האיחוד האירופי: "הממצאים נגד NSO – לחלוטין לא מקובלים"

ראשת נציבות האיחוד: "מה שקראנו בתחקיר לחלוטין לא מתקבל על הדעת" ● היא הגיבה לתחקיר שביצעו 80 עיתונאים מ-17 אמצעי תקשורת, שלפיו תוכנת פגסוס שימשה למעקב אחרי פעילי זכויות אדם, פוליטיקאים ועיתונאים

אורסולה ון דר לין, נציבת האיחוד האירופי. צילום: EU de Peru, מתוך ויקיפדיה

מתקפה חריפה של האיחוד האירופי על חברת הסייבר הישראלית NSO: ראשת נציבת האיחוד, אורסולה ון דר לין, יצאה היום (ב') בצהרים בחריפות נגד החברה, בעקבות תחקיר שלפיו התוכנה שלה, פגסוס, שימשה ממשלות במדינות שונות למעקב אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ופוליטיקאים.

התחקיר נערך על ידי 80 עיתונאים מ-17 אמצעי תקשורת, בהם מהבולטים בעולם – כולל וושינגטון פוסט האמריקני, לה מונד הצרפתי וגרדיאן הבריטי, והוא בוצע בהובלת אמנסטי אינטרנשיונל וארגון העיתונאים פורבידן סטוריז. נכתב בו כי פגסוס הותקנה על מעל 50 אלף סמארטפונים של אנשים במדינות שונות, ש-"לא מצטיינות" בכל הנוגע לזכויות אדם ושהמשטר רצה לעקוב אחריהם. בין היתר, התחקיר קשר בין התוכנה לרצח העיתונאי הסעודי האופוזיציוני ג'מאל חשוקג'י, ונכתב בו כי היא הותקנה על מכשירו של העיתונאי המקסיקני ססיליו פינדה, כמה שבועות לפני הירצחו ב-2017. עוד צוין כי בוצעו באמצעותה מעקבים גם אחרי עיתונאים באמצעי תקשורת מערביים, לרבות עורכת הפייננשל טיימס, רולא חלאף.

ון דר לין אמרה כי "תקשורת חופשית היא אחד מערכי הליבה של האיחוד האירופי". לדבריה, "מה שקראנו בתחקיר – שדורש אימות – לחלוטין לא מתקבל על הדעת ומנוגד לחוקי האיחוד".

בתוך כך, חברי פרלמנט מהאופוזיציה באחת המדינות שהוזכרו בתחקיר – הונגריה – דורשים לפתוח בעקבותיו בחקירה. על פי הממצאים, הממשלה של ויקטור אורבן עקבה אחרי לפחות 10 עורכי דין, חבר פרלמנט אחד ולפחות חמישה עיתונאים. יאנוס סטאמר, ראש ועדת הביטחון של הפרלמנט ההונגרי ומנהיג מפלגת יוביק הימנית קיצונית, אמר ל-AP שהמעקב המצוין בתחקיר הוא "דבר שאי אפשר להרשות במדינה שמתנהלת על פי חוק". הוא ציין כי הוועדה תתשאל את ראשי גופי הביטחון בהונגריה בנושא. עם זאת, נראה שמאמצי החקירה ייבלמו, שכן מרבית חברי הפרלמנט בבודפשט הם ממפלגת השלטון. יש לציין שממשלת הונגריה הכחישה שהיא אוספת מידע כלשהו.

תגובת NSO

מערכת אנשים ומחשבים פנתה ל-NSO לקבלת תגובה על הצהרת ראשת הנציבות האירופית, וזו טרם התקבלה. בתגובה לתחקיר ציינו בחברה כי הוא "מלא בהנחות שגויות ובתיאוריות ללא ביסוס, שמעלות ספקות קשים לגבי אמינות המקורות והאינטרסים שלהם". הם כינו את המידע שפורם בתחקיר "חסר בסיס עובדתי ורחוק מהמציאות" ומסרו שהם שוקלים להגיש תביעת דיבה. החברה אף הכחישה כל קשר לרצח העיתונאי חשוקג'י.

כמו כן, בתגובת NSO נטען כי "הטענות… מבוססות על פרשנות מטעה של נתונים ממידע בסיסי נגיש וגלוי, כגון שירותי HLR Lookup, שאין להם כל קשר לרשימת לקוחות ויעדים של פגסוס, או כל מוצרי NSO אחרים. שירותים אלה זמינים באופן גלוי לכל אחד, בכל מקום ובכל זמן, ומשמשים בדרך כלל סוכנויות ממשלתיות… וכן חברות פרטיות ברחבי העולם. הטענות שהנתונים הודלפו מהשרתים שלנו הן שקר מוחלט ומגוחך, מכיוון שנתונים כאלה מעולם לא היו קיימים באף אחד מהשרתים שלנו".

בחברה חזרו על טענתם שתוכנת פגסוס משמשת למניעת טרור ולמעשה, "מצילה חיים".

לתגובה המלאה של NSO לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים