אישום: בנו ומכרו מאגר מידע בלתי חוקי על אזרחי המדינה

הנאשמים, מיכאל מאירי ורונן איזק, "שיווקו את תוכנת 'השועל' למאות לקוחות שונים" ● "הלקוחות, השתמשו בתוכנת 'השועל' לצורך שליפת מידע אישי על אנשים, בהיקפי שימוש משתנים מלקוח ללקוח", כך לטענת פרקליטות המדינה

הקימו ומכרו מאגר מידע בלתי חוקי על אזרחי ישראל. אילוסטרציה: BigStock

לבית משפט השלום בתל אביב הוגש באחרונה כתב אישום נגד מיכאל מאירי (69) תושב אזור, ורונן איזק (56) תושב אשקלון, בגין הפצת תוכנה בלתי חוקית, המכילה מידע על כ-9.5 מיליון אזרחי המדינה.

השניים נאשמים בביצוע עבירות של פגיעה בפרטיות, ניהול מאגר מידע אסור ושימוש בעורמה, מרמה ותחבולה בכוונה להתחמק ממס.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד סתיו גרוסמן, סגנית בכירה במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, "בין השנים 2008 ל-2018, מאירי ואיזק ערכו, שיווקו והפיצו את התוכנה, אשר היוותה מצבור של מאגרי מידע. התוכנה כללה כ-136 מיליון רשומות, המתייחסות לכ-9.5 מיליון אזרחי מדינת ישראל, ביניהם גם אזרחים ישראליים אשר כבר נפטרו".

לפי כתב האישום, "השניים הרכיבו את בסיס הנתונים של תוכנת 'השועל' מלפחות 38 מאגרי מידע ומאגרי נתונים שונים, וביניהם מאגר המידע האישי המכונה 'אגרון', הכולל רשומות על אודות מיליוני אזרחים ישראליים ומורכב בעיקרו מבסיס הנתונים של מרשם האוכלוסין של משרד הפנים". עוד הוזן לתוכנה מאגר כלי רכב, הכולל פרטי מידע על אודות יותר משלושה מיליון כלי רכב. "הנאשמים ערכו את תוכנת 'השועל', כך שחלק מן הרשומות שבמאגר כלי הרכב קושרו באמצעות התוכנה לפרטי מידע אישי, שנאספו אל בסיס הנתונים של התוכנה – ממאגרי מידע אחרים".

ההאשמות: התוכנה שווקה ללקוחות רבים, ביניהם עורכי-דין וחוקרים פרטיים

עוד נטען כי "מאירי ואיזק שיווקו את התוכנה, שכונתה 'השועל', או '145', ללקוחות רבים, ביניהם עורכי-דין וחוקרים פרטיים, תמורת תשלום חודשי או שנתי, ואלה השתמשו בתוכנה לאיתור מידע אישי, כדי לקדם את עסקיהם". כך, נכתב, "מאירי ואיזק שיווקו את תוכנת 'השועל' למאות לקוחות שונים. הלקוחות, נטען, "השתמשו בתוכנת 'השועל' לצורך שליפת מידע אישי על אנשים, בהיקפי שימוש משתנים מלקוח ללקוח – אשר נעו בין שימוש חד פעמי לבין שימוש יומיומי, לאורך תקופה של כמה חודשים או שנים. במעשיהם הנאשמים פגעו בפרטיותם של מיליוני אזרחי מדינת ישראל, מושאי המידע, שלא כדין, בלא ידיעתם או הסכמתם, והשתמשו בידיעות על ענייניהם הפרטיים של האזרחים – שלא למטרה שלשמה נמסרו הידיעות".

על פי המתואר בכתב האישום, ממכירת גישה לתוכנה הפיק מאירי הכנסה הנאמדת בכ-2.3 מיליון שקלים, ואיזק – 1.2 מיליון. "הנאשמים פעלו באופן מודע ושיטתי על מנת לטשטש, להסתיר ולהעלים את הכנסותיהם מרשויות המס בישראל".

דליפה ישנה של מרשם האוכלוסין שעדיין יש לה השלכות כיום

ממחלקת הסייבר בפרקליטות צוין כי "כתב האישום ממחיש את הערך הכלכלי שמגולם במאגרי מידע לא חוקיים. מאגר המידע שעליו הורכבה התוכנה שמכרו הנאשמים התבסס על תוכנת האגרון, שכללה את מרשם האוכלוסין שדלף לפני יותר מעשור והופץ באינטרנט. לאחר חקירה של הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, נחשפו הגורמים שהוציאו את מרשם האוכלוסין והפיצו אותו באינטרנט, והפרקליטות העמידה לדין את הנאשמים. חלק מהנאשמים נידונו בזמנו לעונשי מאסר בפועל. עם זאת, השלכות הדליפה של מרשם האוכלוסין לא נבלמו, וכתב האישום הנוכחי ממחיש זאת".

מהרשות להגנת הפרטיות נמסר כי "הרשות ניהלה חקירה מורכבת על מנת לחשוף את הנאשמים שיצרו את התוכנה, תכנתו אותה ואף שיווקו אותה באופן בלתי חוקי במשך שנים. הרשות תמשיך לפעול להעלאת המודעות הציבורית לאיסור השימוש שלא כדין במאגרי מידע בלתי חוקיים, לרבות תכנות ושיווק של תוכנות אסורות המבוססות על מאגרים כאמור, לשם חיזוק ההגנה על פרטיות הציבור".

בבקשת חילוט שצורפה לכתב האישום, נכתב כי "אם יורשעו הנאשמים, יתבקש בית-המשפט להורות על חילוט כל חומרי המחשב, הטלפונים הסלולריים, מדיה מגנטית ועוד, אשר שימשו את הנאשמים כאמצעי לביצוע העבירות שבכתב האישום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים