בלונדון, המציאות הרבודה מצוינת… – כי היא ישראלית

ארטי היא חברה מתל אביב שמציעה תוכנה מבוססת AR, שמאפשרת לרשתות שידור להציג תמונות, דיאגרמות וסטטיסטיקות, ועושה זאת בהתבסס על ענן אורקל ● ה-BBC ו-CBS Sports בחרו בה, למשל להצגת נתוני הקורונה בבריטניה ותוצאות הבחירות לבית הלבן

כתב נעזר בפתרון של ארטי לצורך דיווח. צילום: יח"צ

המציאות שלנו, לפחות כשזה נוגע לחדשות, די מסובכת ולפעמים מכניסה לקצת דכדוך – מהקורונה ועד למצב הביטחוני, ומה לא. היה נחמד אם היה אפשר מדי פעם להחליף אותה במציאות אחרת, או לפחות לשלב בין שתיהן. ובכן, זה אפשרי, באמצעות מציאות רבודה. חברות שונות מציעות משחקים, טיולים, תרבות ומה לא באמצעותה. ארטי, לעומת זאת, מקרבת את המציאות הרבודה אל המציאות ה-"אמיתית", הפיזית.

למה הכוונה? טוב ששאלתם.ן. ובכן, ארטי פונה ליוצרי תוכן – מיוצרי וידיאו ועד לגופי תקשורת עולמיים גדולים – ומציעה להם תוכנה מבוססת מציאות רבודה, שמאפשרת להם להראות תמונות, דיאגרמות וסטטיסטיקות ביצירות ובשידורים שלהם, בהתבסס על הענן של אורקל. כך, ה-BBC – תאגיד השידור הבריטי הענק והמסורתי – משתמש בטכנולוגיה של ארטי הישראלית כדי להראות, לדוגמה, את התפתחות הקורונה בבריטניה. בשלהי השנה שעברה שימשה הטכנולוגיה של החברה את BBC World, ערוץ החדשות הבינלאומי של התאגיד (שלצער החתום מטה כבר לא משודר בחברות הטלוויזיה הרב ערוצית בארץ), להצגת תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית.

את ארטי ייסדו ירון זכאי אור, מנכ"ל החברה, שמאחוריו ניסיון רב בתפקידי ניהול מחברות קטנות ועד לתאגידי ענק כגון מיקרוסופט, אי-ביי ופייסבוק, אבנר וילן, סמנכ"ל הטכנולוגיות, שהגיע מהמערכת הביטחונית, ועידו למברט ודרור בלקין, מקימי פרומתאוס, שעשתה את הפרומואים של יס בעשור האחרון. הטכנולוגיה של פרומתאוס משתמשת אף היא במציאות רבודה, ו-NBC Sports השתמשה בעבר בטכנולוגיה שלה על מנת להציג לצופים סטטיסטיקות מהטור דה פראנס – מרוץ האופניים המוביל, שאותו היא שידרה בארצות הברית. החברה אף הייתה מועמדת לפרס האמי.

שימוש בטכנולוגיה של ארטי בערוצים שונים (כולל כאן 11 מישראל).

"בעולם התקשורת, כולם רוצים להשתמש במציאות רבודה אבל מעט מאוד עושים זאת, כי זה יקר ומסובך להפעלה, וכמעט שאי אפשר להשתמש בזה מחוץ לאולפן", אמר זכאי אור לאנשים ומחשבים. "אם עד היום היו נדרשים תקציבים רבים לעשות מציאות רבודה, כיום כל יוצר וידיאו מקצועי, ו-ודאי שרשתות שידור, יכול לעשות את זה באמצעות ארטי. עד היום, המציאות הרבודה הייתה נגישה ל-1% מהמשתמשים יוצרי התוכן הפוטנציאליים, ואתנו היא נגישה לכמעט 100%".

איך אתה מסביר את זה?
"כי אנחנו מפשטים את כל התהליך – מציעים מציאות רבודה תוך שימוש רק במחשב נייד ובמצלמה. הכלים הכי פשוטים".

"כדי שתצא מציאות רבודה 'כמו שצריך'", הוסיף, "צריך מנוע חזק שיעשה גרפיקה תלת ממדית. זה מתאפשר לנו באמצעות הענן של אורקל, שאנחנו משתמשים בו. יש שרת בענן שלה שמרנדר, ותוכנת הרנדרינג הזאת מריצה שרת של תוכנה של אפיק גיימס, שמוכרת מהמשחק פורטנייט. הפתרון שלנו כולל גם אינטגרציה עם מקורות מידע. למשל, כדי לספק נתונים על הקורונה, ביצענו אינטגרציה עם הנתונים של אוניברסיטת ג'ון הופקינס, שהיא אחד מברי הסמכא המרכזיים בעולם בנושא".

"בנוסף, אנחנו משתמשים בטכנולוגיית טראקינג מבוססת תוכנה לחלוטין. ייתרנו את הצורך בציוד חומרה, מה שרוב האחרים עושים", ציין זכאי אור. "בניגוד לאחרים, אנחנו עושים את הרנדרינג בענן. הדבר השלישי הוא כלי שעורך ברמת הפשטות של פאואר פוינט. בעוד שכיום צריך גרפיקאים כדי לעשות תלת ממד, אנחנו מייתרים את הצורך בהם. אנחנו יכולים להגיע לאיכות של ערוצים עולמיים ובעלי מוניטין, ולכן רשתות שידור כמו ה-BBC ו-CBS Sports הן לקוחות שלנו".

ירון זכאי אור, ממייסדי ומנכ"ל ארטי. צילום: יח"צ

ירון זכאי אור, ממייסדי ומנכ"ל ארטי. צילום: יח"צ

למה אתם משתמשים דווקא בענן של אורקל? הרי יש חברות ענן בעלות יותר ניסיון ויותר נתח שוק.
"מה שקסם לנו באורקל הוא שמדובר דווקא בחברה שהיא לא רק חברת ענן, אלא עתירת עיסוקים בטכנולוגיה ולמרות זאת, עומדת בשורה אחת עם ספקי הקלאוד האחרים מבחינה טכנית. יש לנו שיתוף פעולה צמוד עם אורקל ברמה מפתיעה לטובה, והיא מספקת לנו גישה למשאבים טכניים, יישומיים ושיווקיים באופן שמבחינתנו, כסטארט-אפ, הוא יתרון עצום".

באילו פתרונות של ענן אורקל אתם משתמשים?
"בעיקר בשרתים שיש להם כרטיסים גרפיים של אנבידיה. אנחנו צריכים מנוע גרפי חזק. ענן אורקל מספק לנו גישה לשרתי הגרפיקה, וזה כלי שאנחנו משתמשים בו בצורה אינטנסיבית. זה מה שגרם לנו לבחור בענן שלה".

ג'ייסון וויליאמסון, סגן נשיא באורקל ומנהל תוכנית הסטארט-אפים של החברה, אמר ש-"ארטי משתמשת בפתרון ענן חזק ומואץ GPU, שמאפשר לה להפעיל את עומסי העבודה הכבדים ביותר בענן. הפתרון האלגנטי שלה הוא דוגמה מצוינת לתמיכה של שירותי ענן חזקים ביישומים התובעניים ביותר מכל מכשיר, שעובדים מכל מקום ומתמודדים עם כמויות דטה גדולות. ארטי מאפשרת לגופי שידור, באמצעות הענן, להשתמש במציאות רבודה ובגרפיקה בזמן אמת לטובת קהל הצופים".

מטאברס – ומצגות לצד הדוברים ולא במקומם

זכאי אור ציין את המגמות הבולטות, לדעתו, בעולם המציאות הרבודה בעתיד הקרוב: "אחת המגמות הבולטות היא המטברס – המפגש בין העולמות הווירטואליים לאלה הפיזיים, שמארק צוקרברג הכריז עליו באחרונה. זאת מתנה עבורנו, כי אנחנו חברת מטברס, והמציאות הרבודה היא חלק משמעותי מהעולם הזה".

"כמו כן", אמר, "נראה בעתיד הרבה יותר שימוש בווידיאו מבוסס מציאות רבודה והדבר היותר משמעותי, שקשור לתופת הקורונה אבל ייהפך להיות סטנדרט, הוא הטמעת מציאות רבודה בפגישות וירטואליות. במקום המסכים הקטנים בזום ננהל שיחה כשה-'שולט' בה יוכל לשים צילומי וידיאו של משתתפים האחרים. בנוסף, ניתן יהיה להחליף את המצגות שאנחנו רואים כיום בזום ובתוכנות האחרות באובייקטים שיהיו לידנו, כך שהצופה יוכל לראות הן אותן והן את מי שמדבר. אפשר יהיה להגדיל או להקטין את האובייקטים בזמן אמת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים