האם פייסבוק לא חשפה מה התוכן הכי נצפה בגלל הקשר לחיסונים?

הענקית ממאנלו פארק החליטה להסתיר תוצאות סטטיסטיות, שחשפו כי התוכן הנצפה ביותר בפייסבוק ברבעון הראשון של השנה היה מידע על רופא בריא שחוסן נגד קורונה, ומת שבועיים אחרי שחוסן

רוצה שתעקבו וכמה שיותר. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

פייסבוק החליטה באחרונה שלא לחשוף לציבור תוצאות סטטיסטיות אודות התוכן הנצפה ביותר בפלטפורמה המקוונת ברבעון הראשון של השנה. לפי הדיווחים, מדובר התוכן המדובר היה ידיעה על רופא אמריקני בריא שהתחסן נגד קורונה ומת מיד לאחר מכן. התוכן, על פי דיווחי התקשורת, שימש מתנגדי חיסונים לצורך הוכחת טענותיהם, ופייסבוק לא רצתה שהחשיפה אודות הרייטינג העצום של תוכן מהסוג הנ"ל תקושר אליה, מחשש שהדבר יוציא לה שם רע.

כפי שפורסם בניו יורק טיימס ביום ו' האחרון, מדובר בעצם בקישור הנצפה ביותר בארצות הברית, בפרק הזמן האמור, אל מאמר של השיקגו טריביון שקבע קשר בין מותו של הרופא לחיסון שקיבל. הכותרת המסוימת של המאמר נקראה על ידי כמעט 54 מיליון משתמשי פייסבוק בארה"ב.

הידיעה של הטיימס מציגה ציטוט מהודעות פנימיות בחברה, שבהן לקס שולץ, מנהל השיווק הראשי של פייסבוק וסגן נשיא לאנליטיקה, יחד עם מנהלים אחרים, כך לפי הטיימס, התדיינו ביניהם והתלבטו האם פרסום הנתון המסוים עלול להזיק לתדמית הציבורית של ענקית הרשתות החברתיות. הדיווח קבע כי המידע הסטטיסטי הזה הוצנע במכוון על ידי מנהלי פייסבוק זמן קצר לפני פרסומו המתוכנן.

בנוסף גילה המחקר הסטטיסטי שתוצאותיו נגנזו בהחלטת בכירים בחברה כי דף הפייסבוק של המגזין אפוק טיימס – הידוע כבעל אוריינטציה פוליטית ימנית ושטוען למשל כי אין כל התחממות גלובלית – הגיע למקום ה-19 ברשימת הדפים הפופולריים ביותר בפלטפורמה בקרב המשתמשים האמריקנים.

כן או לא פעילים מאוד בפייסבוק? מתנגדי חיסונים. צילום אילוסטרציה: BigStock

כן או לא פעילים מאוד בפייסבוק? מתנגדי חיסונים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מעדיפה להתפש כנלחמת במתנגדי החיסונים

החשיפה מגיעה בזמן לא מתאים לפייסבוק. מאז תחילת מגיפת הקורונה הפלטפורמה מואשמת באופן קבוע בתרומה להפצת טענות שווא בקשר למגיפה תחילה ואז לחיסונים כנגדה. כעת נראה שהחברה במכוון מעדיפה להיתפש כנלחמת במתנגדי החיסונים ולא כמי שמסייעת להם בהפצת משנתם.

ביום ד' האחרון פירסמה פייסבוק לראשונה את הדו"ח "התוכן הנפוץ ביותר: מה שאנשים רואים בפייסבוק", שהתייחס רק להרגלי השימוש של אמריקנים ברשת החברתית הדומיננטית.

ואולם הדו"ח הזה כלל רק מידע אודות הדומיינים, הקישורים, הדפים והפוסטים שהיו הנצפים ביותר בארה"ב בפייסבוק במהלך הרבעון השני (בין אפריל ליוני), ופשוט התעלם מהרבעון הראשון של השנה.

בסיכום הרבעון השני היו ככל הנראה התוצאות נוחות יותר עבור החברה, וכך לדוגמה נמצא כי הדומיין הנצפה ביותר דרכה היה יוטיוב. הקישור הנצפה ביותר היה לגוף ששמו Player Alumni Resources, והעמוד הכי מבוקש בקרב משתמשי הפלטפורמה היה של יוניסף. הפוסט הנצפה ביותר בארה"ב כלל תמונה של נואם שעוסק בשיפור העצמי, ששאל אנשים לגבי המילים הראשונות שהם רואים בצבר אותיות שהציג וטען שהן משקפות את המציאות של המתבונן.

פייסבוק הדגישה בצמוד לפרסום הנתונים כי 57 אחוז מהתוכן שמשתמשים רואים בה מגיע מחברים ומשפחה.

הענקית ממאנלו פארק לא התייחסה לבקשת תגובה לחדשות אודות גניזת דו"ח הרגלי השימוש מתחילת 2021. אנדי סטון, דובר החברה, צייץ בהתייחס לפרשה רק כי "בסופו של דבר עצרנו את זה, כי היו תיקונים שעלינו לבצע". הוא גם ציין כי הכותרת הנצפית ביותר באה ממקור חדשותי מוסמך.

ואולם אתמול (ש'), לאחר פרסום החדשה בניו יורק טיימס, פייסבוק פרסמה את הדיווח במלואו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים