון, ב-2018, חתמו אלפי עובדיה על מכתב המחאה בגין מעורבות החברה ב-Project Maven, תכנית צבאית המשתמשת בבינה מלאכותית ורחפנים בכדי לפרש תמונות וידיאו, ויכולה לשמש כדי לחדד את יכולות התקיפה של כלי הטייס הלא מאויישים. עקב מחאה זו החליטה הנהלת גוגל להתנער מהקשרים עם צבא ארה"ב בעניין זה, והסכימה לא לחדש את החוזה לאחר שיפוג. במקביל החברה, שללא ספק חשקה בחוזה JEDI היוקרתי והרווחי, נימקה בזמנו, כאמור, את בחירתה לפרוש מהמירוץ בטענה שהמכרז מתנגש עם ערכיה – בכל הנוגע בשילוב AI בלוחמה ובעסקי צבא. כעת לא הבהירה ענקית הטכנולוגיה בתגובותיה לתקשורת מה השתנה מאז הנסיגות שלה מאותם חוזים ב-2018, ומהצהרתה אודות התנגשויות שלהם עם האתיקה שלה.  

יצוין גם תרעמות העובדים בנדון הובילה את גוגל לנסח קווים מנחים לשימוש אתי בבינה מלאכותית, האוסרים על השימוש בטכנולוגיה שלה לנשק או למעקב. מהלכה זה של ענקית הטכנולוגיה עורר טלטלה בעסקי מחשוב הענן שלה. כעת, כשגוגל מציבה את מחשוב הענן כחלק מרכזי מהעתיד שלה, השתתפות מחודשת מטעמה במירוץ לקבלת חוזה הפנטגון החדש עשויה לבחון את הגבולות של אותם עקרונות AI, שהבדילו אותה מענקיות טכנולוגיה אחרות שמחפשות דרך קבע מעורבות בעבודה צבאית ומודיעינית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים