גרטנר: בארה"ב, מנהלים מתכננים לא לאפשר לעובדים לא מחוסנים להגיע לעבודה

סקר של חברת גרטנר מעלה ש-46 אחוזים מהארגונים מתכננים מדיניות חיסונים במקום העבודה ו-15 אחוזים מהמנהלים אמרו שלא יאפשרו לעובדים לא מחוסנים להמשיך לעבוד

פייק ניוז על החיסונים - פייק השפעה על הציבור? צילום אילוסטרציה: BigStock

הדילמה כיצד לנהוג בעובדים לא מחוסנים חוצה יבשות ומעסיקה הנהלות, מנכ"לים ומנהלי משאבי אנוש ברחבי העולם. מסקר עדכני שערכה חברת המחקר גרטנר בארה"ב, בקרב 272 מנהלים, עולה כי 46 אחוז מהארגונים שוקלים כעת להנהיג מדיניות לגבי חובת חיסונים לעובדיהם, ככל שהחוקים השונים מתירים זאת.

הסקר נערך בעקבות הנחיות פדרליות חדשות שפרסם הבית הלבן בנושא האפשרויות שיש למעסיקים להתמודד עם עובדים לא מחוסנים.

"ההנחיות הפדרליות החדשות, כמו גם העלייה המתמשכת במספר החולים המאומתים, הביאו את הממשל לשנות את גישתו לנושא", אמר כריס אודט, מנהל מחקר בכיר לתחום המשפט בגרטנר.

נתוני הסקר מראים כי הארגונים מבינים שעליהם לגבש מדיניות ברורה לגבי חיסוני עובדים, אבל עדיין 36 אחוזים מהמשיבים לסקר טרם גיבשו מדיניות אחודה והם מתלבטים. לעומת זאת, 17 אחוזים מהנשאלים דיווחו כי אין בדעתם להנהיג מדיניות לגבי החיסונים, כלומר לא יחייבו הוכחת חיסון מעובדיהם.

משתתפי הסקר אמרו כי התקנות החדשות של הממשלה מקלות עליהם את ההתמודדות עם העובדים, מאחר שבמידה מסוימת האחריות לסוגיה זו עוברת לממשלה ואינה נתונה למנהל במקום העבודה.

ההתלבטות בשאלה מה תהיה האסטרטגיה לגבי עובדים שלא רוצים להתחסן (מתנגדי חיסונים) רחבה יותר. 15 אחוזים מהמנהלים אמרו כי לא יאפשרו לעובדים לא מחוסנים להמשיך לעבוד. מנהלים אחרים אמרו כי הם מתלבטים האם לבצע בדיקות במקום העבודה לעובדים לא מחוסנים, או שיטילו את האחריות לבדיקה על העובדים.

מה תהיה האסטרטגיה לגביהם? מתנגדי חיסונים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה תהיה האסטרטגיה לגביהם? מתנגדי חיסונים. צילום אילוסטרציה: BigStock

חשש מניידות עובדים

בגרטנר מציינים כי מתשובות המנהלים עולה ההתלבטות לגבי נושא החיסון המעוררת חששות, לגבי ההשלכות על מקום העבודה ועל עובדים. לדברי חלק מהמנהלים, המצב עלול לעודד ניידות עובדים.

על פי הסקר, 69 אחוזים מהנשאלים חששו שמנדט חיסון ידרבן את תחלופת העובדים, עקב התפטרות או סיום.

בנוסף, יותר ממחצית מהנשאלים חששו מההשפעה על תרבות החברה ועל מורל העובדים, והיו להם חששות כלליים על ניהול עובדים שסירבו לחיסון ללא פטור מאושר.

הסוגיה הזו נמצאת בכותרות גם בישראל, בעקבות החלטה עקרונית של הממשלה לדרוש מכל עובד תו ירוק או לבצע בדיקות, וכן הכוונה לחוקק חוק, שנוי במחלוקת, לפיו עובד שיסרב לבצע בדיקות ולהתחסן ייחשב כמפוטר ולא יקבל דמי אבטלה. להצעת חוק זה יש התנגדות בתוך הממשלה, למרות שהתאחדות התעשיינים הביעה תמיכה בצורך במניעת אפשרות הגעה לעבודה של עובדים לא מחוסנים, או של כאלו שלא יעשו בדיקות. 

התמונה המצטיירת היא שמרבים המנהלים משוכנעים שיש לגבש מדיניות חיסונים ובדיקות, אבל עדיין לא יודעים איך לבצע אותה, וגם מוטרדים מההשלכות שיש למדיניות כזו.

עורכי הסקר מציינים כי ההנהלות מבינות כי הן עומדות בפני דילמה קשה: מצד אחד, האחריות שלהן לבריאות העובדים, ומצד שני, הפעלת הגבלות כלפי עובדים, עם כל המשמעויות שלהן.

יותר ממחצית מהנשאלים חששו מההשפעה על תרבות החברה ועל מורל העובדים, והיו להם חששות כלליים על ניהול עובדים שסירבו לחיסון ללא פטור מאושר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים